KHONSU – Klar med ny skive
- by Rune Grande
- Posted on 10-08-2014
KHONSU består av Steffen Grønbech. Steffen er bror av mer kjente Arnt "Obsidian C" Grønbech (Keep of Kalessin) og KHONSU er hans hjertebarn. Khonsus debutalbum "Anomalia" høstet flust av gode kritikker og nå er andreskiva snart klar. Vi dro inn Steffen for en prat om skiva, musikken og bandet.
Det er dessverre ikke verken coverart eller tittel klar på den nye skiva, men Steffen forteller at ting jobbes med. "Det kommer til å bli mye coverart. Mange bilder til de ulike låtene. Både tittel, coverart, og tekster blir litt mørk futuristisk sci fi aktig."
Hva er status på den kommende skiva?
Vel, ting tar som alltid mer tid enn man tror. Jeg hadde håpet å gi den ut til høsten en gang, men den blir nok utsatt relativt mye. Årsaken er i hovedsak at jeg har flyttet og ikke har fått innredet leiligheten ordentlig, inkludert satt opp studio utstyret, fordi vi må pusse opp diverse først.
Status er nå at det meste er spilt inn, med unntak av noe synth her og der, akustisk gitar, og en del koring/backing vokal som jeg selv skal gjøre. Så jeg må få gjort dette også sette meg ned og redigere alt og gjøre det klart til mixing og mastering.
Jeg kommer til å ta noen uker ferie fra min vanlige jobb senere i høst for å jobbe med dette, og regner da med å bli ferdig i løpet av ca 3 uker kanskje.
Etter at jeg er ferdig så sender jeg det som sagt til mixing og mastering, noe som sikkert vil ta noen måneder. Er ganske mye å gjøre ettersom det er så mange instrumenter, spor, lyder og lange låter etc.
Jeg ser veldig frem til å bli ferdig og gi den ut. Har hatt materialet ferdig siden april 2013, men har generelt hatt lite tid til å jobbe med det pga at jeg er opptatt med mye annet, spesielt min vanlige fulltidsjobb.
Jeg forstår det slik at noe av vokalen ble innspilt i Bergen. Hvorfor?
Det stemmer at noe vokal ble spilt inn i Bergen, og dette er fordi jeg bor her. Jeg hadde vært to runder opp til Trondheim for å spille inn death/black vokal med Terje og clean med en annen vokalist (TBA), men etter at jeg kom tilbake til Bergen og kom i gang med klippinga hørte jeg at noen partier her og der med Terje ikke var helt optimale. Derfor avtalte vi at han kom ned hit ei helg også gikk vi over dette. Funka bedre enn at jeg reiste opp igjen. Spilte da det inn i et enkelt studio som jeg lånte av en kompis.
Hvordan vil du beskrive musikken til Khonsu?
Hmm, det er ganske vanskelig egentlig ettersom det er så variert og inneholder så mange ulike elementer, men hovedfundamentet må vel sies å være metal i de mer ekstreme former.
Oppå dette er det ispedd mye forskjellige, blant annet akustiske partier, noe rock-aktige partier her og der (særlig Anomalia, mindre på den nye skiva), og relativt mye synth. I tillegg til metal er jeg ganske mye inspirert av ulike former for elektronisk musikk, og da særlig der hvor stemningsfulle landskap males ut. Jeg er stor tilhenger av folk som ikke drukner stemningen i alt for mange tekniske krumspring. Et godt eksempel på hvor stemningen står i fokus er cover versjonen av Army og Me av Bjørk. Det er en relativt lang og repetetiv versjon, men det bygger seg sakte opp med synther og ulike lyder og det er det hypnotiske og suggerende som bærer den.
Det som er hovedpoenget for meg når jeg lager musikk er altså å skape atmosfære og stemning, og da tar jeg gjerne i bruk mange ulike virkemidler. Jeg er selv lite opptatt av å holde meg innenfor en eller annen sjanger, men prøver å være fri. Problemet kan jo være at musikken blir alt for variert, men jeg føler selv at det er en slags rød tråd igjennom Anomalia og også den nye skiva. Jeg klarer ikke å sette noe navn på sjangeren, men det nærmeste vi kom var noe sånt som «dark experimental metal». Så oppsummert vil jeg kanskje beskrive det som «ekstrem metal musikk ispedd industrielle og elektroniske elementer med fokus på stemning».
Ellers kan det nevnes at den nye skiva ser ut til å bli litt annerledes enn Anomalia, da litt mer preget av death og black metal.
Jeg klarer faktisk ikke å sammenligne Khonsu med noe annet band. Jeg tror de enkelte låtene kan sammenlignes med ulike band, men helhetlig blir det vanskelig.
Hvordan går du fram når du skriver og komponerer musikken til Khonsu? Har du en fast framgangsmåte eller en suksessoppskrift som du mener fungerer best for deg eller tar du alt på feelingen?
Jeg har relativ lite teorikunnskap innenfor musikk så det meste blir definitiv gjort på feelingen eller intuisjonen. Måten jeg vanligvis gjør det på er at jeg sitter og improvisere på enten gitar eller synth i timesvis, hvorpå 95 % av det jeg spiller (eller mer) er dårlig og ubrukelig. Iblant dukker det dog opp ideér/partier/riff/tema som høres fett ut også fortsetter jeg å jobbe med det. Jeg spiller da gjerne inn disse ideene og hvis det f eks er gitarriff så improviserer jeg kanskje videre med synth over mens riffet går på loop. Ideen til trommene kommer relativt kjapt etter jeg har lagt riffet, hører ganske raskt hva slags rytme som passer. Andre ganger går jeg bare og lager greier i hodet mitt uten at jeg spiller på instrument, det hender det kommer noe bra da og.
Jeg begynner ofte med starten på ei låt, altså improviserer til jeg hører noe som kan være en kul begynnelse. Etter å ha spilt inn det første partiet setter jeg ofte dette på repeat også improviserer jeg fortsettelsen til jeg finner noe som passer, og fortsetter gjerne sånn til låta virker ferdig.
Andre ganger fyller jeg opp en idebank med ideer som i utgangspunktet ikke passer noe sted, som jeg kan plukke fra for å gjøre ferdig låter hvor det mangler noe. Etter å ha lagd ett eller to riff til ei ny låt får jeg ofte en slags følelse av hvordan «type» låt det skal være, altså en slags intuitiv idé om helheten.
Jeg er generelt svært opptatt av helheten på låter og arrangeringen, altså hvordan låten utvikler seg og forholdet mellom de ulike partiene, og bruker mye tid på dette. Jeg synes mange band ikke er så bra på dette, vet at låtene blir oppstykket og hvor de ulike partiene gjerne kunne vært helt andre låter. Ei låt må henge sammen.
Jeg tror en av mine sterkeste egenskaper er evnen til å lage gode arrangement, hvor dynamikken og utviklingen av låta virker naturlig og riktig for lytteren.
Thebon var med som vokalist på førsteskiva mens denne gangen har du valgt Terje Olsen (ex-Chton). Vi skal ikke dvele så veldig med det som har vært og heller konsentrere om det som kommer. Hva har Terje i seg eller som gjør at han passer som vokalist i Khonsu?
Thebon gjorde all vokal på Anomalia ja og jeg er veldig fornøyd med resultatet. Som nevnt blir den nye skiva litt annerledes og jeg følte en annen type vokal måtte til. Derfor valgte jeg Terje, rett og slett fordi jeg tenkte at hans type vokal ville passe bedre, noe jeg fikk bekreftet. Han har en utrolig brutalitet i både death og black vokalen som passet helt ypperlig til det nye materialet. Hvis man hører på Army of Me og Visions of Nehaya, to nye låter, så tror jeg folk vil være enig.
Khonsu er et aleneprosjekt – har du aldri vurdert et fullt band?
Nei, å være et permanent fullt band er ikke aktuelt. Jeg trives helt utmerket med å jobbe alene med musikken og ha en eller to som gjør vokal. Fullt band blir bare i forbindelse med live spilling. Nå har vi av praktiske og økonomiske årsaker kun spilt live én gang, men jeg er åpen for mer i fremtiden hvis det ikke blir alt for vanskelig å gjennomføre (tid, logistikk, økonomi, etc).
På debuten «Anomalia» var det syv låter. Låtene var lange, nesten en hel time til sammen. Det er mye musikk på få låter. Blir det noenlunde det samme på den nye skiva?
Ja, når jeg lager låter har de en tendens til å bli lange. Har bare noe med min måte å komponere og arranger på. Jeg er litt usikker på hvorfor det blir sånn, men jeg lager ofte mange ulike varianter av samme grunnriff og fyller ofte på med disse i ei låt, så det kan kanskje forklare noe. Dessuten er det kult med låter som blir en reise hvor ting utvikler seg mye samtidig som man vender tilbake til samme tema – gjerne med litt annen vri. Ofte synes jeg også at mange ulike riff har litt samme «feeling» over seg og synes å «høre til» en og samme låt.
Så svaret blir at en del av låtene på den nye skiva også er lange, men ikke fullt så lange som på Anomalia. Det er færre som er over 6-7 minutter og ingen som er så lang som den lengste der. På den nye skiva ser det ut til å bli 9 låter, men ca samme totallengde som Anomalia, så da sier det seg selv at de blir hakket kortere. Tror den lengste blir rundt 11-12 minutter.
Hva er det som bestemmer lengden på låtene?
Ulike grunner, men tror jeg ofte bare intuitivt «vet» at ei låt er ferdig og ikke mer å hente ut av det. Den er «melka» ferdig liksom. Noen ganger sitter jeg med inntrykk av at ei låt trenger «mer» og klarer ikke å slutte før den er veldig lang, andre ganger føler jeg at det er for mye og at den trenger å kortes ned. Det er ikke helt enkelt å redegjøre for de prosessene i meg som gjør at jeg velger den ene eller det andre, så må bare bruke klisjeen om at det «føles riktig». På den nye skiva har det vært flere låter som har vært over ti minutter lange i utgangspunktet og som lett kunne ha forblitt uendret sånn, men som jeg har hørt over flere ganger og tenkt at er for lange og hvor det har vært unødvendig mange riff og tema, og som jeg derfor har kuttet ned til 6-7 minutter. Ei lang låt må ha nok ting som skjer i seg til at den ikke blir kjedelig, uten å bli alt for kaotisk og oppstykket. Er en kunst å bevare helheten i låter som er 13-14 minutter lange. Jeg tror også at jeg som nevnt tidligere raskt gjør meg opp en mening om hva slags «type» låt jeg har med å gjøre, bare ved å ha en begynnelse for eksempel, og da om det ligger an til å være ei episk lang ei eller kort.
Når kan vi vente den nye skiva?
Som nevnt tar ting lang tid, så nå ser det dessverre ikke ut som man kan vente den nye skiva før til våren 2015 kanskje. Men man venter ikke forgjeves, jeg tror selv den kommer til å bli grisefet, og definitiv bedre enn Anomalia.
https://www.facebook.com/soundsofkhonsu