ENSLAVED – Drammen – Union Scene
- by Roy Kristensen Bakland
- Posted on 17-09-2016
Jeg skal ikke påstå med hammer i hånd at Atena passet så veldig godt som oppvarmingsband til Enslaved. Samtidig skal jeg motsi meg selv ved å mumle noe om at det er helt greit at et band som ikke nødvendigvis er så altfor likt hovedbandet gjør unna oppvarmingen. Atena fra Drammen spiller en form for death metal med det jeg vil si er core-inspirasjoner. Og de kjører progressive elementer innimellom de tunge slagene og de tunge breakdowns de har i hver låt. Det er tøft og brutalt som faen. Jeg er ikke glad i den rene vokalen, eller core-vokal om du vil i dette tilfellet, men det går helt greit siden growle death-vokalen er tøffere enn toget. Lydbildet kunne vært klarere, og jeg tror rett og slett det er for høyt. Du vet, det blir som når Metallica har spilt inn "Death Magnetic", mikset albumet og så kjører de hele mastringen på maks. Alt skal være høyest! Jeg tenker at det kunne vært hakket lavere, og jeg tror Atena kunne spilt på en mindre scene med mer hell, der de hadde fått noe mer kontakt med publikummet. La meg også få legge til at jeg har hørt albumet deres et par ganger uten at jeg har lagt kropp og sjel i dét, og jeg vil gjerne se Atena live igjen med bedre lyd og mindre scene.
Jeg har lagt mye kropp og sjel i Enslaveds musikk. Om vi skal se på hele karrisausen deres, så har Enslaved handlet mye om variasjon. I god norsk ekstremmetal tradisjon var hvert album på 90-tallet veldig forskjellig fra det forrige og det neste. Men fra "Isa" og utover at bandet handlet mer om identitet og jevn utvikling. Jeg liker det meste de har gjort, og dermed blir det lett til at jeg setter stor pris på Enslaved-konserter uavhengig av hvilken periode som er mest i fokus den aktuelle kvelden. I Drammen Slanget de seg gjennom mange låter fra de siste 12 årene, der personlige høydepunkter er den varierte "One Thousand Years Of Rain", den mektige "Roots Of The Mountain" og den suggesive "Ruun". Men Enslaved lar også en låt fra "Frost" slippe til, i form av "Fenris". Litt smått irriterende at de ikke har en låt som heter Nocturno Culto, men man kan jo ikke få alt i en pakke. Mer irriterende er det at lydbildet ikke var slik det skulle være. Det var jævlig høyt. Dermed fikk jeg en sterk følelse av at vokalen til Herbrand Larsen måtte slåss med vokalen til Grutle, mens gitar og bass druknet litt i hverandre. Lyden på trommene kunne faktisk vært kraftigere. Det ujevne lydbildet bidro til at konserten føltes som en helt OK konsert der jeg stadig vekk tenkte at det hadde vært mye bedre med en lavere men jevnere lyd. Grutle fortalte publiken om at vi var et bedre publikum enn ungdommen som bivånet bandets ettermiddagsmatiné. Det var ikke så mange av oss som holdt for ørene eller spilte spill på mobilen. Kanskje det til og med var noen som fant en eller annen Pokémon der inne? Personlig synes jeg ikke publikummet i Drammen var engasjert nok og det var bedre forrige gang Enslaved spilte her.
Med alt dette skrevet og etter hvert publisert, en konsert med Enslaved er aldri kjedelig. Kjente og mindre kjente låter i et høyt antall låter å velge mellom gjør at det å se og høre Enslaved med et par års mellomrom gjør godt, uansett om lyden ikke alltid er topp, og vitsene til Grutle og Ivar absolutt ikke alltid er på topp. Jeg måtte allikevel humre godt av introduksjonen av Grutle. Grutle selv presenterte resten av bandet før Ivar avsluttet med å offentliggjøre nyheten om at det var Grutle som utviklet merkevaren My Little Pony. Det regner jeg med Grutle vil skrive mer om i rosabloggen sin ved en passende anledning. Hvordan han skal avslutte sitt engasjement med de små hestene vet jeg ikke, men jeg vet at Enslaved avsluttet med en gammel klassiker fra demoen "Yggdrasil" (1992). "Allfǫðr Oðinn" er feiende flott, til tross for manglende arrangering. Da de var unge skrev de parti etter parti og det var vi som lyttere storfornøyd med. Mon tro om det er gøy for dem å spille dette, eller om de ønsker at kunne rearrangert de gamle låtene sine? Jeg koste meg uansett stor gjennom hele konserten og krysser kniver og gafler for at lyden er bedre ved neste anledning.
https://www.facebook.com/atenaofficial/