AETERNUS – Den sjette evige forbannelsen fra Aeternus
- by Anders
- Posted on 25-04-2006
Aeternus er virkelig blant sliterne i den norske metall scenen, og som de fleste har fått med seg var bandet flere år på utskjelte Hammerheart records, nå Karmageddon, og som mange andre band på den labelen hadde også Aeternus store problemer der. Etter en kort visitt innom Nocturnal Art har bandet nå signet på det relativt ferske selskapet Dark Essence og har med Hexaeon kanskje gitt ut et av sine sterkeste album noen sinne, så fremtiden ser absolutt lys ut for bandet. Jeg tok en prat med Ares for å snakke om det nye albumet Hexaeon, få klarhet i hva som egentlig skjedde med Nocturnal art og omstendighetene rundt trommeslager Eriks avgang.
ET: Er du fornøyd med tilbakemeldingene dere har fått på Hexaeon så langt?
Ares: Ja det er jeg, det har vert ganske bra så langt. Jeg har kommet over en god del anmeldelser på nettet, og de fleste omtalene har vert veldig tilfredsstillende. Det har selvfølgelig vert noen midt på treet også, og jeg har vel sitt en total slakt av skiva. Men det er sånn det alltid er, alle kan ikke like det du driver med, men generelt sett så virker det som at folk veldig fornøyd.
ET: Er dere selv fornøyde med det ferdige resultatet? Samsvarer det med visjonene dere hadde før dere gikk i studio?
Ares: Vi er veldig fornøyde, og skiva ble akkurat slik vi hadde håpet. Vi hadde flere konkrete planer som vi ville prøve ut, og disse falt på plass. Noen ting ble faktisk bedre enn hva vi hadde turt å håpe på, og det gjelder både musikk, tromming, lyd, struktur, miks og mastring. Vi er egentlig mer fornøyd denne gang enn hva vi har vert noen gang tidligere.
ET: Jeg leste i ett intervju at du i ettertid ikke har vert helt fornøyd med forrige skive, A Darker Monument, føler du at dere har fått rettet opp for eventuelle feil denne gangen?
Ares: Vel, vi var fornøyd, men jeg føler at det var flere ideer som ikke klaffet helt i forhold til hva vi såg for oss. Vi hadde planer om å legge death metal elementet litt til side, men vertfall jeg og Erik følte at vi likevel ikke fikk dette helt til. Det ble litt for mye av det likevel, og det var litt dumt. Men jeg står for alt som er på den platen, og jeg er fornøyd med den, for vi hadde ikke gitt ut noe som vi ikke var fornøyd med. Men vi hadde en del planer og ideer som vi ville prøve ut, men som ikke funket helt, eller som vi ikke fikk prøvet ut, og dette var ideer som vi i utgangspunktet hadde veldig stor tro på. Og det er klart at vi da fikk følelsen av at selv om platen ble veldig bra, kunne den vert bedre om vi hadde hatt mer tid og penger i studio. Tid er jo penger i studio, og du må nesten bli ferdig. Men vi var på ingen måte direkte missfornøyd, det var heller slik at det var en del ideer vi ikke fikk prøvet ut.
ET: Jeg mener å huske at skiva ble godt mottatt.
Ares: Ja den gjorde det, og det virket som folk generelt var fornøyd med skiva. Og vi var selv fornøyd med det vi kom ut med, men hadde vi fått til det vi ville, hadde det betydd dobbelt så mye for oss.
ET: Føler du at det klaffet bedre denne gangen?
Ares: Ja, helt klart. Denne gangen så hadde vi alle tanker, ideer og all musikk klart da vi gikk i studio, vi var mye bedre forberedt og mye mer strukturerte denne gangen. Til og med alle de ideene vi fikk i studio gjennomførte vi og resultatene ble veldig bra. Jeg hadde også en del ting som jeg spilte inn her hjemme som vi mikset samme nede i studio, og dette er noe jeg aldri har prøvd før. Nei, dette er muligens den beste platen vi har gjort.
ET: Nok en gang har dere benyttet dere av Grieghallen. Dere føler ikke for å prøve noe nytt?
Ares: Det er et spørsmål vi ofte får. Men vi har stort sett alltid vert veldig fornøyde med resultatene vi har fått i Grieghallen, og da ser jeg ingen grunn til å prøve ett annet studio. Vi vet hva vi får. Men det er klart at et nytt studio også kan gi bedre resultater, men det kan også gi negative resultater. I Grieghallen vet vi hva vi får. Og vi er jævlig fornøyde med lyden vi får i studioet.
ET: Lyden er jo blitt konge på Hexaeon.
Ares: Ja akkurat, og dessuten liker vi oss veldig godt i studioet, så hvorfor skal vi skifte?
ET: Jeg føler at denne skiva er mer rendyrket death metal enn de forgående, selv om musikken fremdeles er veldig variert. Har det vert noe mål å gå mer i death metal retningen denne gangen?
Ares: Jeg føler egentlig at vi har klart å tilføre en del nye elementer inn i den stilen vi i utgangspunktet hadde, og jeg føler vi denne gangen har klart å la death metallen ligge på det nivået vi egentlig hadde planer om at den skulle ligge på den forrige platen. Men alle har sin egen definisjon på hva som er death metal og hva som er black metal osv. Vi har nok en del elementer fra death metal på Hexaeon, men vi har også mange elementer fra black metal. Det jeg syns vi gjorde særlig bra denne gangen var at vi klarte å ha en skarpere struktur i alle låtene, og vi klarte å gjøre denne platen veldig intens og kort. Men vi klarte likevel å tilføre mange nye elementer som vi klarte å mikse sammen med det som er god gammel Aeternus, slik at alt ble interessant på et veldig tilfredsstillende nivå. Jeg føler at vi denne gangen kan si at vi har klart å ta et jævlig langt skritt videre fra den forrige platen, A Darker Monument.
ET: Noe av det feteste på skiva er utvilsomt tittelkuttet som skiller seg veldig ut fra resten.
Ares: Ja den er jo litt snål. Vi stemte om gitarene litt og jeg komponerte jo også denne rockabilly introen som er litt snål og ganske rocka. Og det var noe jeg gjorde med vilje, for når bassisten kom med forslag til tittel på denne skiva, Hexaeon, ble jeg veldig giret uten å egentlig å forstå helt hva tittelen betydde, bare ordet i seg selv ga meg jævlig mye inspirasjon, så jeg sa til han at det MÅ du bare skrive en tekst om uansett hva det betyr, og dersom det ikke betyr noe så skriver du en likevel, hehe. Og det gjorde han, og teksten inspirerte meg til å lage veldig tung musikk, og jeg hadde tenkt å gjøre den låten ganske annerledes og spesiell, og det følte jeg at jeg klarte.
ET: Utvilsomt, for det ble en jævlig fet låt som skiller seg ut på en veldig positiv måte.
Ares: Når du sier det, så føler jeg at jeg har fått til noe med den låten. Det er godt å høre.
ET: Har du noen favorittlåter på skiva?
Ares: Personlig er jeg veldig i glad i "What I Crave" fordi det er en veldig kompleks låt, særlig trommemessig. Erik brukte jævlig lang tid på å få trommene riktig. Låten har en struktur og riff som er jævlig groovy, og jeg er spesielt godt fornøyd med soloen, selv om den er ganske uoriginal og rett frem, men den sitter jævlig i trynet. Også clean vokal partiet ble veldig bra.
ET: Det partiet har jeg bitt meg merke i som jævlig fett. Får litt sånn Hades Almighty følelse av det.
Ares: Det var en ide jeg følte var jævlig perfekt for akkurat den låten. Det er et kort parti, men jeg stresset veldig lenge med å få det til for jeg er jo egentlig ikke den type vokalist.
ET: Absolutt en fet detalj.
Ares: Ja jeg ble veldig fornøyd med det. Jeg er også veldig fornøyd med "Punished", som er en veldig kort og intens låt. Jeg har aldri laget en så ekstrem og intens låt før, og jeg føler at jeg fikk det bra til. Ellers liker jeg alle de andre låtene like mye trur jeg,
ET: Skiva er blitt forholdsvis kort, rundt 32 minutter om jeg ikke husker helt feil. Hadde dere som mål å gjøre denne skiva kort og konsis?
Ares: Nei, det var ikke en plan i utgangspunktet, men det ble et resultat av komponeringen. Jeg hadde ni låter klar da vi gikk i studio, og vi såg da at platen kom til å bli kort, men vi følte det ikke var riktig å lage flere låter bare for å komme opp i 40/45 minutter. Vi følte at de låtene vi hadde utgjorde en veldig bra pakke for en ny plate. Noen føler seg kanskje snytt når de betaler penger for en plate som ikke varer i mer enn en snau halvtime, men vår tanke var at vi hadde ni låter som passet veldig godt sammen og dannet en helhet, og da er det litt farlig å legge til ting, og jeg var egentlig veldig tom for ideer på det tidspunktet.
ET: Hva er meningen bak tittelen Hexaeon?
Ares: Ordet er bygget opp av to, eller egentlig tre ord som er satt sammen til ett ord. Hex betyr tallet seks, og det er vår sjette plate. Aeon er latinsk for evig, og ae i ordet aeon uttales e og ikke a og vist vi da tar ordet Hexe så betyr det forbannelse. Så da kan vi se på platen som "den sjette evige forbannelsen fra Aeternus", og tenke litt sånn poetisk på det. Det er en fet og brutal tittel, uten at det ligger noen spesiell ideologi bak den.
ET: I hvilken grad er coveret basert på tittelen?
Ares: Det er basert på tittelen i den grad det kunne baseres på den. Jeg gav designeren frie tøyler, og han lagde det han fikk ut av det, og vi er veldig fornøyd med resultatet.
ET: Hva omhandler tekstene?
Ares: Denne ganger har bassisten vår skrevet nesten alle tekstene, jeg har vel kun bidratt med et par. Tekstene går på alt mulig egentlig, det kan være hva som helst egentlig så lenge de passer til musikken og den atmosfæren musikken skaper. Vi har aldri noen spesielle ideologiske ting vi skriver om, og vi prøver aldri å putte våre tanker inn i andres hoder. Folk får si og tenke hva faen de vil, og det gjør også vi noen ganger gjennom tekstene, andre ganger kan tekstene være ren fantasi. Personlig legger jeg hovedsakelig vekt på at tekstene skal være jævlig brutale, ekstreme og mørke slik at de passer inn i musikken vi lager.
ET: Det er sikkert veldig mange som har spurt om dette før, men hva legger du i Dark Metal begrepet?
Ares: Vi har laget det for å klassifisere musikken vår med et kort ord, som vi føler er veldig beskrivende for oss. Death metal føler jeg er en veldig standardisert musikkstil som jeg ikke føler passer til oss, og black metal er etter mitt hode noe som skal være basert på en satanisk ideologi og livsstil som ingen av oss følger. Vi driter i alt det der, dark metal går mer på den mørke atmosfæren som preger musikken vår, og det er noe som passer oss bedre. Vi har brukt dette begrepet siden 1995, da vi fant ut at det er en bra klassifisering for det som er Aeternus, og det har vi holdt på helt siden den gang.
ET: Det ble bare ett album på Nocturnal art, og nå har dere signet med Dark Essence som er et relativt nystartet selskap, men likevel med flere solide navn i stallen. Det er kanskje vanskelig å si noe om jobben de har gjort så tidlig, men hvordan føler du det ligger an så langt?
Ares: Så langt er vi fornøyd med jobben de har gjort. Grunnen til at vi skiftet selskap var at den forrige platen solgte litt dårlig og dermed kunne ikke Nocturnal Art rettferdiggjøre det budsjettet som var påkrevd for å spille inn den nye platen, og dermed følte vi at det var best å skifte selskap. Vi leitet rundt en stund og så kom Dark Essence inn i tankene våre. Greit, det er et nytt og et lite selskap, noe som kan være negativt, men det kan også være positivt. Vi valgte å se på det som noe positivt og valgte dermed å signe med dem. Vi har kun signet for en plate i første omgang, men dersom alt går bra mellom oss og vi er fornøyde osv så skal du ikke se bort i fra at vi signer for flere plater når det blir aktuelt.
ET: Som mange andre band hadde også dere problemer med Hammerheart.
Ares: Hehe, alle har problemer med Hammerheart
ET: Hehe, ja det er vel sant nok det. Men hva var egentlig dealen med at alle skivene frem til frem til Ascension of Terror ble remastret og gitt ut på ny i 2004? Hadde dere en finger med i spillet der, eller var dette ene og alene noe plateselskapet sto for?
Ares: Nei, det var et desperat forsøk fra Hammerheart's side for å få tjent noen ekstra kroner på oss. Når vi var på Hammerheart hadde vi alltid forholdsvis store budsjetter til rådighet, eller store og store, men har du seksti/sytti tusen kroner i budsjett så er ikke det lommepenger. I følge Hammerheart så solgte vi alltid veldig lite, noe jeg egentlig ikke trur var tilfelle, for når Hammerheart veldig ofte sier ting som ikke er sant så vet du egentlig aldri når de virkelig snakker sant. De gav ut ting på nytt for å prøve å få tilbake de pengene de mente vi skylte dem, og de gjorde remasterne på samme grunnlag for å få inn de pengene de hadde brukt på oss i forbindelse med innspilling og turneer. Det ble aldri noen suksess for Hammerheart å gi ut disse skivene på nytt, for da jeg pratet med en fra selskapet for litt siden spurte jeg han rett ut om dette hadde hjulpet dem? og han måtte innrømme at det hadde det ikke, og de slet jævlig med hele opplegget. Han var ærlig og innrømmet at de skulle nok aldri ha gjort det.
ET: Men det er vel ikke helt utvanlig at selskaper gjør slike ting etter at band forlater selskapet, altså gi ut remastrede skiver, samlinger osv
Ares: Ja, det virker som at selskapene ofte finner på mye tull. Men man skal ikke klandre folk, og jeg forventer absolutt ikke at ting skal gå galt med Dark Essence bare fordi de er et plateselskap, men det er ikke noen ny ting at band havner i klammeri med selskapet sitt. Dessverre er det slik at selskaper ofte tenker veldig mye på seg selv, og er ikke så veldig dedikerte til selve musikken. Det er penger og business det går i. Dessverre faller mange ferske band for kjipe kontrakter fordi de ikke vet hvordan en kontrakt skal se ut, og hvordan de skal få hjelp. Vi havnet vel på en måte oppi akkurat den situasjonen da vi signa på Hammerheart, vi var unge og ferske og utrulig beruset over bare det å bli tilbudte en kontrakt. Vi signerte en kontrakt som hvilken som helst advokat garanter ville ha ledd seg i hjel av.
ET: Sånn er det nok for mange band ferske band dessverre. En kan vel også si at det var totalt unødvendig å remastre en skive som Shadows of Old som i utgangspunktet hadde veldig bra lyd.
Ares: Det som var så dumt var jo at de mastret en skive som allerede var mastret, den var jo mastret i Oslo i et skikkelig mastringsstudio. En kan jo ikke bare ta en plate som er mastret og mastre den en gang til og tru at det automatisk blir bra. Hadde de bedt oss om å mastre den en gang til kunne vi gjort det, og fått ett mye bedre resultat. Jeg sier det rett ut at jeg ble ganske skuffet når jeg fikk høre hva de hadde fått til. De sendte meg noen cd'er gratis fordi de skulle være snille, men det dreit jeg egentlig i, jeg ville bare ha en kopi for å høre hvordan det hørtes ut, og jeg fikk egentlig sjokk. Det hørtes ikke fett ut i det hele tatt, det låt alt for fresete og kjipt. Nei, hold deg til originalene.
ET: Dere skal jo spille på Hole In The Sky i august. Har dere noen andre live jobber spikret?
Ares: Vi kom jo i en litt kjip situasjon da Erik fortalte oss at han hadde tenkt å slutte. Men samtidig var vi heldige, for etter kort tid kom vi i kontakt med en som var veldig gira på å bli med i bandet, og veldig klar fordi han akkurat var ferdig i sitt eget band. Det var trommisen i Gehenna, S. Winter, og han har alltid likt Aeternus og mye av grunnen har vert nettopp trommearbeidet til Erik, så han var veldig gira på å få prøve seg ut i bandet. Jeg har allerede vert en tur nede i Stavanger hvor han bor, og jeg ble veldig imponert over det han fikk til. Han har allerede status som ny fast trommis. Nå driver han med å lære seg låtene, og vi skal i første omgang øve individuelt på det settet vi har satt opp for "hole in the sky", og så reiser jeg ned til Stavanger igjen i slutten av måneden for å jobbe sammen med han. Og dersom alt går etter planen er vi klar til å spille live like etter sommeren. Vi har ingenting spikret før det, for i og med at han bor i stavanger så tar ting litt lengre tid.
ET: Gitarist Radek sluttet jo som kjent i 2004, har dere fått inn noen erstatter for han?
Ares: Like etter han sa takk for seg kom vi i kontakt med en som heter Stian, men like før produksjonen av Hexaeon kastet også han inn håndkle. Tidlig i høst ble han erstattet av Dreggen som er her fra Bergen. Dreggen har hatt status som fast gitarist siden da, men i og med at vi allerede var godt inni arbeidet med Hexaeon på det tidspunktet fullførte vi likegodt skiva uten han. Så han har egentlig ikke fått gjort annet enn å lære seg låtene foreløpig. Men det blir mer å gjøre fremover så han skal nok få svingt seg til slutt, og han gleder seg nok til å endelig å få spille live.
ET: Nå er jo Hexaeon nettopp kommet ut, men har dere noen ideer klar for neste skive?
Ares: Ja, til en viss grad, men det er litt tidlig enda, men vi har flere ideer og enkelte riff klare, både fra meg og Dreggen. Jeg har tru på at vi to kommer til å lage en god del musikk sammen i fremtiden. Det selvfølgelig også veldig interessant å ta helt nye låter med til Stavanger for å se hva S. Winter klarer å gjøre med låtene. Men det er klart at det blir litt snålt for meg i og med at jeg har hatt den samme trommisen i 13 år, og nå skal jeg plutselig sette meg ned og jobbe med en ny trommis. Det er veldig spennende og utfordrene for både meg og han, og hele bandet selvfølgelig.
ET: Det har nok både sine negative og positive sider.
Ares: Ja, helt klart. Men jeg ser veldig frem til å komme så langt. Jeg har hele tiden laget all musikken selv, og de andre medlemmene har vert veldig lite frempå med nye ting, og de gangene de har laget noe, så har jeg alltid forandret litt på det for å bli fornøyd. Dreggen har en veldig fin egenskap til å lage ting jeg faller mer for, og jeg ser veldig frem til å jobbe sammen med han og lage ny musikk og få inn nye impulser. Det er bare positivt.
ET: Vel da får jeg bare takke for intervjuet, og så får vi bare nyte Hexaeon frem til vi endelig får se bandet live igjen på Hole In The Sky til høsten.