THE WRETCHED END – Langt fra slutt
- by Rune Grande
- Posted on 11-07-2012
Vi kjenner ham best fra Emperor og senere Zyklon, men Tomas Haugen alias Samoth, har i de senere årene drevet på i et nytt band som går under navnet THE WRETCHED END. Dette er et death metal band han har sammen med sin gode venn Cosmo (MindGrinder) og svensken Nils Fjellström (Dark Funeral). Bandet er for tiden aktuelle med sitt andre album "Inroads" som ble sluppet i Europa i slutten av april i år. Tomas kan blant annet fortelle i dette intervjuet, at han allerede er i gang med ideer til den tredje skiva, så her er produktiviteten høy.
Release for et par måneder siden. Hvordan er skiva mottatt?
Ja, release i Europa var i slutten av april. Skiva ble sluppet i Japan nå i begynnelsen av juni via Tropper Entertainment og nord amerikansk release er 3. juli, via Candlelight Records USA. Feedback så langt har vært veldig bra. Synes generelt både presse og fans har vært veldig positive. Vi har også fått generelt bedre pressedekning i Europa på denne skiva, med gode features i de fleste relevante metal blekkene.
Hvordan vil dere sammenligne «Inroads» med førsteskiva "Ominous» eller; hvor ligger de største forskjellene på disse skivene?
Jeg føler "Inroads" er et mer helhetlig album, hvor låt materiale er både sterkere og flytere bedre. Vi er godt fornøyde med "Ominous" som debut album og det er mange sterke låter på den. Men i ettertid så kan jeg nok se at vi kanskje var litt overivrige og faktisk tok med for mange låter på skiva, og den dro kanskje ut litt og ble litt mindre "kompakt" av den grunn. Slik er det dog alltid når man ser tilbake på tidligere verk, det er alltids ting man i ettertid tenker at man kunne gjort bedre eller annerledes. Må egentlig si meg godt fornøyd med begge skivene og begge har blitt generelt godt mottatt. Det er ikke veldig store musikalske forskjeller, men på "Inroads" hadde vi erfaringen fra debut albumet å bygge på og vi var litt mer selvsikre med soundet vårt. Basisen i soundet er det samme vi jeg si, men er absolutt styrket på "Inroads".
Hva er den største utfordringen i å spille inn skive nummer to?
Var egentlig ingen store utfordringer sånn rent praktisk. Vi jobbet veldig likt som med "Ominous", og sånn sett var vi godt forbredt og visste godt hva vi gikk til. Vel, det at Nils bodde i Australia i et års tid kan vel kanskje sier å være den største utfordringen, da det var litt usikkerheter rundt når han kom tilbake til Norden, osv. Uansett, jeg og Cosmo jobbet uansett som tidligere i våre hjemmestudioer og jobbet frem en god pre-prod. Nils øvde inn materiale på egenhånd og så fort han var tilbake i Norden og hadde fått øvd seg inn på låtene, kom han over til Oslo hvor vi dro rett I studio og spilte inn trommene. Var akkurat slik ved forrige runde også. Jeg og Cosmo hadde så diverse studio sessions med gitar, bass, osv. All vokalen er for øvrig spilt inn I Cosmoprod Studio. Hovedproduksjonen, mix og mastering er gjort i Strand Studio. Dette er et samarbeid vi er godt fornøyd med.
The Wretched End består av deg, Cosmo og Nils Fjellström. Hvordan fungerer samarbeidet?
Utmerket vil jeg si. Jeg og Cosmo har kjent hverandre i langt tid og har begge vokst opp på samme sted, så vi har mange kjente referanser. Vi er godt strukturerte og har hatt et bra kreativt samarbeid med The Wretched End. Det er vi som er kjernen i bandet og som har jobbet frem soundet. Nils var en av flere trommeslagere vi vurderte. Vi tok kontakt med han i 2009 og luftet ideen om et samarbeid og det ble fort klart at begge parter var interessert i å få det til. Alt fungerte fett med innspillingen av "Ominous" og alle parter var interessert i å fortsette samarbeidet. Nils er også travel med Dark Funeral for tiden, men jeg er ganske sikkert på at han blir med på neste runde også.
Hvordan foregår skriveprosessen i The Wretched End?
Jeg og Cosmo skriver ca 50/ 50 musikken. Som regel begynner vi hver for oss. Gjerne jobber vi frem skisser på låter, eller diverse riff strukturer. Når vi begge har jobbet opp litt grunn materiale begynner vi å jobbe mer strukturert sammen. Da jobber vi gjerne i en periode til faste dager og tar for oss det vi har av materiale og prøver å jobbe oss frem mot et resultat vi begge kan stå inne for. Underveis kan låter bli lagt bort, pga at de ikke føles riktig, eller at visse låter kanskje ikke blir 100 % ferdig fordi man mangler den finishen som gjør en låt til et ferdig stykke. Vi taper alle låtene vi skriver og de som blir ferdige ender opp i en preproduksjon hvor vi spiller inn alt, inkludert vokal og med programmerte trommer. Ut i fra preproduksjonene begynner Nils å jobbe med trommene. Vi har til nå hatt ganske klare visjoner hvordan vi vil ha trommene, men har også gitt Nils fritt spillerom til å komme med sine ideer.
Hvor henter du inspirasjon fra til når du skriver tekstene? Blir det mye research og lesning eller er det den skjulte syke hjernen til Tomas som regjerer?
Det blir helt klart mye research og lesning, men man må jo uansett bruke hjernen for å få brikkene til å falle på plass. Det å skrive helt ut fra egen hjerne er ofte vanskelig, så jeg bruker mye Internet, hvor det er et hav av informasjon, men jeg kan også få ideer fra bøker, dokumentarer, filmer, osv. Man starter gjerne med en løse ide i form av en tanke, noen stikkord, en setning eller lignende, og så gjelder det å finne inspirasjon nok til å skape en helhet.
The Wretched End har ikke vært et liveband fram til nå, men hvordan er mulighetene for å se dere på en scene en gang i fremtiden?
Vi ser an den muligheten, ja. Men vi vil nå først gå i gang med skive nummer tre, så får vi se hva tiden bringer. Frem til nå har hovedfokuset med dette prosjektet vært mer å være aktiv i den kreative prosessen og holde den gående mer eller mindre konstant, fremfor et fokus på å dra ut på veien for å underholde. Vi har også en situasjon hvor trommisen bor I Sverige er fulltids medlem I Dark Funeral.
Du har oppnådd en form for «gudestatus» som medlem i Emperor. Hvordan oppfører fansen seg i dag? Har du et godt forhold til fansen?
Ja, jeg har jo reist en del opp gjennom årene og har møtt folk fra hele verden. Stort sett er det bra folk som viser respekt og dedikasjon og jeg vil si at jeg har et bra forhold til fansen absolutt. Tross alt er fansen meget viktig om man som artist ser for seg å ha noen som helst karriere.
Du har vært mye rundt omkring og spilt konserter. Hvor i verden finner man den beste fansen? Hva med den villeste?
Det varierer jo litt, men Japan var helt klart et høydepunkt. Vi har turnert der med Zyklon et par ganger, og det var utrolig bra opplegg hele veien med ekstremt dedikerte fans. Mexico med Emperor i 1999 var også rått! Tror kanskje det var noe av det villeste. Har også hatt flere ekstremt entusiastiske publikums episoder i Polen med både Emperor og Zyklon. Reunion konsertene til Emperor I 2006-2007 vare også meget bra med utrolig mange dedikerte fans. BB Kings i New York I 2007 var skikkelig fett og for meg en av de feteste Emperor konsertene på den runden. Wacken var selvsagt også stort!
Mange amerikanske musikere jeg har pratet med, innrømmer gjerne at europeisk fans er de mest ærlige og at de amerikanske er best på sucking up. Har noen tanker rundt det?
Jo da, noen ganger kan det sikkert stemme, men jeg liker godt å spille for amerikansk publikum og vi har hatt et generelt godt publikum der både med Emperor og Zyklon. Mulig mange er gode på "sucking up", men jeg vet ikke om en sur kritiserende tysker egentlig er et bedre alternativ, ha ha. Det er bra og dårlige folk over alt i verden.
Hvordan har livet etter Emperor og Zyklon vært for Tomas Haugen?
Det hørtes litt dramatisk ut, ha ha. Livet er, som alltid, fylt med utfordringer og prioriteringer. The Wretched End tok fort over der Zyklon slapp. Forskjellen er at vi ikke har vært et live band så lang, hvilken var en stor del av Zyklon. Derimot har vi jobber særdeles effektivt og strukturert med The Wretched End og har allerede fått ut to skiver og er godt I gang med pre-prod på nummer tre. Ellers i livet kan det vel sies at jeg er godt etablert med kone, to barn, hus, osv. og det krever sitt, ingen tvil om det, men det er også noe jeg verdsetter høyt.
Føler du at dere har noe ugjort med disse bandene eller er de historie for godt?
Det er alltids ting jeg tenker at vi kunne ha gjort, og om de er historie for godt vil vel enkelt og greit historien vise…
Slik platebransjen er blitt for tiden med ytterst vanskelige rammeforhold pga legal og illegal nedlasting av musikk, hvordan ser du på den bransjen nå i dag? Er det mulig å ha et plateselskap som Nocturnal Art uten at det…vel…går på ræva økonomisk?
Det er andre tider, ingen tvil om det! Lykke til om man skal drive et undergrunns ekstrem metal label. Det var hardt nok som det var, men i dag er det jo nesten håpløst. Jeg har holdt Nocturnal Art Productions gående, men har trappet gradvis ned. Siden 2006 har selskapet vært en imprint hos Candlelight Records og alle titler siden den gang har vært markedsført og distribuert via Candlelight sitt nettverk. Dette har gitt meg mulighet til å holde labelet i livet uten å risikere for mye økonomisk. Det er en stund siden jeg har signert et nytt band, og jeg er usikker på om jeg kommer til å gjøre det, men begge The Wretched End skivene er utgitt under Nocturnal Art profilen. Jeg gjør også noe A&R arbeid for Candlelight Records. Kan jo informere om at Limbonic Art nå har signert direkte med Candlelight og er for tiden i studio og spiller inn nytt album. Det er også en Red Harvest boks under planlegging, og så det kommer straks en fet vinyl utgave av Thou Shalt Suffer’s "Into the Woods of Belial".
Er det ellers noe verdt å nevne i din musikalske verden?
Hovedfokus nå er å skrive nye låter til neste The Wretched End skiva, jobber for øyeblikket med en del ideer, så går vi nok mer strukturert til verks over sommeren. Ellers kan jeg anbefale et ekte norsk, kaldt og ensomt mesterverk, Biosphere’s "Substrata"… god sommer!
http://www.facebook.com/thewretchedend
http://www.candlelightrecords.co.uk/