BORKNAGAR – Episk
- by Lend Gluck
- Posted on 14-09-2013
I forbindelse med plateslipp av "Epic" intervjuet tidligere Eternal Terror skribent Lend Glück gitarist og låtskriver Øystein Brun fra BORKNAGAR torsdag 20. mai 2004. Dette intervjuet ble publisert fem dager senere, men forsvant i dragsuget da hele databasen ble slettet av daværende serverhost.
Ja aller først vil jeg bare få gratulere med nok et virkelig solid album. Den passer godt i CD-spilleren min gitt.
Jo takk for det! Hyggelig å høre at folk liker det!
Men det er lenge siden sist. Hva har tatt så lang tid?
Nei, det er ymse grunner til det egentlig. Først og fremst er det vel det at vi rett og slett bare har brukt mer tid denne gangen, for å finne roen, tenke seg litt om og sånne ting. Vi mista jo et par medlemmer underveis. Og så tok jo innspillingen, eller produksjonen da, dobbelt så lang tid som vi hadde planlagt da.
Stemmer det, jeg hørte snakk om en del problemer under produksjonen. Hva var det for noe?
Nei det var vel generelt bare masse små ting, vi pesa med noen forsterkere blant annet, få tak i nye rør og nye deler og sånne ting, så var det en del sykdom, bl.a. var teknikeren vår sykemeldt en god stund. Men det som kanskje tok mest tid, var vel det med Jan Erik (Tyr) da.
Ja for han stakk av?
Mmm, nei han gjorde jo egentlig ikke det da. I utgangspunktet var det jo han som skulle spille bassen på skiva, men på grunn av en del private greier, som heller han får kommentere en gang, hvis det skulle bli aktuelt. Men da han skulle spille inn bassen, hadde han ikke fått jobbet med materialet, og han hadde ikke tid osv. osv. Så ga vi han litt mer tid da, men månedene gikk, så til slutt ga vi han et ultimatum da, i januar i år, og da var nok nok. Men det var liksom greit, og det var vel best for begge parter. Altså, vi er jo ikke så seriøse, jo vi er seriøse, men vi er ikke et superprofesjonelt band, med tanke på kynisme til medlemmer etc, men en viss profesjonalitet må vi ha. Det var jo ikke bare bandet som pushet, men plateselskapet og hele pakken ikke sant, så da var det bare å kjøre plan B, med Asgeir på bass.
For dere vurderte aldri å dra inn et nytt medlem? Ny bassist?
Nei, det ville tatt ytterlig veldig lang tid, og finne et medlem for så en klimatisere han inn i bandet, det ville bare ført til videre forsinkelser. Men det er vel ingen hemmelighet, at vi hadde våre anelser om at noe sånt kom til og skje, så derfor hadde Asgeir begynt å forberede seg litt da, tørket støv av den gamle bassen.
Det høres jo vanvittig bra ut, men Asgeir er vel egentlig ingen bassist, er han vel?
Nei han er vel ikke det, men som veldig mange andre musikere i bransjen, så begynte han med et annet instrument enn det han spiller i dag, og han jo en liten historie både med gitar og bass. Det første han kjøpte var jo nettopp en bassgitar. Så han har gjort det før altså.
Altså, dere begynte å spille inn skiva i slutten av mars i fjor? Og det var under selve innspillingen problemene oppstod?
Det var vel kanskje litt ustrukturert da, for vi tenkte vi skulle bruke en tre-fire måneder i studio, og visste at vi hadde Børge, teknikeren vår, sånn rimelig til disposisjon, så vi liksom kunne komme og gå sånn det passet oss. Og det fløt vel kanskje litt ut, og vi hadde ikke så veldig faste rammer på selve produksjonen da, så det ble litt sånn "Skal vi spille inn gitarene i dag eller?" "Nei, vi tar det neste helg da", så alt det der, og i tillegg problemene som oppstod med Tyr da, så dro det litt ut. Men det er litt ok også da, å bruke lang tid. For denne gangen har vi hatt mulighet til å spille inn gitar og trommer, for å ta det med hjem, høre litt på det, endre det, så du har en prosess hvor du kan justere litt underveis.
Men selve materialet, hvor lenge har det ligget klart?
Nei det har vært ganske lenge, så det begynner for så vidt å bli ganske gammelt. Det var vel mer eller mindre ferdigskrevet allerede før Empiricism kom ut det. Men jeg kan jo si at vi har brukt vanvittig mye tid på arrangement da. Å skrive en plate tar ikke så forferdelig lang tid, det er jevnt over god jobbing i to-tre måneder det, så er den så godt som ferdig. Men arrangeringer, altså vokallinjer, synthlinjer, eventuelle gitarlinjer, sånne ting, det tar jævlig lang tid.
Men det har jo betalt seg da! Det hører man jo tydelig på skiva.
Men det jeg tror, og som jeg har fått en del tilbakemeldinger på, er det at den er mindre tilgjengelig enn forrige skiva da. Men det syns jeg egentlig bare er kult. For det er jo de skivene du bruker en del tid på å komme inn i som ofte viser seg å være de som virkelig sitter.
Det er helt klart, og stilen på nye skiva skal jeg komme tilbake til. Men siste spørsmål når vi er inne på dette med innspillingen. Dere har jo spilt inn i Woodhouse på flere skiver, men denne gangen valgte dere et annet. Hvorfor det?
Vi brukte faktisk ikke Woodhouse på Empiricism heller. Så vi brukte samme som sist gang nå. For det ligger jo i Norge sant. Altså, å bruke en tredjedel av budsjettet på å reise utenlands, på hotellovernattinger og alt det der er egentlig jævlig dumt, når du heller kan bruke alle pengene på studio og utstyr her i Norge. Og Børge Finstad er jo en helt utmerket tekniker, helt superb på lyd og akustikk og hele pakken. Altså, vi har jo det meste klart på forhånd, vi vet akkurat hvordan vi vil ha det, så det blir ikke noe diskusjon i studio, men han kommer selvfølgelig med ideer og sånne ting. Men skru lyden, det er det han gjør, og det gjør han jævlig bra.
Men hvor ligger det studioet han driver?
Det ligger tjue minutter fra Oslo, Gjøvik, eller mot Gjøvik, Lunner, midt ute på bondelandet. Trivelig sted.
Men så, over til skiva, Epic, for Borknagar har jo hatt en enorm utvikling på de to siste skivene. Vi fikk smaken av progressivitet og symfoni på Empiricism, og stilen har blitt videreført på Epic, hvordan har det blitt så? Hvor kom den vendingen fra?
Det er vel egentlig noe som har utviklet seg hele tiden egentlig, i større eller mindre grad. Tanken min, er jo å utvikle seg som musiker, og å ha en viss progresjon, og å ekspandere uttrykket. Og det er en veldig sterk tanke som ligger spesielt bak den skiva her. For på Empiricism ville vi gjøre mer av alt, på en måte. Aldri gjort så ekstreme låter som på den skiva her, men heller aldri så atmosfæriske låter som på den skiva her. Så den balansegangen der har vi fokusert veldig på denne gangen da. Det er jo en del band som har en tendens til å slå helt om, og glemme det de gjorde på forrige plate, men jeg syns det er fetere å utvikle og øke omfanget, men samtidig beholde kjernen i det. Et band blir ofte til akkurat på grunn av det, så da syns jeg det er viktig å holde på den videre på veien.
Sant, men hva ser du på som de største forskjellene fra Empiricism?
Rent musikalsk går det på dette med kontraster, at vi har større spennvidde mellom de rolige og de kjappe og brutale sakene. Empiricism var vel kanskje litt mer polert, og litt enklere, lettere tilgjengelig, som sagt. Mer rett i knollen! Men Epic har liksom flere lag, det er mer som skjer, og vi har flere akustiske ting på skiva, og mer renvokal. På enkelte steder, skulle Børge faktisk holde styr på over 70 forskjellige spor, så det er mye som skjer.
Men jeg syns selve stilen har blitt mer progressiv, og bare det gjør det jo mindre tilgjengelig.
Ja vi har gjort det og, det går på dette med å ekspandere da. For vi hadde jo en del progressive elementer på forrige skiva også da. Men litt mer gjennomført nå. Jeg syns det er ganske fint balansert, for jeg er egentlig ganske kritisk til prog, i uhemmet form. Det kan jo være fett til sitt bruk, men ikke i Borknagar.
Gjennom denne utviklingen, så har dere jo gått lenger og lenger vekk fra den kaldere, mer oldschoolprega "blackmetallen" på de tidligere skivene, det har aldri fristet å gå litt tilbake?
Jeg vil vel ikke påstå at vi noen gang har vært direkte "svartmetall" da, men et av mine prinsipper går på dette at jeg aldri har lyst og gjenta meg selv, så å gå tilbake og gjøre noe retrogreier, hadde ikke funka. Mer blackmetal-orienterte greier. Men jeg syns de skivene er jævlig kule da, men satt i lys av den tiden de ble laget.
Det er jo en viktig del av det, men sett bort ifra de ekstreme elementene i musikken, altså metallen. Og ser på det progressive, symfoniske og det episke, hvor kommer impulsene til dette fra?
Nei, hadde jeg visst det, så kunne jeg solgt det videre. Altså, jeg har alltid hørt på veldig mye forskjellig musikk, og alltid vært stor fan av storslagen musikk, Pink Floyd for eksempel. Så det er egentlig ganske naturlig for meg å gjøre den type musikk. Men det er klart jeg får masse inputs hele tiden, fra forskjellige hold. Men akkurat hva som spiller inn på hva, er vanskelig å si. Det blir rett og slett instinktivt.
Men selve fundamentet i musikken, er det metallen, eller er det melodiene og atmosfærene?
Den er vanskelig. Men nei, det er nok metallen som er den røde tråden. Det er hardrock vi driver med. Men vi prøver å skille oss ut fra de konkrete kursene innen sjangeren da, for eksempel black og death metal. Vi har ikke lyst til å være klassifisert innenfor den og den stilen, men prøvd å gjøre vår egen greie. Prøve å svinge oss litt vekk fra alle andre, ikke arrogant ment selvfølgelig. Men jeg har lyst til å ha særpreg og være unik, og når folk hører nytt materiale så tenker de "Oi! Dette er Borknagar!"
Selve komponeringen da, hvordan foregår den? Det er jo så mye som skal tukles inn.
Hehe, det er jo selvfølgelig en del jobbing, jeg skriver det meste av grunnstoffet, som riffene og sånn, det har jeg gjort i alle år. Så ser vi for oss litt formasjoner etc., men det er hovedsakelig som å spikke altså, som å bygge et hus, bygge seg oppover. Et riff settes sammen med et annet, så legger vi på noen enkle trommetakter, og arrangerer litt, lager en preproduksjon, uten at det blir hemmende for de andre, så sendes det ut til de andre, så prater vi litt, så legger de sine ting, vokal, synth, trommer og bass, tekster, det det skal være.
Så alle er med i skriveprosessen?
Jada, men jeg lager liksom rammeverket da, og det tar jo ikke så mye mer enn to-tre måneder, mens arrangeringer og alt dette andre bruker vi fort et halvt år på.
Men i musikken, hva er det dere vektlegger? Hva er viktig å få frem i Borknagar?
Nei, vi har ingen spesiell tone eller budskap. Vi vil ikke revolusjonere eller ta verden med storm. Vi vil bare lage musikk som appellerer til musikalske sjeler rundt om.
Men det er selvfølgelig først og fremst for vår egen del da. Den følelsen du får når du hører gjennom en nyinnspilt låt, og den sitter som en kule, er helt enorm.
Det tar helt av for meg. Bedre enn ørten fester til sammen.
Men hva ser du på som bandets sterkeste trekk?
Det tror jeg mog bli nedlatende overfor andre band, så er det veldig lett for et band og bli satt i bås, og låse seg fast der. Etter et par plater så vet de liksom ikke helt hva de skal gøre videre, for da har de plutselig stagnert. Men det er en del band som får det til da, som har et eget univers de opererer innenfor.
Men over til noe nytt. Medlemmer har jeg skrevet som eget stikkord her. For er det et band som virkelig har en lang og komplisert medlemshistorie, så må det være Borknagar. Og bare for å få det på det rene, så er dagens medlemmer: Vintersorg, Lars, Asgeir og du.
Det stemmer! Og det er vel den musikalske kjernen som har vært de siste tre-fire årene. Så den begynner å bli relativt solid.
Men hvordan har det seg at så vanvittig mange personer har kommet og gått i årenes løp?
Nei hadde jeg hatt svar på det, så hadde det vært veldig fint. Av og til har jeg lurt på om det henger en forbannelse over oss, men det har vært ulike situasjonsbetinga årsaker til hvert enkelt bortfall. Men sånn jeg ser det, så var det jo lenge sett på som et prosjekt, med musikere fra andre band, selv om vi tok det veldig seriøst. Men for mange var det vel mer moro, bare å ta et par pils og spille litt sammen med gutta liksom. Men etter hvert som det her ble noe, og vi skrev kontrakt med et større selskap, økte jo forpliktelsene, enten så måtte du satse fullt, eller så måtte du liksom forlate skipet. Og det var vel sånn med for eksempel Infernus da.
Men etter hvert var det jo andre grunner også, Garm, eller Kris, for eksempel, han sa jo allerede før han gjorde vokalen på "The Olden Domain" at nå var han liksom ferdig med metall. Han var ikke helt inne på det lenger, følte ikke helt for å gjøre det mer. Når det gjelder Simen, altså Vortex, så var det jo dette med Dimmu Borgir. Han var jo med i begge band en stund, men etter hvert skjønte vi jo det at det ikke funka; to band som krevde såpass mye tid og krefter. Så da valgte han Dimmu, og for å ta de to siste, Jens og Jan Erik, så hadde Jens en liten annen filosofi når det gjaldt det å drive med musikk, han var mer orientert mot livespilling og festivaler og de greiene der, mens jeg, på andre enden, har mer sans for studio og sånne ting. Vi var rett og slett ikke enige om hva det her handlet om.
Har de påvirka dere på noen måte, at de to har forlatt dere siden sist?
Hmm, tja, det ville nok ha lått litt annerledes hvis de to hadde vært med fremdeles, men musikken var jo skrevet lenge før de forlot oss, og helt ærlig, så er det jo vi fire som er igjen som var den musikalske kjernen i bandet. Så rent musikalsk så var det vel kanskje ikke det helt store tapet.
Men bare en rask ting angående Vintersorg, det er han som gjør all vokal på Epic?
Ja, men Lars, synthisten, hjelper til med litt backingvokal enkelte plasser da. Men hovedsakelig står Vintersorg både for ren og grim vokal.
Du sa de to siste kanskje ikke hadde den helt store p�virkningen når de forlot dere. Men er det noen konkrete personer som har hatt stor påvirkning i utvikling etc.?
Ja, alle har jo selvfølgelig lagt igjen noen spor etter seg, men den som var med ganske tidlig, og som kanskje mest var med på å danne grunnlaget for det musikalske vi har kommet til uttrykk for senere, er vel Garm da. Det var jo han som blant annet startet med renvokal og kontrastene til grimvokal. Han har helt klart hatt mye å si for uttrykket vi har i dag.
Men hvordan har dere tenkt å gjøre det fremover? Tenker dere på å ta inn nye medlemmer?
Vi tar det litt rolig fremover nå. Per i dag trives vi veldig godt som det er, vi fire. Vi har veldig god kjemi. Så vi vil ikke klusse noe særlig med det nå, men vi får se. Og hva live angår, så tar vi det litt rolig det også. Vi har mer lyst til å mekke låter, sitte i studio, og vi har jo en del prosjekter på gang utenom dette bandet. Så vi kommer nok til å holde ganske lav profil på livefronten også. Men til neste år kommer vi helt sikkert til å slå til med noen turneer og greier, kanskje verdensturne også.
Ja, for det har jo vært ganske stille ganske lenge nå.
Ja det har det altså. Det var jo Jens som liksom var ildsjelen på det området, som organiserte og drev dette frem da. Når han forlot bandet tok han vel med seg en del av den biten. Jeg syns det er helt kult, for all del, men for min del er det først og fremst musikken som står i fokus. Vi har jo gjort en del turneer i Europa og USA, og en del festivaler og sånne ting, men det går jævlig mye tid. På reising, planlegging og alt det der, du kan liksom ikke pendle frem og tilbake til Norge når du er ute på turne. Så akkurat nå syns jeg det er ganske deilig og bare tenke på musikken. Men vi får se hva det blir til.
Men ingen konkrete planer nå i nær fremtid?
Nei.
Hørte noen rykter om at dere skulle spille på Quart? Men det er bare tull det da?
Ja det får vi håpe! Vi spilte jo der for noen år siden, men ingen avtale med dem i år!
Og ingen dialog med noen spesielle band om en fremtidig turne heller?
Nei, ingenting!
Nei vel. Men du nevnte litt i sted noe om sideprosjekter, og som vi alle vet har jo Asgeir hendene fulle av band, kan jo nevne både Testament og Lunaris mens Vintersorg hadde jo en bråte band for hånd, allerede før han ble med i Borknagar. Hvordan er det med resten av dere?
Jo, Lars har jo Solefald som han driver på med da. Et veldig oppegående og kult band, også var han involvert i Äsmegin, men er ikke helt sikker på hva det gjaldt. Så driver han med en del greier på data da, elektroniske saker, på sidelinja.
Personlig, så har jeg og han et prosjekt gående, blir jo prosjekt nummer ørten for han da. Vi skal gi ut en plate tidlig neste vår, driver med litt preproduksjon nå. Det blir jævlig tøft altså!
Skal ikke røpe for mye da, men det er veldig distansert fra Borknagar.
Men det er fortsatt metall?
Jaja, fortsatt metall. Veldig stemningsfullt og atmosfærisk. Veldig sær stemning.
Bare dere to?
Jepp!
Og det er det du har gående på siden?
Så driver jeg og tutler med litt forskjellig da. Neste Borknagar skive er jo for så vidt ferdigskrevet, også jobber jeg med en akustisk Borknagar-skive. Vi har alltid lekt med tanken, det hadde vært gøy, men vi får se om vi gir det ut.
Litt a la siste Opeth-skive da?
Jeg har ikke fått hørt skikkelig på den, men jeg har skrevet en tre-fire låter på den da, så det blir jævlig bra. Vi får se hvordan vi gjør det. Men tanken er å gjøre det helt akustisk da. Akustisk gitar, akustisk bass, akustiske trommer, selvfølgelig cleanvokal, også legger vi eventuelt på litt strykere og sånne ting.
Men det blir ikke Borknagar?
Jo da, det blir det. Vi gjør et lite poeng ut av det, et lite sidehopp liksom. Utenom det vanlige. Men det er veldig tidlig enda. Men jeg har lyst til å gjøre en liten dokumentar-sak ut av det. Filme en del, og gjøre litt forskjellige greier. Vi får se.
Og hvordan stiller plateselskapet seg til dette da?
For å være helt ærlig så har jeg ikke sagt det til dem enda.
Hehe, så da får du en morsom telefon når de har lest dette intervjuet da!
Ja, men med tanke på det, så blir vel neste Borknagar-album også metall, så får vi gjøre denne andre greia etter det.
Hva kan du si om den da? Altså metall-Borknagar-skiva?
Nei, det blir jævlig bra! Jeg syns kanskje det er de beste riffene jeg noensinne har gjort. Veldig fokus på riffing og harmoni, som jeg selv syns er jævlig tøft. Og responsen fra de andre gutta er jo at det er det beste jeg har gjort til nå, så jeg tror det kan bli jævlig bra.
Det vil bli a la Epic?
Ja, men vi tar alltid et steg videre da, og fornyer oss litt.
Men det at alle dere har så mange prosjekter og sidesprang, hvordan påvirker det Borknagar?
Nei, jeg tror det bare er sundt og oppfriskende jeg. Det viser bare at folka er kreative, og det er fett og ha flere jern i ilden. Og det kan indirekte få en virkning på Borknagar. Vi ser ting i litt større og annerledes perspektiv. Flere forskjellige impulser. Det hadde jo vært dødskjipt hvis alle vi fire bare satt og hørte på blackmetal liksom.
Og det går ikke så langt at det tar for mye fokus vekk fra bandet?
Nei, jeg syns ikke det. Men det er klart at hadde vi vært et band a la Dimmu Borgir, veldig kommersielle, og turnert ørten måneder i året, så hadde det blitt et problem. Men vi er ikke den typen band. Det er klart vi tar det seriøst, men vi går ikke rundt og tror vi skal bli rockestjerner og millionærer. Vi tar det kuli. Vi prøver å lage bra musikk.
Men med tanke på eventuelt fyll-inn materiale, så er det da et akustisk album som er aktuelt? Ikke snakk om noå DVD eller noe for deres del?
Jo, driver faktisk og jobber med en video til en av låtene på Epic, så vi får se hvordan det går. Planen er at det skal være ferdig i slutten av juni, så vi får jo se å komme i gang. Midten av juni så skal vi begynne å spille inn og greier da.
Ok, så da blir den å se på metall-svisj fra høsten av da?
Ja, det kan godt tenkes?
Er dette noe plateselskapet har pushet på dere?
Nei, dette er egentlig noe vi har drevet med på egenhånd. Men selskapet syns selvfølgelig at sånne ting er kjekt, selger flere plater vet du. Så de er helt med på det. Men vi gjør generelt veldig mye selv. Og plateselskapet har blitt vant til det at vi er et band som gjør det meste selv. Produksjon, cover etc. Så vi får stort sett gjøre som vi vil.
Og dere har jo vært på Century Media ganske lenge nå?
Ja det begynner å bli noen år. Vi signa vel i 1996 eller noe tror jeg.
Og dere er fornøyde? De er imøtekommende, og budsjetter og alt er overkommelig og fint?
Tja, vi har jo våre fighter da, det har vi. Vi er jo to forskjellige parter da, med forskjellige hensikter og mål. De er jo mer kommersielle, og vil selge så mye plater som mulig. Og de skulle vel helst ønske at vi var litt mer kommersielle av oss, men det har vi på en måte aldri villet, og vi samarbeider bra, så vi har et kjekt forhold til dem, de er fair, til tross for at vi har en del fighter og er uenige om mange ting.
Men det har ikke gått så langt at dere vurderer å se dere om etter noe nytt?
Jo da, nå har vi en plate igjen på kontrakter med Century Media, og de vil jo signe oss videre, det maser de om støtt. Men vi har lyst til å gjøre ferdig denne kontrakten, også ser vi hva markedet kan tilby. Vi har jo helt klart en annen markedsverdi i dag enn vi hadde da vi signa på Century Media i sin tid. Så det er mulig at vi kan få litt mer igjen for det vi gjør. Det er vel ingen hemmelighet at slik det er i dag, så får vi ikke så veldig mye, i hvert fall ikke i kronasje da. Det blir helst i form av CD-er og sånt, men det er jo stort sett det.
Men har du gjort deg opp noen tanker på hva du vil gå til? Hvilke områder som må forbedres? Og hvilke plateselskap som eventuelt kan oppfylle dette?
Det er jo en del selskap som kan være aktuelle, absolutt, men vi må jo se litt nærmere på budsjett og sånne ting selvfølgelig. Og dialogen må være god, også syns jeg det er viktig at selskapet har en litt kul profil. Men vi har faktisk også tenkt på å gi ut plate på egenhånd. og rett og slett gjøre alt selv. Det blir mer jobbing, og vi må promotere alt selv, men det er bare en tanke. Asgeir er jo medeier i et plateselskap, så vi får se.
Men avsluttende på dette området, neste, og siste skive på Century Media blir da neste Borknagar-skive, i form av metall-Borknagar?
Mest sannsynlig, men vi har ikke helt bestemt oss. Vi tar det litt som det kommer.
Apropos Asgeir, han har jo designa mye av coverarten til bandet.
Ja, han har gjort mye forskjellig, designa til en del forskjellige band, blant annet noe greier til Vintersorg, så han pusler litt rundt. Men han gjorde vel mer av de greiene der før.
Hvordan har det blitt til det? Driver han med det som yrke eller?
Nei, han er it-sjef i et byrå i Oslo, så han driver jo ikke direkte med det, i jobbsammenheng, men han har jo alltid interessert seg for det, og har en utdannelse innenfor trykk og sånne ting, så han har alltid vært borti relaterte fag da. Og første coveret han gjorde for oss var vel Quintessence. Det er litt kult da, å ha kontroll over de tinga der selv. Det er jo mye enklere å ringe til han og si: "Nei faen, vi vil heller ha det sånn og sånn", enn å ringe til plateselskapet.
Og selskapet syns det er greit at dere styrer såpass mye på egenhånd?
De har vel ikke alltid syntes at det er like greit, men de har nå gitt oss veldig frie tøyler da. Og når folk spør meg om hva vi syns om selskapet, så tenker jeg at det er mer et spørsmål om hva de syns om oss. Vi har vært en plage for dem, mer enn de har vært en plage for oss. De prøvde å komme med en del tips om hva som selger bedre og sånne ting, men vi har aldri gjort noen kompromiss, uansett så har vi stått på vårt. Og jeg kan skjønne at det har vært frustrerende for selskapet.
(Photo: Morten Nyutstumo)
Avslutningsvis vil jeg bare spørre deg om noen litt mer subjektive temaer. Fem beste band noensinne?
Oi! Nummer en for meg er Pink Floyd, det er et band jeg alltid har hatt et forhold til. Faren min spilte det for meg helt siden jeg var en liten unge. Også tipper det kanskje litt mer over på metall da, og et av de store for meg, er jo tyske Kreator, thrash metal. Og Iron Maiden har vel også hatt sin innvirkning opp gjennom årene. Et annet band jeg i senere tid bare har satt mer og mer pris på er faktisk Ulver.
Du har sansen for det senere eksperimentelle greiene de har gitt ut også?
Ja! Fy faen! Dritbra! Jeg syns det er storslagent. Og femte bandet må bli Slayer. Det blir en del metall da. Men det er det jeg har vokst opp med da.
Og fem beste album?
Har den også. Men da må jo "Dark Side of the Moon" være med. Kunne egentlig bare tatt fem Pink Floyd album for den saks skyld, men det hadde jo blitt kjedelig. Slayer, "South og Heaven", nei, "Reign in Blood" er egentlig bedre. Ulver, det må bli "Kveldssanger", den har en tone i seg jeg bare digger, men det kan være det er fordi jeg har så mange gode minner fra den skiva også da. Tja, "Master of Puppets" må jo også være med da.
Også Ultimate-5, et all star-band med 5 medlemmer?
Hehe, Det måtte blitt James Hetfield på gitar, Steve Harris på bass, hmm, Kris på vokal, nei, faen. Kommer ikke på flere jeg.
Første kjøpte skive da? Husker du det?
Tja, det er vel bare så vidt da. Men det var vel "Under the Blade" med Twisted Sister. Jeg husker det aller første var da vi stjal Accept kassetten til søstra til en kompis av meg, hehe.
Og værste metallband noensinne?
Det var et stygt spørsmål egentlig, men jeg vet ikke om du helt kan kalle det metall da. Men noe jeg syns her HELT forjævlig er The Darkness, det syns jeg er helt grusomt.
Hehe, jeg kan skjønne at det ikke er helt din greie.
Og helt til slutt, favoritt Borknagar-album? Og hvorfor?
Hvis jeg må ta ut ett, så er det "The Archaic Course", det er noe med den stemningen som tiltaler meg noe helt vanvittig. Da er en plate jeg faktisk kan ta med i bilen og sitte og høre på.
Ja, da var jeg egentlig ferdig. Lykke til videre, også må jeg bare få si at jeg håper å kunne se dere live om ikke så altfor lenge!
Jada, det vil nok skje, det vil nok skje. Det var trivelig, ha det bra!