ANDERS HAAVE (BRT) – Full improvisasjon
- by Rune
- Posted on 28-07-2009
Anders Haave begynte som trommis i Blood Red Throne i 2005 og har siden den gang banket takten med dødelig presisjon i dette death metal bandet. Han sier det er mange trommeslagere som har inspirert ham til å spille, men om han må plukke ut bare en, så hadde det blitt Nicko McBrain fra Iron Maiden. Her er mer om hva Anders bidrar med i vår Blast Beast Serie….
Hva er det som driver deg som trommis?
I Blood Red Throne er det hat! hehe!
Men fra spøk til revolver: Det som driver meg er at musikk er det eneste som noen gang har interessert meg. Alt annet er for det meste drit kjedelig.
Du spiller i en sjanger der både teknikk og hurtighet er viktige ingredienser sammen med groove. Hva mener du er viktigst av de 3?
En trommis må ha 'time' og groove. Deretter kan man trene seg opp i fart. Jo bedre teknikk jo mer effektiv energibruk.
Hvilken trommeslager har inspirert deg mest opp gjennom årene og hva hadde du sagt til vedkommende om du hadde fått muligheten til å møte denne personen?
Oi. Det er så mange. Jeg tar egentlig inspirasjon fra alle typer musikere i alle sjangre.
Men hvis jeg må velge kun èn så blir det Nicko McBrain. Nicko's tromming på 80 og tidlig 90 tallet er det som har formet meg mest. Han er en fantastisk trommis på høyde med hvem som helst.
Om jeg hadde møtt han så hadde jeg slikka skoene hans! "I'm not worthy, I'm not worthy!"
Andre som er verdt å nevne: Vinnie Appice (Dio, Sabbath,++), Matt Sorum (GnR), Mike Portnoy (Dream Theater), Pete Sandoval (Morbid Angel), Gene Hoglan (Death, Strapping young Lad), Richard Christy (Death), Lars Ulrich (DDE), John Bonham (Zeppelin), Dave Lombardo (Slayer), Jeff Porcaro (Toto, Michael Jackson), Billy Ward (session), Nick Barker (Dimmu Borgir etc.)
Når du bedriver egenøving, synes du systematisk framgang eller full improvisasjon er best?
Full improvisasjon er det jeg har drevet med. Det var sånn jeg lærte meg å spille. Jeg hadde trommesett i kjelleren fra jeg var 10 år. Jeg kunne jo ingenting, så jeg satt å gjorde ting jeg syntes hørtes fett ut. Og slik utviklet det seg gjennom årene. Jeg begynte i korps, der hadde vi trommelærer. Jeg gadd noen ganger å følge med for å lære meg riktig teknikk. Ellers dreiv jeg å utforska all den spennende perkusjonen de hadde.
Det er kanskje forskjellig fra person til person, men jeg mener at man burde bruke systematisk fremgang bare som et hjelpemiddel, prøve å ikke bli for besatt av det. Noen setter seg helt fast i metronomen og blir en slags slave til systematiske øvelser og øvelsespad. Hovedfokus må være på å spille musikk slik at det låter bra.
Med tanke på improvisasjon: Siste låta på den nye plata, "Ten Steps of Purgatory". Avslutningstemaet er 100 % improvisasjon i studio fra min side. Jeg fikk bare noen svevende instruksjoner av Terje, jamma gjennom det 5-6 ganger, og trykka 'record'. Etter noen 'takes' satt det som ei kule!
Har du forresten noen tips eller "kjerneøvelser" som du liker og har gitt deg mye framgang i spillingen din?
Jeg hadde trommeelever før, da lærte jeg dem noter og rudiments etc. Men de eneste øvelsene jeg har brukt noe særlig selv er paradidler, enkeltslagsvirvel og dobbelslagsvirvel. Opp og ned i tempo og volum.
Styrketrening og kondistrening gjør underverker! Noe som er minst like viktig som å øve riktig er å få nok hvile og spise bra. Musklene må ha tid og næring til å bygge seg opp igjen hvis man skal få fremgang.
Hva er viktig for deg når man øver inn nye låter/riff med bandet ditt og har du noe spesielt du gjør eller lytter etter?
I BRT får jeg som regel riffene på mail først, hører litt på det. Jeg sørger for å være oppvarmet og klar til det som trengs når vi kommer sammen og jammer på riffene. Holder på til det høres kult ut.
Hva mener du er de største utfordringene til extreme trommiser (eller trommiser generelt) og hva kan man best gjøre for å takle dem?
Mange sliter med å få akustiske trommesett til å låte bra i høy fart, live og i studio. Trommesimulator passer bare til øving, sier nå jeg…;)
Det største problemet for extreme metal er alle de som er metronom/bpm jagere. Fart er alt som gjelder. Programmerte trommer blir sett på som den ultimate perfekte trommis, selv om ingen faktisk sier det. 90 % av alle extreme metal plater har veldig editerte, på grensa til helt programmerte trommer, og "alle" de unge håpefulle prøve å leve opp til det. Studioteknikere og andre musikere i band forventer seg at tromminga skal være tatt på første 'take', hvis ikke så "fikser vi det bare i miksen". Deres tankegang er jo forståelig fordi at de er vandt til å jobbe på data. Dette er mye teknologiens feil. Musikken lider på grunn av det. Rytme er altfor viktig til at oppgaven blir overlatt til The Terminator.
Det er hvordan bandet låter sammen som teller først som sist. Musikk spilt av mennesker kan kun fanges på teip, den kan ikke konstrueres.
Så husk at teknologi og systemer KUN er hjelpemidler, og ikke løsningen på noe som helst.
Håndledd eller fingre? Hel opp eller ned? Og hvorfor?
Jeg bruker skulder, albue, håndledd og fingre.
Jeg begynte å spille hel opp fordi jeg ikke fikk nok power med helen ned.
For å kunne bli en såpass god trommeslager som det du er, så må sinnsykt mange treningstimer ha gått med.
Synes du det er verdt det nå i dag og har du noen gang tenkt tanken på å slutte?
Takk for komplementet!
Jeg trener en del ja. Det gjør at jeg har mer kondis og overskudd til intens tromming.
Aldri sett på musikk som trening. Siden det meste annet enn musikk er fryktelig kjedelig for meg så har musikk vært et sted jeg kan gjøre som jeg vil. Så jeg vil alltid drive med musikk på en eller annen måte…
Om det er verdt det eller ikke er et meningsløst spørsmål i min tankegang 🙂 Som sagt så er musikk ca det eneste jeg liker.
Når du spiller under en konsert, er du 100 % konsentrert om det du skal gjøre eller får du med deg noe av stemningen blant publikum?
Det er umulig å ignorere publikum. Selv om jeg ofte er helt fokusert på trommene eller ikke kan se salen, så kan jeg alltid "kjenne" om publikum er med på showet. Ingenting er bedre enn et kult publikum uten hemninger! Jeg får dobbelt så mye energi hvis folka digger og headbænger..
Er det kostbart å bli trommeslager og hva skal til utenom det som kan kjøpes for penger for å bli en habil og god trommis innen extreme metal?
Man trenger ikke å kjøpe det dyreste settet liksom. For eksempel Pearl Export er ganske billig og passer bra til metal. Lær deg å stemme dine trommer bra.
Legg penger i riktig pedal og kule cymbaler..
Hvilken type skarptype og konfigurasjon liker du best? 12", 13" eller 14"? Og type? Tre, Stål, Messing eller Bronse?
Alle de materialene høres bra ut på forskjellige måter.
Jeg har spilt mest på standard 14", tre eller messing. Men dyp 13" er favoritt.
Hvilken type pedal[er] bruker du?
Og hvilke "settings" har du funnet ut er best for deg?
Axis A (ikke longboards) dobbelpedal. Det hender jeg skrur den fra hverandre til to enkeltpedaler i det siste, men er ikke helt vant til det enda.
Vanskelig å beskrive åssen settings jeg har stilt inn. Ganske stram fjær hvert fall…
Som alltid er vår avslutning at du skal få lov til å velge nestemann i denne serien om trommeslagere. Velg en trommis og forklar hvorfor han fortjener det?
Nick Barker, Frost, Trym og Tjodalv var mine første inspirasjoner da jeg begynte å spille kjapp metal. Klarer du å få tak i Nick Barker? Jeg er nysgjerrig på hva han har å si.
Sjekk ut nye BRT plata, "Souls of Damnation"! Med digipack'en så følger det med en underholdene DVD med studio og live footage, pluss to bonuslåter.
http://www.myspace.com/bloodredthrone666