SWEDEN ROCK FESTIVAL 2018 –
- by Roger Hagerupsen
- Posted on 15-07-2018
NAZARETH live@Sweden Rock Festival 2018
Photo by Stefan Johansson
Neste ut var GLENN HUGHES, og ett av årets høydepunkt skulle komme tidlig i år. Glenn Hughes har hatt en lang og innholdsrik karriere, og har vært innom band som Deep Purple, Black Sabbath, Trapeze og Black Country communion for å nevne noen. Men på denne turneen fokuserer han på tiden hans i Deep Purple, og backdrop’en var av en ung Glenn Hughes i psykadeliske 70-tallsfarger. Musikerne han hadde med seg var en god blanding av nasjonaliteter, men jeg vil først og frem trekke frem fyren som spilte hammondorgel, det var nesten som å se selveste Jon Lord på 70-tallet og det ga en herlig dimensjon til lydbildet. Når konserten begynner med "Stormbringer" og avsluttes med "Burn", og en får bl.a majestetiske "Mistreated" så blir det ikke bedre. Så kan man vel diskutere om han hadde behøvd å ha med Gillan-låtene "Highway star" og "Smoke on the water" (spesielt når jeg ikke synes han synger disse like bra, om det er pga av sliten stemme mot slutten av set’et vet jeg ikke). Hughes er i mine øyne den største stemmen innen rock’en i dag, spesielt når man tar alderen hans i betraktning. Og han sviktet ikke i dag heller. Monumentalt!!
Så ble det 1.5 time pause før jeg beveget meg mot Zeppelin stage og ROTTING CHRIST. Dette greske BM bandet har holdt på siden 1987, og har gjennom sin spesielle Black metal en stor fanskare også i nord-Europa. Dagens setlist representerte bandets karriere bra synes jeg. Flesteparten av låtene kommer fra 2013’s "Kata ton daimona eaytoy"" albumet og nyere album som "Aealo" og "Rituals", men de er også innom debuten "Thy mighty contract" fra 1993. Og bandet gir jernet . Problemet er at stekende solskinn og BM ikke alltid går hånd i hånd, så personlig får jeg ikke helt stemningen der jeg står. Men dette er selvsagt ikke noe bandet skal lastes for.
HELLOWEEN live@Sweden Rock Festival 2018
Photo by Maria Johansson
IRON MAIDEN live@Sweden Rock Festival 2018
Photo by Josefin Larsson
KREATOR live@Sweden Rock Festival 2018
Photo by Karolina Vohnsen
DARK FUNERAL: Så var det tid for svensk BM. Dark Funeral er ett Stockholm basert band som har holdt på siden 1993, selv om eneste gjenværende medlem siden den gang er gitarist Lord Ahriman. Som de også sa selv, så er dette altså deres 25-års jubileum, å vi får låter fra alle deres 6 plater, selv om fokuset er på deres siste utgivelse fra 2016 "Where shadows forever reign". Som Kreator kvelden før så dominerer også scenen av flammer , og bandet ser tøff ut. Det låter bra, men de opplever dessverre litt lydproblemer i løpet av konserten. Pga. den enorme varmen så bestemmer jeg meg etter hvert for å trekke lenger oppover i bakken for å sitte i skyggen av ett tre, og da blir lydproblemene enda mer fremtredende da en kan høre stemmen til The Darkness’ Justin Hawkins til Dark Funerals musikk. Surrealistisk!! Dette er min andre av to BM konserter på årets Sweden rock festival, og i den ekstreme solsteken blir det blir bare ikke samme stemningen som om en ser samme band i ett lite, mørkt lokale med likesinnede. Noe selvsagt verken band eller arrangører skal lastes for.
TURBONEGER live@Sweden Rock Festival 2018
Photo by Josefin Larsson
Turboneger: Så er det endelig tid for årets første, og for min del eneste, norske bidrag på årets festival. Vår alles favoritt deathpunk band har hold på siden 1989, men tok noen års pause før de igjen startet opp i 1998. Siden den gang har det vært noen utskiftninger i bandet. Selv om kun Thomas Seltzer (Happy Tom), og Rune Grønn (Rune Rebellion) kan sies å ha vært med siden den spede starten, så har også Knut Schreiner (Euroboy) vært med siden midten av 90-tallet. Ny vokalist i bandet er Anthony Sylvester, som tross alt har vært med i 7 år nå. Hovedfokuset også for Turboneger i dag er naturligvis deres nyeste utgivelse RockNroll machine. Å her må jeg innrømme at jeg faktisk ikke har hørt nye plata. Så når de innleder konserten med to låter fra siste plata så sliter jeg med å holde interessen oppe. Nå får vi også da, relativt nye, "City of Satan" fra glimrende "Party Animals" plata. Men når de begynner å fjase med "Bohemian Rhapsody" får jeg i grunn nok. Spørs om ikke dette påfunnet er morsommere for bandet enn det er for publikum. Så litt smågrinete grunnet varmen (å Queen) så stikker jeg og sjekker ut Uriah Heep isteden.
Uriah Heep: Jeg har ikke sett dette bandet på noen år nå. Og siden sist jeg så dem er trommis Lee Kerslake borte og bassist Trevor Boulder død. Inn kommer "unggutta" Davey Rimmer på bass, og Russel Gilbrook på trommer. Uriah Heep har holdt på nå siden 1969, og har nok alltid vært mer populært blant publikum enn blant kritikerne, og har nok aldri helt fått den respekten de fortjener. I dag skulle publikum få litt av en hitparade. Stort sett alt av hit’er som "Stealin", "Sunrise", "The Wizard", "July Morning" ble spilt, før man mot slutten også fikk allsang på "lady in black" og selvsagt deres største hit " Easy livin’". Er det noe jeg stusset over så er det hvor få låter de spilte denne kvelden, og ikke minst den totale mangelen på nye låter fra de siste platene. De spilte vel en’låt fra 1998, og resten fra 70-tallet. Dette er vel ikke noe publikum har noe problemer med, men skal en være ett aktuelt band bør en jo også spille litt nyere materiale fra de siste platene å. Jeg synes også det var en noe slappere utgave av bandet enn jeg har sett tidligere, og vokalist Bernie Shaw slet litt mer med stemmen enn tidligere. Om dette er pga. at han har passert 60, eller den ekstreme varmen vites ikke.
URIAH HEEP liv@Sweden Rock Festival 2018
Photo by Stefan Johansson
OZZY OSBOURNE:. Så da gjelder det bare å finne seg en god plass til Ozzy Osbourne. Man vet aldri hva man skal forvente av en konsert med denne legenden da helsen har skrantet de siste årene, og ikke minst etter åresvis med narkotika og alkohol. Dette kunngjøres som Ozzy’s avskjedsturne (igjen), og siste konsert på svensk jord, så da gjenstår det å se om han holder ord denne gangen. Med seg på laget denne gangen har han igjen fått Zakk Wylde, som har vært ut og inn av bandet oftere enn folk flest skifter sokker. På trommer er det som vanlig dyktige Tommy Cluetos og Rick Wakeman’s sønn Adam på keyboard. Og det starter med "Bark at the moon" fra platen med samme navn, før han går over til den første av kveldens fire låter fra debutplaten " Blizzard of Oz" nemlig "Mr Crowley", videre "I don’t know" fra samme plata. Så kommer kveldens første Black Sabbath låt "Fairies wear boots", og den kontroversielle "Suicide solution" fra debuten. En annen plate som er godt representert i kveld er "No more Tears" fra 1991 hvor vi får tittellåten fra platen, "Road to nowhere", samt " I don’t wanna change the world" og "Mama i’m coming home " mot slutten av konserten. Heldigvis vet Ozzy hva sitt publikum vil ha så han besøker sin fortid nok en gang med fantastiske "War pigs". Etter dette får vi en meningsløs instrumental medley samt en evig lang gitarsolo fra Wylde så gammelfar får gå backstage og hvile seg litt. Etter at Cluetos får vist seg frem på trommene får vi en hit parade på slutten med bl.a "Shot in the dark", "Crazy train" , (Tidligere nevne låter fra No more tears) før konserten avsluttes med gigahit’en "Paranoid" fra hans tid med Black Sabbath. Ser man bort fra de eviglange soloene, og ikke minst den vanvittige gitarrunkingen til Zakk Wylde var dette en knall konsert. Ozzy har aldri vært en stor vokalist, og har heller ikke blitt bedre med årene, men jeg synes likevel han virker sterkere i røsten og friskere enn på mange år. Ett inntrykk jeg også fikk når jeg så han i Halden noen uker senere. Når Ozy vandrer av scenen får man nesten en klump i halsen. Om dette var hans siste opptreden på svensk jord får tiden vise, men om det var det så var det en fin og verdig avslutning.
MESHUGGAH live@Sweden Rock Festival 2018
GIRLSCHOOL live@Sweden Rock Festival 2018
Photo by Maria Johansson
Etter en lengre pause med mat og noen pils er det på tide med 70’talls prog og YES featuring RAW. Dette er altså ikke det opprinnelig YES, men Legendene Jon Andersen, Rick Wakeman og litt mindre kjente Trevor Rabin på gitar. For min knytter de største spenningen seg til hvordan stemmen til 73 år gamle Jon Andersen er, men det er ingen grunn til stor bekymring. Han har absolutt særpreget i stemmen enda, om ikke helt den samme kraften som i gamle dager. Men i det minste slipper vi den pinlige dansingen fra fra musikkvideon til "Owner of a lonely heart" (som for øverig kommer senere i set’et). Å i kveld får vi låter fra både 70 og 80-tallet. 1983’s "90125" er best representert med bl.a "Cinema" og Changes", mens også 1971’s "Fragile " er godt representert med bl.a "South side of the sky" og avsluttende "Roundabout. Koselig!!
DESTRUCTION live@Sweden Rock Festival 2018
Photo by Maria Johansson
JUDAS PRIEST: Jeg så samme band i Oslo bare noen få dager tidligere i en konsert hvor de absolutt leverte varene, så hva skal man forvente i kveld? Blant annet med en ny gitarduo etter at også Glenn Tipton har kastet inn årene. Etter både Black Sabbath, og "Firepower" intro kommer bandet på scena med en litt mer beskjeden backdrop enn de vanligvis har hatt med seg, så med det kommer musikken mer i fokus. Og første låt ut er "Firepower" fra deres glitrende sisteskive med samme navn, ei låt som passer perfekt som åpningslåt synes jeg. Etter den kommer den første av fire låter fra "British steel" nemlig "Grinder", som igjen går over til "Sinner". Ei låt jeg ikke så ofte har hørt i live sammenheng med Judas Priest. Neste ut er "The Ripper", utrolig fengende "Lightning strikes" fra sisteplata , og "Bloodstone" av alle ting! Denne har jeg ikke hørt bandet spille før denne turneen, så det var kult. Det samme gjelder "Saints in hell" som kommer rett etterpå". Etter denne kommer låten mange Priest fan elsker å hate, nemlig "Turbo lover" fra den utskjelte platen med samme navn, før vi får flere spennende og sjeldne låtvalg i "Tyrant" og "Night comes down" som ikke dras frem ofte i live sammenheng. Og endelig på denne turneen får jeg også høre låta som gjorde at jeg oppdaget Judas Priest på midten av 80-tallet, nemlig "Freewheel burning"!! Tøft!! De siste låtene før ekstranumrene er en låtmateriale få andre kan kan briefe med: "You got another thing comin’", Hell bent for leather"(med Halford på motorsykkel selvfølgelig) og 1990 hit’en "Painkiller". Ekstranumrene består av "Rising from ruins", "Metal gods", "Breaking the law" og "Living after midnight". Og her kommer festivalens andre følelsesladde øyeblikk når en redusert Glenn Tipton kommer på scena for å spille de tre siste ekstranumrene sammen med resten av bandet. Både ett trist og vakkert øyeblikk samtidig, og det er ikke ett tørt øye å se på hele festivalsletta der og da.Nok en bra Judas Priest konsert er over. Halford synger fremdeles mer enn bra nok, de nye gitarheltene fungerer som gull (dette er Andy Sneaps første turne med bandet, og han virker allerede varm i trøya) og på trommer/bass er Scott Travis og Ian Hill stødigheten selv som alltid. Bandet skal også ha skryt for å inkludere låter de ikke så ofte spiller synes jeg.
Judas Priest live@Sweden Rock Festival 2018
Ses igjen neste år Sweden rock!!!