KHONSU – Klar med skive nummer to
- by Rune Grande
- Posted on 18-09-2016
KHONSU er nå endelig klare med oppfølgeren til "Anomalia". Tittelen på mesterverket blir «The Xun Protectorate» og i dette intervjuet vi har gjort med bandets grunnlegger, låtskriver og eneste musiker Steffen Grønbech, får vi et lite innblikk i hvordan han går frem når han lager musikk. Vi snakket også litt om bandets andre faste medlem, vokalist Terje Olsen og litt om de øvrige Steffen har valgt å samarbeide med for å få «The Xun Protectorate» slik han ønsker.
Etter som dette er vårt første møte med Khonsu her i Eternal Terror, er det på sin plass å begynne med litt historie.
Khonsu ble startet av meg alene og jeg er låtskriver og spiller alle instrumenter. Jeg har hatt hjelp av ulike vokalister og i dag er Terje fra Chton og Killing for Company fast medlem på death/black vokal. Andre som har bidratt til Khonsu er Rune Folgerø fra Atrox (og Manes live) på klarvokal på den nye skiva, og Thebon fra Keep of Kalessin gjorde all vokal på debuten. Det kan også nevnes at Torstein Parelius fra Manes og Chton har skrevet nesten alt av tekster, samt at min bror Arnt har hjulpet til med innspilling av elgitarer og også bidratt med noen soloer her og der.
Jeg hadde laget musikk innen metal sjangeren i mange år før Khonsu ble til, men pga studier, jobb, og andre forpliktelser var det først rundt 2010 at jeg fikk tid til å sette sammen låter av alle spredte ideer jeg hadde. Det var vel slik Khonsu ble født, og førsteskiva inkluderte derfor også noen riff som var 10-15 år gamle. Jeg sendte rundt en demo til diverse plateselskap og fikk napp hos franske Season of Mist, og ga ut debutskiva «Anomalia» der i 2012. Et par år senere ga vi ut en EP med tittelen "Traveller" kun digitalt, og vi er nå altså klare med den andre fullengderen som jeg begynte å jobbe med for ca 3,5 år siden. Ting har tatt tid, særlig fordi jeg er opptatt med så mye annet i tillegg til musikk.
Dere slapp den første videoen fra albumet for et par uker siden. Hvordan har responsen vært på den?
Dette var faktisk en slags re-utgivelse av videoen, fordi vi slapp den allerede i 2014 ifm Traveller EP’en. Planen var egentlig at den nye skiva skulle komme senere samme året, men slik ble det altså ikke. Ettersom det var så lenge siden fant vi ut at vi skulle legge den ut igjen. Responsen på både videoen og låta har vært utelukkende positiv, både i 2014 og nå. Det kan tilføyes at vi spilte inn videoen på et nedlagt psykiatrisk sykehus i Trondheim, og det kommer faktisk snart en slags bakomfilm fra den innspillingen.
Den nye skiva, hvordan blir den i forhold til din første fullengder «Anomalia» og «Traveller» EP-en?
Den nye skiva blir vel litt nærmere Traveller EP’en enn Anomalia i stil. Terje har jo gjort vokal på begge og, så det gjør også at de er litt mer lik enn den nye skiva og Anomalia. Personlig synes jeg den nye skiva er mye bedre enn debuten, og det sier de som har hørt den og. Vanskelig å sette fingeren på hva som er bedre, men jeg er fristet til å si at den er mer «moden» og kanskje også mer death og black metal preget, med mindre «rocka» og streite partier som det var litt her og der på Anomalia. Selv merker jeg at alle riffene er lagd på samme tid, og ikke over 10-15 år. Men det er ikke sikkert andre tenker på det. Dessuten er det ei konseptskive, som Anomalia ikke var. Det betyr ikke at låtene er mer lik, fordi de er minst like varierte som på Anomalia, men de har en plass i en konseptmessig helhet.
Hvor langt er du kommet med skiva? Er den ferdig?
Ja, skiva var helt ferdig i desember i fjor. Som sagt, ting tar tid. Har sett etter en tilfredsstillende måte å lansere den på, og jeg endte opp med å opprette eget plateselskap og gi den ut der. Har skrevet distribusjonsavtale med engelske Plastic Head Distribution for fysiske produkter, og gjort avtale med Markus Wosgien fra Nuclear Blast til å gjøre all PR.
«Traveller» Ep-en fra 2014 blir endelig utgitt på vinyl i disse dager. Hva kan du si om den og hva er årsaken til at den nå kommer på vinyl?
I slutten av 2013 gikk vi i studio for å recorde gitarer og vokal til den nye skiva, og jeg fikk da lyst å benytte sjansen til å recorde et par ekstra låter som jeg kunne gi ut på EP i påvente av den. Litt for å holde fansen varm, og også fordi jeg hadde hatt lyst å gjøre en Khonsu versjon av Ix i lengre tid, som jeg lagde sammen med Arnt på begynnelsen av 2000-tallet. Han ga den ut med Kalessin men jeg har sett for meg at den også kunne passet Khonsu veldig bra. Jeg hadde hatt tanker om å inkludere en ny versjon av den på det nye albumet, men bestemte meg altså for å heller gi ut en EP slik at jeg også fikk muligheten til å gi ut et par andre kuriositeter der. I tillegg til Ix lagde jeg derfor en death metal versjon av Army of Me av Bjørk, og en helt elektronisk versjon av ei låt fra Anomalia. I tillegg inkluderte EP’en ei ny låt.
Traveller ble gitt ut kun digitalt og uten plateselskap, men flere har i etterkant spurt etter fysisk format. Jeg har derfor tenkt på vinyl lenge og jeg synes det passet å gi den ut i Limited Edition nå i forbindelse med lanseringa av den nye skiva. Den er begrenset til 300 eksemplarer og vil nok aldri bli trykt opp igjen.
Du sier at Terje er fast medlem i Khonsu nå. Han har en fortid som growlevokal i black metal bandet Eternal Silence og death metal bandet Cthon. Hva føler du at du har fått ut av Terje på det vokale planet på denne nye skiva?
Terje regner jeg som fast medlem nå. Har er med på Traveller, den nye skiva, og forhåpentligvis i fremtiden også. Han har veldig brutal og bra death og black vokal som passer musikken bra, så ser ingen grunn til å se etter noen nye på dette. Jeg har også lyst å bruke Rune igjen, fordi, som folk vil høre når skiva lanseres, passer hans vokal veldig bra.
Jeg og Terje tilbrakte mye tid i studio med eksperimentering for å finne den rette vokalen på de rette stedene, og jeg er svært fornøyd med resultatet. Vi var vel igjennom hele spekteret hans av alle mulige brutale vokaler, og endte med en knippe som vi brukte mye. Spesielt én type vokal var fantastisk, som var en slags brutal versjon av Aldrahn, eller noe sånt. Dette var en vokal som Terje i svært begrenset grad kunne bruke fordi den var en så stor påkjenning på stemmebåndet. Jeg husker han ikke kunne snakke etter noen timers innspilling med denne, og måtte ta ei ukes pause. Nå skal det nevnes at det hadde vært årevis siden han hadde sunget death/black vokal da – han har jo blitt streit familiefar.
Det var generelt veldig kult å jobbe med ham i studio og finne de ulike vokalene, og jeg husker jeg hadde frysninger mange ganger fordi det låt så bra. Jeg synes vi fikk ut av ham alt det vi trengte til musikken. Litt morsomt var det også at Terje stadig heiv i seg smil, honning, og whisky for å få den rette lyden på stemmen.
Har din bror vært med og bidratt denne gangen?
Ja, Arnt var tekniker under innspilling av elektrisk gitar. Det blir for tungvint å gjøre selv. Han har masse erfaring med å recorde riff så det var utrolig nyttig. I tillegg har han lagt sologitar på 4 av låtene på skiva. Jeg matcher ham ikke på dette og han spiller med en utrolig lekenhet og feeling.
Hvis jeg har forstått dette riktig, så er «The Xun Protectorate» et konseptalbum. Hva handler det om?
Ja, det stemmer. Settingen er lagt til en by eller koloni i direkte bane rundt sola, mange århundrer inn i fremtida. Jorda er gått under og den siste rest av menneskeheten oppholder seg her i en slags tom og statisk tilværelse. Det finnes tusenvis av arbeiderkloner uten noe form for individualitet eller egen vilje, og skiva er en historie om en av disse og hans prosess med oppvåkning fra denne sjelløse tilstanden. Han har en rekke drømmer og visjoner og blir overbevist om at hans egentlig formål er å gjøre slutt på denne trøstesløse eksistensen for alle. For å gjøre dette må han ende sin egen eksistens også, og med oppvåkningen utvikler han et slags gudskompleks hvor hans krefter over liv og død er uendelige. Han styrer til slutt byen inn i sola.
Hvordan er samarbeidet mellom deg og Torstein Parelius?
Jeg er ikke veldig god tekstforfatter og har egentlig mer enn nok å gjøre med å lage og produsere musikken, så jeg kontaktet Torstein ganske tidlig ift å skrive tekstene. Han hadde allerede skrevet det meste av tekster til Anomalia, og jeg synes generelt han skriver veldig kult. Jeg hadde en generell ide om at det skulle være et futuristisk konseptalbum om en by i bane rundt sola, men ikke så mye mer spesifikt enn det. Torstein videreutvikla denne ideen og lagde historien og skrev tekstene på egen hånd. Det gikk veldig greit, og jeg var umiddelbart fornøyd med alt han kom med egentlig. Han skrev dog ikke tekstene til spesifikke låter så jeg måtte gå over de i etterkant og finne ut hvilke tekster som passet best til hvilke låter.
Når du lager musikk, hvordan går han frem? Har du en «oppskrift» du bruker?
Oppskriften er vel at jeg improviserer og føler meg frem. Jeg har lite teoretisk musikkunnskap og spiller egentlig kun på feeling. Måten jeg vanligvis går frem på er at jeg improviserer i timevis på gitar eller synth og bruker følelsene som kompass for å finne noe bra blant alt det som kommer ut. Det meste jeg spiller er dårlig og da går jeg bare videre, men plutselig dukker det opp noe som treffer meg følelsesmessig og som fremtrer som interessant og bra, og da videreutvikler jeg de ideene. Det er egentlig litt som å lete etter gull blant gjørme og stein. Hvis jeg finner et riff som jeg tenker kan brukes, danner jeg meg gjerne en ide om hva slags type låt det kan være og kan da improvisere videre til jeg finner noe som kan passe inn. Andre ganger får jeg en ide om hva slags låt jeg vil ha på forhånd, og improviserer da til det dukker opp noe som er i tråd med denne ideen. Sånn var det vel med «Visions of Nehaya», som vi lagde video til og som også er med på Traveller EP’en. Jeg hadde lyst å lage ei kort og superintens låt, og improviserte helt til jeg hadde alt av riff.
Så av alt jeg spiller forkaster jeg vel 90 %. Jeg er nok ganske kritisk til det jeg selv lager, og det skal være veldig bra før jeg velger å bruke det eller gå videre med det. Etter mange dager og timer med improvisasjon ender jeg, forhåpentligvis, opp med en bunke ulike riff som jeg deretter forsøker å sette sammen til helhetlige låter. Jeg er opptatt av helheten og at låtene ikke skal høres helt oppstykket ut. Det må være en naturlig flyt.
Så dette er vel den generelle måten jeg gjør det på, men det finnes helt sikkert unntak fra regelen. Mange andre lager vel musikk på samme måte også.
Det kan nevnes at jeg komponerte den nye skiva på en måned, i mars 2013, men innspilling og etterarbeid har tatt flere år. Så det er ekstremt mye jobb, og også kjedelig jobb, involvert.
Hvor henter du mest inspirasjon fra når du lager musikk til Khonsu?
Det er vanskelig å svare på. Når jeg spiller og improviserer frem riff som nevnt ovenfor, er det vanskelig å vite hvor det kommer fra og hvorfor noe føles bra ut og noe ikke. Men det må vel komme fra all musikk jeg har hørt på opp igjennom i kombinasjon med egen kreativitet. Jeg er spesielt opptatt av musikk med fokus på stemning, og ikke det tekniske aspektet. Når det gjelder annen metal musikk tror jeg at jeg er mest inspirert av tidlig norsk black metal, nettopp fordi det var så sinnsykt mye bra atmosfære i musikken på den tiden. Enkelte Burzum låter for eksempel, er helt fantastisk og jeg hører fortsatt ofte på «det som en gang var». Jeg begynte for alvor å lage egne riff på midten av nittitallet og tidlig norsk black metal har nok formet meg veldig. Som man kan høre på Khonsu er elektronisk musikk en annen viktig inspirasjonskilde, og igjen da de genrene som har mest fokus på stemning. Det går mye i ambient, psybient, chillout, etc. Filmmusikk er en annen kilde til inspirasjon, ikke fordi jeg tenker på det direkte når jeg lager metal, men fordi jeg tror det «er med meg» på et vis.
Khonsu live, er det noe som er helt uaktuelt eller kan det bli en realitet nå etter slipp av «The Xun Protectorate»?
Ettersom Khonsu bare er meg og Terje, og vi i tillegg bor i ulike byer, vil det medføre en del styr ift det å spille live. Og så langt har jeg rett og slett ikke følt at det er verdt det. Jeg må da finne live musikere, øve, det vil være store utgifter, etc. Jeg har ikke giddet, og har ikke hatt noe sterk dragning mot å spille live. Men, hvis den nye skiva gjør det bra, kan jeg være åpen. I hvert fall ift å spille på festivaler, eller varme opp for et større band. Jeg ser ikke for meg at Khonsu passer på små mørke buler rundt omkring. Vi måtte satt sammen et majestetisk show som hadde passet bedre på litt større scener.
https://www.facebook.com/soundsofkhonsu/