OBSIDIAN C (Keep of Kalessin) – Egenart og oppfinnsomhet
- by Rune
- Posted on 03-08-2007
Etter å ha vært livegitarist for Satyricon i flere år, valgte Obsidian C å slutte i den jobben for å konsentrere seg om egne band og prosjekter framover. Hovedbandet hans er Keep of Kalessin og hva han gjorde på bandets siste skive Armada var mer enn nok for oss til å dra Obsidian C inn i vår G-String intervjuserie der gitarister blant annet får prate om det de elsker mest av alt på denne jord, sin gitar.
ET – Når begynte du å spille gitar? Hvor gammel var du og hvilket band var hovedårsaken til at du begynte å spille gitar?
Obsidian C – Jeg begynte så smått å klimpre på min fars Gibson Les Paul når jeg var 7 år gammel og skulle til å begynne på musikkskolen allerede da, men siden min eldre bror ikke ville begynne sammen meg ble det til at jeg heller ikke ville begynne. Rundt den tid gikk det i Dire Straits som min far hørte på. Husker det var en spesiell konsert han hadde på video hvor de spilte Walk of Life (som jeg allerede kunne på keyboard), men det var når jeg hørte Sultans of Swing på den samme konserten at jeg virkelig ville gå for gitaren isteden! Men det gikk et par år før jeg ble tøff nok til å begynne på musikkskolen som jeg gjorde rundt 9-årsalderen selv om jeg fortsatte å klimpre litt på fars gitar i mellomtiden.
ET – Hva er det som gjør en gitarist unik? Er det feelingen eller teknikken? Det er mange som for eksempel ikke klarer Satriani…som er en sann mester når det gjelder teknikk!
Obsidian C – Det er jævli mange gitarister som har god feeling og teknikk, men jeg mener alt kommer ned til egenart og oppfinnsomhet. Det å finne sin egen stil. Det er det viktigste for meg i hvert fall. Men det ser man jo på alle de store også. Malmsteen, Satriani, Steve Vai, Slash, Zakk Wylde…..og listen er lang! Men det er jo ingen av disse som høres ut som hverandre! Men det finnes flust av fjortiser med videoer på nett som sikkert er enda bedre teknisk på Malmsteen-ting enn det han selv er. Poenget er at han satte en standard for den spillestilen og ingen kan komme etterpå å gjøre krav på den! Man kan egentlig diskutere i timer, måneder eller år om hvem som er best. Poenget er at noen liker Satriani mens noen liker Malmsteen! Begge er gode gitarister og man kommer ikke utenom det faktum at grunnen til at de store har kommet så langt er pga. at man med en gang kjenner igjen stilen. Man har selvfølgelig likheter mellom gitarister også og man skal jo lære av andre, men man kommer ingen vei med kun å klare å spille soloene til Slash. Man må ta lærdom av det og klare å bruke det i egne ting.
ET – Hva var din første gitar? Har du den fortsatt?
Obsidian C – Jeg hadde 5000 kr. når jeg var 12 år og etter å ha spilt på fars gitar i 5-6 år var det digg å kunne kjøpe seg en Ibanez RG560. Denne har jeg enda, men isteden for den fine rødfargen er den nå full av gaffatape! Hehe. Jeg spilte live med den i flere år før jeg gikk over til ESP.
ET – Mener du at det er gitaristen som står for kvaliteten eller kan det være utstyret som utgjør det lille magiske?
Obsidian C – De fleste sier nok at det er gitaristen, men jeg mener det er en kombinasjon. Mye av feelingen man får av det å spille på en fet gitar med en fet gitarlyd utgjør veldig mye for hvor bra man spiller. Det kan være kvelder hvor jeg synes lyden suger på scenen og da tør jeg ikke ta sjanser eller gjøre en del heftige ting som jeg eller tør. Når man kjenner at lyden jobber sammen med spillingen kan man spille MYE bedre enn om lyden jobber imot deg. Helt klart en kombinasjon!
ET – Hva slags utstyr bruker du? Guitars…pick ups…amps…? Bruker du forskjellig utstyr i studio og når du spiller live? Hvis ja, hvorfor?
Obsidian C – Jeg bruker ESP gitarer, EMG pickups og Peavy 5150 II amper. Faktisk bruker jeg 2 stk. 5150 II. Vi har endelig etter mange år med testing begynt å finne et setup som funker! MYE takket være Rune Stavnesli som produserte Armada og som nå er med oss på alle konserter for å hjelpe meg å få det til å funke live. Noe forskjell på utstyret blir det i studio for da legger man ofte mange flere spor og på Armada spilte jeg for eksempel inn et helt rent spor direkte fra gitaren som vi la en software Sansamp på. Dette funker ofte bra til soloer og sånn småsnacks.
ET – Din drømmegitar, hvordan ser den ut?…brand, pick ups, strings..alt!
Obsidian C – Jeg er ikke sikker! Jeg skal ha en signatur-modell fra ESP, men jeg har ikke hatt tid til og fått designet den helt enda. Jeg er også litt usikker på hva jeg skulle gått for.
ET – Nå skal du få sette opp ditt drømmeband…du skal selvsagt være med…..hvilke individer mener du ville passet som hånd i hanske til din stil?
Obsidian C – Hvis jeg skal være med så må det faktisk bli line-up'en i Keep Of Kalessin. Høres kanskje cocky ut, men jeg er av den oppfatning av at det er ikke individene i bandet som gjør det bra. Det er kjemien medlemmene imellom og man ser ofte det at kjente folk setter sammen nye "supergrupper", men hvor mange ganger har det egentlig fungert? Det var en grunn til at de ble kjente og det var pga. at de startet et band med glød og egenart og hadde en spesiell kjemi med de andre i bandet. Det er jo ikke rent sjeldent man ser et band gå til grunne for at noen av medlemmene slutter heller. Så dersom jeg skal være med mener jeg Keep Of Kalessin absolutt er det beste sånn som det er i dag!
ET – Deltar du i komponeringen i bandene du er med i eller er du en performer? Hvor viktig er det for en artist og ha muligheten til å uttrykke seg selv? Jeg mener, hvis du for eksempel er med i et band kun som performer og kun uttrykker noen andres musikk og musikalske følelser…ville du taklet å ikke være med å komponere…å ikke ha muligheten til å uttrykke deg selv?
Obsidian C – Jeg komponerer det meste av musikken i Keep Of Kalessin og ca. halvparten i Headspin. På Armada gjorde jeg alt siden det var nye medlemmer med og de måtte spille seg litt inn på stilen. Men nå har de andre begynt å bidra mer. Vyl komponerer også mye til både Headspin og Keep Of Kalessin nå.
Det kommer an på om man er instrumentalist eller en musiker/artist om man er nødt til å uttrykke noe eget. Det finnes jo mange som spiller fiolin i et stykke komponert av andre, men sjeldent komponerer noe selv. Jeg ser på meg selv som komponist og gitarist og det er et must for meg å delta i låtskrivingen om jeg skal være et medlem i band. Men man kan så klart gjøre andre jobber som ren gitarist ved siden av. Dersom noen andre har en visjon med det de driver med så skal de få lov til å lede an så lenge jeg får utløp for min musikalitet i mine egne prosjekter.
ET – Har du noensinne gått helt tom for ideer mens du har holdt på å skrive låter til et nytt album? Hvordan taklet du det? Hva ble løsningen?
Obsidian C – Ja, det skjer faktisk en gang per album! Hehe. Man kan være ekstremt kreativ i perioder og så kan det bli helt tomt i lang tid. Det gjelder å ta vare på de ideene man har når man er kreativ. Etter hvert album er spilt inn føler jeg meg også ofte litt "tømt". Det er både jævli digg å være ferdig, men også litt frustrerende dersom man har tidspress for neste skive. Men jeg har aldri og kommer aldri til å signere en kontrakt som krever at jeg skal ha ut en skive innen en viss tid. Da kan jeg ikke slappe av og få naturlig flyt på det jeg driver med. Det er viktig for meg at JEG er fornøyd med det som skal ut.
ET – Har du noen endorsements/sponsoravtaler? Mener du at endorsements/sponsoravtaler er viktig for en artist?
Obsidian C – Spons er ekstremt viktig for en artist. Vi spiller mye live, svetter, reiser på turnè og ting går i stykker! Du skulle ha sett min helt nye gitar etter en mnd på tur! Full av rust og løse deler. Og det er ikke for at gitaren er av dårlig kvalitet. Det er for at det går for seg noe jævli på konserter og opprigg, nedrigg og flyreiser etc.
Det er ekstremt dyrt om man ikke skulle hatt spons.
Jeg er pr. i dag sponset av ESP gitarer, Peavy amp'er og Mipro trådløs systemer. Som for øvrig er det beste trådløs-systemet jeg har prøvd! Jeg hørte mange som sa at Mipro var no dritt og at jeg ikke måtte gå for det. Men jeg har gjort 4 hele europaturneer, 1 USA-turnè og 1 Japan-turnè og 1 Australia-turnè med det samme systemet og har ALDRI hatt problemer! Mens mine kollegaer som spilte på Sennheiser, Shure og AKG hadde problemer minst en gang i uka! Faktisk helt sykt fornøyd med dette systemet og det faktum at det funket over hele verden!
ET – I løpet av alle de år du har spilt, har noe noen gang gått helt feil under en konsert? Hvis ja, hva gikk galt?
Obsidian C – Hehe. Det er så jævli mye som har gått galt at jeg vet ikke hva jeg skal ta med!
Kan jo starte med den gangen vi var fjortiser og fortsatt het Ildskjær. Cymbalen til Vyl datt ned over skarpen og han prøvde å sette den opp, men den datt ned enda en gang. Så han må få fjernet denne og tar tak og kaster den bort. Cymbalen som såklart sitter på stativet fyker i en bue bort fra slagverket og mot midten av scenen hvor den faktisk kutter kabelen til adapteret som driver gitarbrettet til Ghash. Det ble en mildt sagt pinlig affære og vi måtte stå på scenen å vente mest de ansatte på Veita (åh, gode gamle Veita) lete etter ny adapter. Tror vi startet den låta 2 ganger før vi kom oss gjennom den også.
I senere tid var vel med Satyricon i Australia. Introen til Walk the path of sorrow gikk og bandet entret scenen til stor jubel. Frost teller opp og jeg og Steinar setter i gang å headbange som faen mens vi begynner å spille. Men det var INGEN av oss som hadde lyd i gitaren! Hehe. Vi går begge tilbake til brettet vårt og skrur opp volumpedalen akkurat samtidig. (Det faktisk ikke vår feil da for vi hadde gitt beskjed tusen ganger til gitartech'en om at det kun skulle være volum på selve gitaren som skal skrus opp). Men i første break i låta, som heldigvis Steinar spiller, ser jeg at amp'en min står på standby! (Nok en idiotisk feil av gitartech'en!) Jeg og Steinar var bare så synkron når vi skrudde opp volumpedalen tidligere at jeg trodde min gitar kom på!
Sånt skjer støtt og stadig. Man må bare finne kjappe løsninger og kjøre på.
ET – Dett var dett…og takk for at du svarte på disse enkle spørsmålene. Da er det bare en ting som gjenstår. Velg en gitarist som du beundrer og som du vil "plage" til å besvare disse spørsmålene??
Obsidian C – Det kunne vært interessant å få Rune Stavnesli fra Max Midsun til å besvare disse.