SUSPERIA –

SUSPERIA –

SUSPERIA

Lend tok en prat med Athera
2004-05-08
Av Lend


Lend intervjuet Susperias vokalist Athera, igjen, etter en del misforst�elser, i begynnelsen av mai. Og etter litt vissvass og pisspreik, kom vi i gang med mer relevante temaer:

ET – Dere har nettopp v�rt ute p� Norgesturne, hvordan gikk det?
A – Det gikk j�vlig bra, tatt i betraktning at p� mange av stedene spilte vi helt alene. Det l� p� ca. 150 pers, og toppen i Fredrikstad hvor vi faktisk dro over 200 pers, og det var p� de frialdersgrensekonsertene vi dro mest. Det virker som om det er kidsa vi har balletak p�. Det er liksom kult � digge metall n�r du vokser opp. Tekno, dance og hiphop er heldigvis ikke s� inn lenger. Og det var kids helt ned i 13-14�rs alderen som kom p� konsertene. Og vi merka s� j�vlig godt hvordan de tok av i forhold til der hvor det var aldersgrense da.
ET – Ok, s� dere hadde bestemt dere for � kj�re fri aldersgrense noen steder, og � ha aldersgrense p� andre?
A – Alts�, det er det ikke vi som styrer i det hele tatt. I Trondheim spilte vi p� en pub, ala Rock In, og i Haugesund spilte vi p� Byscenen, et sted med flere etasjer, ala Rockefeller, og der er det jo �lsalg ikke sant, s� der kommer jo ikke kidsa inn.
ET – Og der kom det mindre folk?
A – Ja om ikke mindre, s� er det liksom de vante konsertgangerne som st�r og drikker pils og henger med hue, og de har vi jo liksom sett f�r da. S� kommer vi liksom til kommunehuset da, med proffe folk og proft utstyr, arrangert av kommunen og greier, og 200 gale ungdommer, fra f�rste til bakerste rad. Da skj�nner du hvorfor du driver med det du gj�r.
ET – Den var ganske omfattende, og det var mange originale plasser � spille p�, hvordan ble det s�?
A – Det er jo standard � kj�re Oslo-Trondheim-Bergen-Kristiansand liksom, s� vi valgte � dra til steder hvor det ikke skjer s� j�vla mye ellers, s�nn som Horten, Hamar og Sandnes, og Halden og greier. Litt utradisjonelle steder � holde konsert, men det er jo bare kult. Og med det i bakhodet at n�r vi legger ut p� en ganske s� omfattende Europaturne, s� bes�ker vi alle de st�rre stedene da.
ET – S� dere har planlagt en ny Europaturne?
A – Ja den har v�rt planlagt siden oktober i fjor den. S� den har managementet hatt nesten et �r p� � planlegge, og den blir stor, og j�vla omfattende. Ti uker sammenhengende p� veien, og vi skal bes�ke 26, eller 27 forskjellige land, og det m� da v�re nesten alle landene som finnes i Europa, med unntak av Russland.
ET – Og hvem skal dere spille med?
A – Det blir en co-headlinerturne med Mortiis, fordi vi er p� samme management. Og det er de som tar seg av hele faenskapet, planlegging og alt. S� vi f�r en pakke, hvor vi bytter p� � headline med Mortiis. Omtrent p� kron/mynt-prinsippet.
ET – Ok, og dette er b�nkers b�nkers?
A – Turneen er b�nkers, brikkene faller p� plass, det gjenst�r bare � booke noen konserter, s� begynner vi i England i september. Og det som er s� morsomt er at vi etter hvert som vi f�r oppdateringer p� platesalg og respons, ser vi at venuer og steder vi skal spille blir oppgradert, alts� de flytter oss til st�rre lokaler. Et eksempel, i Bulgaria, hadde de booka oss p� et sted som tok 400 pers, men s� fikk vi kontramelding om at de hadde flytta oss til en hall som tok 2500 pers. I Bulgaria liksom.
ET – Hvordan ser festival-sommeren ut?
A – Nei, det er ikke noe bekrefta enda, men jeg veit de driver og jobber med det. Men jeg tror det henger en m�rk festivalskygge over oss. Det er jo tredje skiva v�r n�, og femte �ret vi holder p�, og vi har enda til gode � f� v�re med p� en stor europeisk festival. Merkelige greier.
ET – Men jeg vet at for eksempel Roskilde, alltid pleier � ha med i hvert fall ett norsk ekstremmetallband. B�de Mayhem, Satyricon og Dimmu har jo spilt der, og i fjor var det vel Immortal, men i �r er det forel�pig ingen. S� kanskje det er deres tur i �r?
A – Joa, det hadde v�rt morsomt det. Og festivalarrang�rene holder jo alltid et par passer �pne s�nn �just in case�. Men der er liksom ikke noe krise da, vi er jo relativt godt dekka i Europa n�r vi skal ut p� turneen v�r.
ET – Over til nye skiva, Unlimited, standard sp�rsm�l, men skiva har jo kun f�tt str�lende kritikker s� langt, og dere er vel forn�yde selv ogs�?
A – Ja, det gikk over all forventning. Det var godt � f� den ferdig, � f� den p� tape etter s� mye, og lang, jobbing, og godt � se at resultatet ble s� bra. Da f�lte vi virkelig at vi hadde gjort en god jobb.
ET – Men det var relativt sen utgivelsesdato i resten av Europa, i forhold til i Norge?
A – Det var en positiv �rsak til det, for Tuba ville ha den ut, i Norge, s� fort som mulig, grunnet ettersp�rsel og greier. Men i resten av Europa ville de ha tid nok til � promotere den skikkelig f�rst. Og det er jo bedre enn � bare slenge den ut. S� det er bare bra!
ET – Men n� har den v�rt ute en stund?
A – Ja, den kom i Europa 19. april, s� den har v�rt ute to-tre uker n�. Men i USA kommer den f�rst i juni.
ET – Og hvordan har landene som har f�tt den stilt seg s� langt?
A – Nei vi kj�rte en ganske omfattende intervjurunde med Australia i forrige uke, og det var jo bare hotte radiostasjoner og greier ikke sant. De hadde jo bestilt flere skiver allerede f�r de hadde kommet, s� det er jo bra. Det gikk jo 8000 skiver bare de to f�rste ukene her i Europa, og det er jo helt vilt.
ET – Hvordan stiller utlandet seg til de forrige utgivelsene deres? Er det bare denne som gjelder, eller er de interesserte i det tidligere materialet ogs�?
A – Det er s� mye forskjellig. Noen har selvf�lgelig �blitt kjent� med oss gjennom Unlimited, mens andre digga de to f�rste og vil f�lge oss videre. Noen liker de to f�rste mye bedre, mens andre syns den siste er best.
ET – For meg virker det som dere har g�tt enda mer vekk fra blackmetallen enn p� de to forrige skivene, kommentar?
A – Ja, jeg m� �rlig innr�mme at jeg begynner � bli skikkelig lei blackmetal. Det har liksom aldri v�rt meg. Og p� Predominance, f�rste skiva vi spilte inn, ble det bare s�nn at vi kj�rte mer i den retningen der.
ET – Ja, mange av gutta i bandet kom jo da nylig fra relativt svarte milj�er, musikalsk sett selvf�lgelig.
A – Jo, men du skal ikke se deg for blind p� det greiene der heller. Alts� Kenneth (Tjodalv), har jo alltid hatt lyst til � spille den musikken han spiller i dag, og Terje (Cyrus), var jo aldri en �del� av Satyricon, han var jo bare en leiesoldat, innleid fordi han var dyktig nok. Men han har alltid v�rt mer for den �metall�-greia han og. Vi er ikke inngrodde, onde satanister vi.
ET – Nei, det har vi jo skj�nt etter hvert da. Men, over til prosessen. Har dere skrevet p� skiva kontinuerlig siden slippet av Vindication?
A – Nei, Vindication kom i mai 2002, s� gikk jo sommeren, uten at noen ting skjedde, s� p� h�sten ringte vi til Nuclear Blast og sa �Her skjer det jo lite..!!??!..� �Ja, det gj�r faktisk det!� �Ja, men da tror jeg faktisk at vi driter i hele greia da!!� �Ja, dere gj�r vel det!� ogs� reiv vi kontrakten i filler. S� dro vi p� hytta til Memnock, begynte � skrive, kom vel i gang med en 5-6 l�ter, s� det var vel da det begynte. S� jobba vi jevnt og trutt i halvannet r�, med skriving, pr�ving og feiling, og masse preproduksjoner og �Nei, det der funka ikke.� Men puslespillet la seg etter hvert.
ET – Og selve studioprosessen da? Enklere enn forrige gang?
A – Ja det var en j�vlig kul m�te � gj�re det p�. Vi dro til Fredman i Sverige for � spille inn trommene der. Fordi gutta der skrur en vanvittig feit trommelyd. Vi fikk en god deal, og Kenneth spilte inn trommene der. Det er utrolig viktig � ha det som et godt grunnlag n�r du skal jobbe videre og legge resten. S� tok vi med oss spora tilbake til Oslo, og flytta inn til Lars og Subsonic Society, med alle fasiliteter, stue, kj�kken, bad. En veldig relax atmosf�re, ikke no s�nn at du f�lte at virkelig m�tte gi gass. Men vi var der i over en m�ned, man kom og gikk, spilte litt, slappa litt av og tok noen �l, det var deilig. Han og dama dro jo vekk i helgene, men da fikk vi l�ne n�klene og greier da. Jeg tror den roen vi hadde der hadde mye � si for at albumet ble s� bra som det gjorde.
ET – Er det s�nn han Lars gj�r det eller?
A – Nei, det var noe vi valgte selv. Og n�r vi hadde spilt inn alt, s� tok vi med oss alle spora tilbake til Fredman, kj�rte alt inn i maskina der, ogs� miksa vi det der borte.
ET – I tillegg til at dere n� har lagt til et par nye elementer (som jentekoring), har dere beholdt en del fremtredende elementer som nesten har blitt varemerker, som for eksempel den stemningsfulle, halvklassiske gitaren som �pner halvparten av l�tene deres? Er dette noe dere gj�r bevisst, eller faller det bare naturlig?
A – Nei, det var faktisk veldig ubevisst, for alle l�tene blir laget individuelt, og det var f�rst i mastringsprosessen, helt til slutt, at vi merka det og tenkte �Faen s� l�ter som begynner med s�nn intro da!�. Plutselig slo det oss, men samma faen det! Det l�ter jo fett s�!
ET – Over til noe annet, har dere laget noen videoer til noen av de nye l�tene?
A – Ja, vi lagde en video til Chemistry, og den hadde premiere i p�ska den, under Inferno, tidligere den f�rste dagen, p� Rock-In.
ET – Oi! Fikk jeg ikke med meg. Fortell!
A – Nei, den ruller og g�r p� ZTV da, og den kommer en del p� Metal-Svisj fremover. Markedet for metal p� tv har jo �kt ganske kjapt, og det er j�vla god markedsf�ring. B�de ZTV og NRK� har jo egne programmer, og MTV har jo dratt i gang Headbangers Ball igjen, s� det er fett det. Og selve produksjonen foregikk i et studio i Oslo, i nabostudioet til Hotell Caesar faktisk, og der rigga vi opp sterile hvite lerreter, og sto i ti centimeter dypt, hvitt malingsvann, s� det skulle st� i kontrast til v�re svarte kl�r da. Ogs� kunne vi etterp� legge inn bilder p� de hvite lerretene, eller veggene da. Et par dr�mmesekvenser og� Nei, det ble faktisk ganske kult.
ET – Apropos innspillinger. Det har vel blitt mer eller mindre kjent blant folk n� at dere har gjort en cover av A-has �the Sun Always Shines on Tv�. Hvordan det?
A � Nei, det var vel jeg og Elvorn som satt og snakka om den l�ta for noen �r siden, og tenkte p� at den l�ta virkelig hadde potensiale, og lengta etter metallriff og et arrangement. Og fant ut at vi kunne gj�re noe virkelig Susperisk, med v�re typiske overspeeds gitarer og greier. Og vi s� for oss at dette kunne bli j�vlig kult da. Men det er klart, det er et gamblingprosjekt da, enten blir den en knallsuksess, eller s� flopper det helt, det blir ikke noen mellomting.
ET – Spilte dere inn den i samme slengen som resten av skiva?
A – Jada, den ligger klar den, en liken joker p� h�nda. � slippe den samtidig eller p� skiva, ville gitt et helt feil fokus. N�r det gjelder ny plate, skal fokus v�re p� den, og p� bandet, ikke p� en ny og morsom coverl�t. Vi gir ut skiva, og venter et halvt �r, venter til ting roer seg ned og kanskje begynner � dabbe av litt, s� blusser vi alt opp igjen. Og hvis det kommer til at vi slipper den p� en singel, s� legger vi p� et par av l�tene fra skiva, og n�r ut til enda flere gjennom den ogs� ikke sant! Managementet har jo lufta l�ta for noen av radiostasjonene i England, og all respons vi har f�tt forel�pig har v�rt kjempebra, s� den regner jeg med at vi slipper i forkant av turneen, til h�sten.
ET – Sist gang sa du ogs� noe om at dere tenkte p� � skru sammen en dvd eller liveskive, hvordan g�r det p� den fronten?
A – Nei vi hadde med oss et filmteam p� Inferno, og giget gikk jo i og for seg j�vlig bra, med god stemning og mye folk, men spillemessig var det liksom ikke ett hundre prosent. Det var jo f�rste giget v�rt p� over et halvt �r. S� det var vel kanskje ikke det helt rette tidspunktet � gj�re opptak p�. Men vi f�r jo flere muligheter til h�sten da. Men jeg syns kanskje man skal ha i hvert fall fire skiver p� bakh�nd f�r man gir ut noen dvd.
ET – Joa, det er kanskje sant. Men dere er jo et band som har n�dd vanvittig langt p� to album, og n� det tredje, i forhold til hva metalband flest har gjort tidligere.
A – Ja, og for � sette det p� spissen da, s� slo jo ikke Dimmu Borgir gjennom f�r Enthrone Darkness Triumphant, og vi har jo solgt flere av v�re to f�rste album enn hva de har solgt av sine to f�rste. S� ser du p� det p� den m�ten, s� ligger det jo uante muligheter foran oss. Men gjennombruddet til Dimmu var jo ganske eeenorm ogs� da.
ET – Men med tanke p� Inferno, plukket dere ut spillelista med hensyn til at dere skulle ta det opp til en eventuell dvd?
A – Nei, vi tenkte sv�rt lite p� det. Men skiva hadde jo akkurat blitt sluppet, s� vi skulle jo selvf�lgelig pr�ve � f� den litt frem i lyset da, og fem av �tte l�ter var jo derfor fra Unlimited. Men vi dro jo med et par godl�ter fra de forrige skivene ogs� da. Det er ikke for � v�re ego og prakke nye skiva p� folk, men den skiva er jo prim�rt lagd for � kunne fremf�res live.
ET – Men noe mer materiale til en dvd er ikke bestemt?
A – Nei, men vi f�r jo se da, hva to m�ter p� veien kan gi oss. Men det er ikke vits i � rushe med noe s�nt no� forel�pig.
ET – Over til plateselskap. Det m� jo taes opp det og, for det har jo skjedd store forandringer ogs� p� den fronten, siden sist. Og du nevnte det s� vidt i sted, men helt konkret, hvorfor gikk dere fra Nuclear Blast?
A – F�rste �ret og f�rste skiva var helt genialt, med flere millioner i promoteringsbudsjettet, inn i Abyss Studios, og to uker etter skiveslipp dro vi p� femukers turne med bl.a. Dimmu Borgir og Destruction ikke sant. Det var jo helt enormt. Men neste runde igjen da, s� forventer du kanskje, om ikke mer, s� i hvert fall likt, og samme type satsing da. S� de trykte skiva, men s� stoppa det ogs� der. S� vi ringte til dem, og de sa bare at budsjettet var sprekt, det var ingenting de kunne gj�re, s� vi m�tte pent bare sitte og vente. Men det har ikke vi tid til, vi er et band som har altfor mye � bevise. S� de hadde litt m�tevirksomhet, ogs� ringte de etter et par uker, og der gikk kontrakten. Og n�r jeg ser tilbake p� det n�, halvannet �r senere, angrer jeg overhodet ikke p� at vi gikk fra verdens st�rste metallselskap.
ET – Du tror ikke det at NB var s� slappe rundt dere kan ha hatt sammenheng med at Manowar ga ut skive p� akkurat samme tidspunkt som dere?
A – Jo, det hadde sine ringvirkninger alt det der. De signa Manowar, Anthrax, Death og Exodus og alle de gamle heltene ikke sant. B�de Dimmu og In Flames eksploderte, s� de tok seg nok litt vann over hodet, de er jo bare s� og s� mange der nede. Og n�r du er midt p� treet, og kanskje ikke helt der, s� m� du sitte og vente da. Og det hadde vi tid til, s� n� kan de f� sitte med skjegget i postkassa. N�r vi hadde spilt inn skiva n�, tok promosjefen for Tuba med seg et eksemplar ned til en konferanse i Frankrike, s� var de p� fest i penthouseleiligheten til Spinefarm, og der var eksportsjefen for Nuclear Blast ogs�, og etter et par drinker, kr�nka Tubafolka opp skiva v�r p� full fitte, og etter et par l�ter s� de at han Nuclear-fyren satt med og rista med hue, mellom beina, og sa �What the hell have we done?�. Og tror du det smakte godt eller? Hevn, mitt i trynet!
ET – Og hvordan endte dere opp p� Tabu/Tuba?
A – Etter bruddet dro vi som sagt opp p� hytta til Memnock, og 2003 kom, og vi begynte � sende ut et par l�ter og s�nn, men fikk bare tilbake masse standardsvar som at de ikke hadde signing-periode og s�nt piss, men jaja, den som ler sist, ler best! Men vi har jo hatt en del kontakt med Tuba f�r, i og med at de distribuerte oss gjennom Nuclear Blast, s� jeg tror de har ligget og lurka litt i bakgrunnen hele tiden. Og avventa hva som skjedde. Ogs� stepper de inn p� et veldig korrekt tidspunkt, og tar oss inn i varmen. Og det som er s� deilig, er at de er norske, ligger rett nedi gata, ogs� er det liksom kameratene dine, og ikke bare sjefene dine. Vi f�ler virkelig at vi har dem p� b�lgelengde, og at vi har et godt samarbeid.
ET – Men det var de som kom til dere?
A – Ja, og det er bedre � v�re st�rst p� lille Tuba, enn� ja, � v�re minst p� et stort selskap.
ET – Men hvordan er det p� Tuba n�, har de klart � tilfredsstille deres krav?
A – Ja, kjempebudsjett, dog realistisk, p� plateinnspillinga, og god promotering. Og de er jo kombinert plateselskap og distribut�rer, s� vi hopper jo over et ledd, og det er jo genialt. Da har vi alt p� ett sted. Og de har lang fartstid i bransjen, s� de brukte jo ikke lang tid p� � l�se avtaler over alt, jeg mener, S�r Afrika for faen! Hele verden er dekka, og de har ordna kjempedeal med Candlelight i U.S.A, det st�rste der borte, og som grenser til mainstream liksom. Og de jobber som faen, s� de har gjort like mye som Nuclear gjorde, bare p� noen m�neder.
ET – Og p� promoterings- og turneplanleggingsfronten er alt ogs� p� topp?
A – Ja, absolutt, ingenting � klage p�.
ET – S� fint da gitt! Da vi pratet p� releasepartyet for Vindication, hadde dere bare ett album p� samvittigheten. Det er jo over to �r siden, hvordan vil du si det har g�tt for dere siden den gang?
A – Mye venting, mye frustrasjon og motgang. Men for � bruke en gammel klisje �Det som ikke dreper deg, gj�r deg sterkere�, og da vi starta dette bandet avla vi en ed, vi skal ikke gi opp, vi skal n� langt, og vi skal v�re de fem samme kara, det er oss som en enhet, og det er ikke snakk om at noen av oss skal slutte, og det har vi klart � holde, og det skal vi fortsette � klare � holde. Det er ingenting som knekker oss!
ET – Som du nevnte i sted, er det jo flere av bandmedlemmene som har spilt i andre band, men n� er alle ett hundre prosent dedikert til Susperia, og alle er forn�yde med det?
A – Nei, jeg har fire bestekompiser i livet jeg, og det er de gutta jeg spiller med liksom. Det er ikke noe annet som teller. Vi er p� hverandre hele tiden, b�de sosialt og musikalsk, det er bare oss fem liksom.
ET – Og det er ingen sideprosjektplaner hos noen av dere?
A – For � ta et veldig godt eksempel da. Kenneth (Tjodalv) fikk direkte foresp�rsel om � bli med i Dimmu Borgir igjen. Om � spille for 20.000 hver dag, p� store stadioner, � spille sammen med Ozzy Osbourne og Slayer og � tjene grovt mye penger liksom, og det sier han nei til!?! For � kunne bli i Susperia, det hadde jo ikke funka ikke sant.
ET – � fy faen! Det er litt av en tillitserkl�ring da! Var det fast �stilling� eller som session for den turneen han fikk tilbud om?
A – Nei, i f�rste omgang var det vel kun for den turneen, men sikkert med tanke p� permanent opphold etterp�. Og det hadde jo ikke funka, for v�r del. S� det st�r det enormt respekt av.
ET – Men, en annen som faktisk har forlatt dere siden sist, er manageren deres, Kjell Ivar, hva skjedde der?
A – Nei, store ord og lite handling. Han ble mer som en kamerat � regne. Han hadde mye annet � gj�re. Men det var faktisk han som trakk seg ut. Han ville ikke v�re der og ikke kunne gj�re det han ville for oss. Dumt at vi skulle g� og forvente ting av han, n�r han visste at han ikke klarte � oppfylle det.
ET – Og n�?
A – N� er vi signa p� Total Concept Management i England, et sykt stort selskap som har samarbeidet med bl.a. Robbie Williams, Paul McCartney og Christina Aguillera, s� det er proffe og seri�se greier.
ET – Men det Bounty Hunter prosjektet det var snakk om for en stund tilbake, falt det under Kjell Ivars store ord og f� handlinger eller? (For dere som ikke vet hva dette er, jfr. det forrige Susperia intervjuet).
A – Det er faktisk noe jeg har drevet og ordna med i en tre �rs tid, og faktisk er vi ikke helt ute av bildet enda. Men de brukte s� lang tid p� det, ogs� kom det utrolig mange lignende spill i mellomtiden, men de begynte p� scratch igjen, og har et nytt spill g�endes, som heter �Dirty Work�, og vi er fortsatt med i planlegginga, og vi skal fortsatt v�re med p� soundtracket, men det kommer vel ikke f�r tidligst i 2005.
ET – S� dere er fortsatt med, og det blir l�tene fra siste verk som kommer med da?
A – Alts� i utgangspunktet var det jo l�ta v�r, Bounty Hunter, som skulle v�re med pga. samme navn, men n� er det jo �pnet for � bruke andre l�ter ogs�.
ET – Ja, skal vi se, da er jeg ganske ferdig! Du f�r ha takk for intervjuet da.
A – Jo, i like m�te! Vi snakkes sikkert. Du kommer n�r vi skal spille med Mortiis p� John Dee en gang til h�sten?
ET – It goes without saying!