Årabrot – Norwegian Gothic, ute 9. April
- by Eternal Terror Admin
- Posted on 07-04-2021
Bilde Simon Kallas
Årabrot med nytt album, ‘Norwegian Gothic’, ute 9. april
Rock’n’roll var død lenge før Johnny Rotten plukket opp en mikrofon. Og den var begravet lenge før Oasis valgte å besudle liket. Men spiriten til rocken lever fortsatt i blodet til de som vet dens ekte mening, symboler og referanser.
Norske Årabrot var for svart for black metal, og for avant-garde for punk, så de gikk opp sin egen sti. Vi får nå "Norwegian Gothic", fortellinger sunget og historier fortalt gjennom skrik og hvisking, fra tomme veier og det kalde dypet av ugjennomtrengelige fjorder.
Med sin aluminiumsguitar og Stetson-hatt, er Årabrot lausungen til Billie Holiday og Elmore James. De er The Velvet Underground hvis Johnny Cash var et medlem, og Nico var i stand til å synge. De er Camus, Sartre, Poe og en Burroughs cut-up, blandet med erotikk.. De er alle de fantastiske bandene du har har hørt om. De er deg. De er her og nå, og har flere lik å begrave. Årabrot kødder ikke rundt.
Årabrot er Kjetil "Tall Man" Nernes og Karin "Dark Diva" Park. De bor på landsbygda med sine to barn, i en gammel kirke de eier. Rock’n roll er deres religion.
Årabrots niende fullengder Norwegian Gothic inneholder blant annet samarbeid med Lars Horntveth (Jaga Jazzist), cellisten Jo Quail, Tomas Järmyr (Motorpsycho), Anders Møller (Turbonegro, Ulver) og Massimo Pupillo (Zu). Vi får en fantastisk produksjon av Jaime Gomez Arellano (Black Eyed Peas, Paradise Lost, Hexvessel, Oranssi Pazuzu). Gitarist og vokalist Kjetil Nernes sier følgende om skiva:
"Norwegian Gothic is the culmination of everything Årabrot has done musically the past 10 years. It is not only the climax of the band so far, but also a good indication of what to come. It is basically an amalgamation of all of our influences here in the church where we live. Musically it is inspired by all the albums of our record collection and thematically by the books we have in our shelves. More specifically it is our special brand of rock’n’roll music mixed with fin-de-siecle decadence, surrealism and even a pinch of old German philosophy to boot."
Karin vokste opp som et lubbent barn i en kristen familie på landsbygda .Hun tilbragte også noen år på misjonsskole i Japan. Dette gjorde at hun ble desperat etter å frigjøre seg. Noe hun etter hvert også gjorde. Som femtenåring flyttet hun hjemmefra for å satse på musikken. Hun studerte først ved musikkonservatoriet i Stockholm, før en poet tok henne med til Norge, der hun startet en popkarriere. Hun flyttet deretter til London for å skrive sanger, og å jobbe som modell.
Etter fem album, noen Grammy’s, et Eurovision-bidrag for Norge, og etter opptredner med Lana Del Rey og David Bowie, dro Karin hjem til hjembyen, der hun kjøpte kirka hvor hun hadde sin første opptreden som barn. Der har de siden øvd, laget musikk, og spilt inn.
Kjetil Nernes fikk kreft i 2014, midt i en turné. I stedet for å operere med en gang, fullførte han turnéen. Han forteller: "Every night of that tour was like the last show ever. It was really strange. When a doctor calls and says, ‘you’re terribly sick’, it’s surreal. You go into this phase where life is more vivid and more real, in a weird way. We’ve done so many shows through the years and sometimes it’s a little like going to the factory to do a job. But with an axe hanging over your head you perceive the world differently."
Nernes overvant kreften,og Årabrot er sterkere enn noen gang. Bandet har samarbeidet med produsenter som Billy Anderson og Steve Albini, og musikere som Ted Parsons (Killing Joke/Swans), Sunn O))))’s Stephen O’Malley, og Kvelertaks Erlend Hjelvik. De har komponert musikk for filmer som "Die Nibelungen" og "Doctor Caligari". Deres album "The Gospel" fikk tittelen "Album of the Year" av The Quietus i 2016.
‘Norwegian noise-rockers who follow in the footsteps of uncompromising US acts such as Swans and Big Black’ – The Financial Times
‘Evokes the more artistically ambitious but no less menacing likes of Killing joke and Swans’
– Uncut Magazine
‘They’re at their weirdest and best’ – The Wire
‘One hell of an album’ – The Line of Best Fit
‘Superb’ – The Quietus
‘Albums that don’t quite sound like anything else’ – Drowned in Sound