CADAVER – Hyller trønderfansen
- by Rune
- Posted on 22-04-2004
Etter å ha overvært soundchecken til både Cadaver og Sarcoma Inc nede på Garage i Oslo dagen før årets Inferno Festival sparket i gang, satt jeg sammen med gitarist Neddo backstage på Garage. Bandets siste skiva Necrosis satt friskt i minnet, da det siste jeg gjorde før min avreise til Oslo denne påsken, var å anmelde nevnte skive. Men før jeg tok en prat med Neddo, så ble det noen få ord med Czral.
ET – Trommene på Necrosis. Jeg synes du spiller på en annen på Necrosis enn på Discipline. Mer thrashet kanskje. Er det noe spesiell grunn til dette?
CZRAL – Nei, det er fordi vi har øvd mye og mye etter klikk og slike ting. Og på Discipline spiller jeg egentlig sånn utflytende, litt sånn ut av takt, øker litt og sakker litt og slike ting. Jeg spiller mye bedre nå enn hva jeg gjorde før jeg begynte å øve mer på teknikk og sånt. Så det er sikkert derfor at spillestilen er blitt annerledes. Litt mer safe på en måte. Det er ikke så stor fare for å øke og sakke og falle ut i brekk slik som jeg gjorde før.
ET – Det tar litt lengre tid før låtene på Necrosis setter seg enn hva de gjorde på Discipline.
CZRAL – Jeg synes det er ålreit jeg. Synes låtene på Necrosis er mye mer catchy enn på Discipline. På Discipline ble det jævla shabby lyd og sånn.
ET – Først må jeg få gratulere med et glimrende album.
NEDDO – Jo takk, du har fått hørt på den ja?
ET – Jepp, har hatt den en uke nå, og har hørt på den stort sett hele tiden.
NEDDO – En uke ja, hehe. Flott.
ET – Fornøyd selv med resultatet?
NEDDO – Ja, vi er veldig fornøyd. Det er den skiva vi er mest fornøyd med.
ET – Selv om låtene er mer thrasha denne gangen, så har dere klart å beholde råskapen. Er dette bevisst?
NEDDO – Ja, det var viktig for oss. Vi jobbet med en produsent, Bjørn Boge, og han kom inn relativt sent i prosessen. Låtene var helt ferdige. Det hans jobb var mest å dokumentere bandet slik som det låter. Mest mulig likt sånn som det er på lokalet egentlig. Selvfølgelig med noe triksing og sånt, men ikke så veldig mye triksing ble det ikke. Vi var mest interessert i å dokumentere hvordan bandet låter uten å skjele for mye til andre band og andre sounds.
ET – Lyden er litt annerledes her enn på Discipline, men allikevel er den på en måte ”ekte” Cadaver. Enig?
NEDDO – Ja, takk for det. Jeg har brukt den samme gitarforsterkeren på alle Cadaver skivene faktisk. Har hatt den siden 85. Den er blitt justert litt sånn etter hvordan tiden har vært, og til å være sånn utstyr som ikke er sånn hifi, så har vi bare sett på hva vi har. Og det vi har det låter som Cadaver, og det er ingen grunn til å skifte ut utstyret da. Ikke trommene eller AMP’s eller noe for å lage noe som er hippere, når vi er hypp på å være Cadaver. Det er det viktigste.
ET – Det virker for meg som om dere denne gangen har prøvd å veksle med litt flere, la oss kalle det for roligere partier, for å liksom bryte låtene litt. Enig?
NEDDO – Ja, det har vi gjort. Den forrige skiva var jo helt extreme med øs nesten hele veien. Så vi fikk spilt ifra oss på det registret. Så har vi jo forandret litt innad i bandet med 2 gitarer og sånn. Da er det viktigere å tenke mer på gitarting og det kommer mer fram på midpaste og sakte partier. En skive som Discipline kan liksom ikke gjøres en gang til, så det var viktig å komme litt videre med forskjellige låter med mer variasjon.
ET – Jeg har sammenlignet Discipline med Reign In Blood jeg, men uten sammenligning altså. Det er en slik skive du kun kan lage bare en av.
NEDDO – Ja, jeg forstår deg der. Jeg hørte på den her om dagen og det er jævla bra materiale. Måtte forberede meg litt til intervjuer og siden jeg ikke har hørt på den på lenge, så var det tid for det. Men det slo meg hvor drøy den egentlig er. Den er jævli bra den også, men den nye er helt klart et skritt i riktig retning utviklingsmessig. Siden du sammenligner med Slayer, så vet jeg ikke hvilken skive denne skal sammenlignes med foruten Reign In Blood. Det er jo bare Reign In Blood, hehe.
ET – Dere endte opp med å gi ut skiva på Candlelight.
NEDDO – Ja, det er vel den største forandringen sånn ellers da. Som regel er grunnen til at man bytter selskap, at noen kommer med en mye bedre deal. Jeg syntes vi hadde gjort nok på Earache egentlig. Deres storhetstid var på tidlig 90 tallet og vi var der da. Jeg synes vel at storhetstiden deres var over for lenge siden, men de ga oss en ny sjanse og det var jævla fett det. De gjorde en jævla bra jobb med den forrige skiva. Men Candlelight var veldig hissige på å ta over og så var det omstendigheter som gjorde at vi kunne bytte plateselskap, og da gjorde vi det. Det var jo selvfølgelig økonomiske årsaker.
ET – Litt om låtene eller en låt, nemlig Odium. Den er det Per Digre, eller Dirge Rep som han kaller seg, som har skrevet teksten til.
NEDDO – Ja, det har han gjort.
ET – Er det bare en vennetjeneste eller?
NEDDO – Til forskjell fra veldig mange andre band så hadde vi for mange tekster til Necrosis. Vi hadde kanskje en 15 – 20 forskjellige tekster etter hvert. Mesteparten ble skrevet i fjor på våren og sommeren. Så hadde vi ikke arrangert all vokalen enda. Og når vi skulle arrangere den, så ble det til at Apollyon fikk noen tekster av Per. Og så testet han en av dem på den låta. Og det satt så jævla bra at vi tok med den teksten på Odium. Teksten var i utgangspunktet ikke skrevet til den låta. Han hadde skrevet den til noe annet, men så ble det til at vi brukte den på Odium. Og den passet jævla bra.
ET – Alle medlemmene i Cadaver har vært med og skrevet låtene på Necrosis.
NEDDO – Ja, det er en stor forandring innad. På Discipline skrev jeg alt til på riff. Ikke alle tekstene men all musikken i perioden 1990 og fram til 2000. Og hvis jeg skulle skrevet 10 – 11 låter like bra igjen hadde tatt mye lengre tid. Det var en ting, og en annen ting var at alle plutselig begynte å komme med jævli kule riff. Og da ble det ganske naturlig å spre det rundt i bandet. Men tekstene er det stort sett jeg og Apollyon som skriver.
ET – I og med at alle har vært med og skrevet låtene denne gangen, så har det blitt mange forskjellige typer låter på skiva.
NEDDO – Ja, det er også et bevisst valg for å få mer variasjon.
ET – Metalion fra Slayer Magazine har vært involvert i et eller annet har jeg forstått.
NEDDO – Ja, han har vært involvert i den turnebookleten. Den er egentlig laget for å være til en planlagt digipack i tillegg til coveret. Men det fikk vi dessverre ikke penger til, så da ble det til at vi endte opp med å lage en fanzine stedet. Den ble fin den. Han er en gammel kompis som jeg har kjent siden 87.
ET – Coveret. Noe symbolikk i det?
NEDDO – Det eneste på den skiva her som jeg ikke er helt sikker på, er akkurat det, hehe. Inni der så er det noen hender med sprøyter ut av hver finger. Det er han som har vært designer for oss på hjemmesiden som har laget det. Jeg tror han prøvde å lage en link mellom coveret på den forrige skiva og det første Cadaver coveret. Det er det som er tanken bak.
ET – Ny bandlogo også, eller den aller første?
NEDDO – Ja, det er den første Cadaver brukte og ble kjent med. Da vi bestemte oss for å gå tilbake til å bruke bare Cadaver, så ble det mest sannsynlig å bruke den aller første logoen for å virkelig gjøre det helt klart
ET – I det nevnte fanzinet så takker du trønderfansen.
NEDDO – Ja det gjør jeg. Det gjør jeg også på skiva. Det betyr mye for oss å spille i Trøndelag. Vi skal jo dit igjen nå den 24. april, og å spille i Trondheim og Trøndelag har alltid vært veldig fett med Cadaver. Første gangen var i 91 og det er like gøy hver gang. Det var det eneste stedet i Norge vi spilte den gangen, og årsaken til det var at vi kjente Motorpsycho. Manageren deres hadde bookingen der, og ettersom vi booket en jobb sammen med Motorpsycho i Fredrikstad så ble det til at vi spilte der oppe. Den gangen var Motorpsycho et ukjent punkeband. De var kjente i Trøndelag tror jeg, men ikke sånn ellers. De må ha gjort en ufattelig god promojobb der oppe, for det var helt fullt. Og det har vært fullt på Uffa hver gang Cadaver har spilt der etter den gangen. Vi har ikke spilt på noe annet sted i Trondheim enn Uffa. Trønderfansen utmerker seg med å være på fest når de er på metalkonsert, og det digger jeg.
ET – Kan du si noen ord om Rapax Productions?
NEDDO – Det var et firma jeg startet samtidig med at den første demoen til Cadaver kom ut. Den ble utgitt på Rapax Productions. Det er et navn jeg alltid har brukt til slike ting. Jeg kaller det Rapax Productions på managementbiten. Når jeg er Anders Odden så er jeg manageren, og når jeg er Neddo så er jeg gitaristen. Det er for å ikke blande for mye. Ordet Rapax er latin og betyr grisk. Det ble brukt om en legion i Romerriket som var ekstremt hensynsløse. Når vi skulle finne et bandnavn til Cadaver i 88, så var det et av navnene som trommisen kom med. Vi satt og lo og lo hver gang vi hørte det, men det ble til at vi brukte navnet på produksjonsselskapet og ikke som bandnavn. Det hadde blitt litt merkelig med et band med navn Rapax, hehehe. Så det ble bedre med Cadaver. Før det het vi faktisk Baphomet og var et black metal band.
ET – Noen ord om Sound Residence Studios i samme slengen.
NEDDO – Det er studioet til Bjørn Boge. På 80 tallet ville jeg aldri ha satt mine bein der, for da spilte han inn Da Vinci der. Men han er en gammel venn av Czral og jeg ble kjent med han gjennom jobben for flere år siden. En ufattelig fin fyr som er veldig flink og får det genuine ut av folk når de er i studio. Det var derfor vi valgte å jobbe med han som produsent. Han var veldig hypp på å jobbe med oss. Han maste om å få jobben. Studioet hans ligger midt i bilbyen på Ensjø i Oslo hvor det er bare bilforretninger og slikt. Vis a vis et MC verksted. Da vi begynte der i fjor sommer så var det bare motorsykkelfolk overalt. Dødheimsgard spilte inn trommene sine der, men det er et relativt nytt studio. Necrosis er den første fullproduksjonen som er laget der.
ET – Kveldens konsert på Garage sammen med Sarcoma Inc. Hvordan tror du det blir?
NEDDO – Vi får håpe at det blir en legendarisk aften. Jeg tror det ligger an til det. Jeg traff Vidar på den Keep Of Kalessin konserten på Kick Offen til Inferno. Jeg fikk skiva av han da og tok den med hjem og hørte på den. Jeg kicka jævli på det og det første som slo meg da vi skulle ha support her, var å ringe dit. Booket Sarcoma Inc før vi var sikker på stedet selv egentlig. Vi får se hvordan det arter seg. Det blir sikkert en party metal aften. Det er jo dagen før Inferno starter, så det er jo en del tilreisende i byen.
ET – Siste spørsmål om Inferno. Hva synes du om årets line up?
NEDDO – Den er vel bra den. Jeg har ikke sett så mye på den. Jeg skal være DJ en kveld, og det er jo bra, hehe. Endelig får jeg se Mayhem også. Jeg har klart å misse Mayhem hver gang de har spilt av besynderlige årsaker. Jeg gleder meg til å få se dem. Så gleder jeg meg til å se Gorgoroth med Apollyon på gitar. Utenom de 2 så er det ikke noen spesielle som jeg har tenkt å se egentlig. I alle fall ikke som jeg kan komme på i farten. Jo, Aborym er jeg hypp på å se.