KHOLD – Sarke om Mørke Gravers Kammer
- by Hans Olav
- Posted on 16-12-2007
I slutten av april i 2004 tok vår tidligere skribent Hans Olav en prat med Sarke fra Khold (RIP) om skiva "Mørke Gravers Kammer". Dette ble det siste og eneste intervjuet Eternal Terror tok med Khold før de takket for seg og la inn årene.
Har det blitt flere intervjuer etter slippet av "Mørke Gravers Kammer" enn hva tilfellet var etter "Phantom"?
Litt usikker der siden jeg syns jeg gjorde veldig mange intervjuer til Phantom. Men jeg sitter stort sett hver dag og gjør intervjuer nå så det blir mange nok pluss at jeg vet Gard gjør en del intervjuer også.
Hvorfor ble det et norsk navn på plata denne gang? De to forrige skivene hadde jo engelsk tittel.
Forrige gang var litt mellomting, men vi ønska en norsk tittel denne gangen og tipper det blir det neste gang også. Gard var veldig lysten på det. Og så grusom som han er, må man jo bare lystre.
Så litt om Inferno; det flammestuntet dere brukte under "Nattens Pyre", hvor lenge har dere brukt det? Da jeg så dere i Stavanger høsten 2002 kan jeg ikke huske at dere brukte det.
Som regel har man ikke lov til å bruke åpen flamme på spillestedene. Vi har vel gjort det en stund egentlig. Men som sagt får vi som regel ikke lov.
Hvordan følte du at deres opptreden gikk? Fikk du sett noen andre bra band?
For å være ærlig syns jeg det ikke gikk så bra. Litt problemer her og der. En dårlig dag. Men tror det låt bra ut og folk sa det var jævlig bra. Lett å merke ting selv, men alle som spiller selv vet åssen det er. Av de andre bandene fikk jeg sett Susperia, Forgery, litt av Sadus og Mayhem.
Over til MGK. Jeg synes soundet på deres nyfødte er litt mer klart og svevende og har litt klarere gitarlyd enn sist. Hvordan kom dere inn på at dere skulle bruke Sub Sonic Studios?
Vi ville ha litt klarere lyd ja og det fikk vi. Så er bassgitaren mye bedre fremme i lydbildet nå enn det den var på Phantom. Vi liker at alt skal høres tydelig. Det var vel Sub Sonic Studio eller fyren som driver det da som ville ha Khold ditt. Etter en konsert vi spilte kom han bort og spurte om vi ville spille inn der. Ca 1 år etterpå spurte Moonfog om vi ville bruke det studio. Da tenkte jeg at han ville jo ha oss ditt, så vi fikk komme å prøve ut studioet før vi takka ja. Vi syns det funka bra og spilte inn plata der.
Møtte dere på noen problemer under innspillingen, eller var det grei skuring?
Det gikk ganske greit.
Sangene deres er jo ganske enkle i oppbygningen, men var det noen som var mer vriene enn andre å fullføre? Hvor lang tid tok det å fullføre alle låtene? Var alle klare før dere gikk i studio?
Låtene var vel ganske ferdige, vi tar jo litt på sparket i studio også. Låtene er egentlig ferdige, men spillinga tar vi litt som det kommer. Vi bruker vel en 8-9 korte dager på å få inn alt. Alle låtene går stort sett greit.
Gitarene må være stemt opp siden " Phantom ", for det høres jævlig mye mer streit heavy metal ut denne gang. Kommentar?
Dem er stemt opp 1 tone ja. Blir litt klarere av det og ikke så grøtene. Men for all del, det låter tøft nedstemt. Denne gangen ble det ikke sånn, vi se hva vi gjør neste gang. Men at vi låter streit heavy metal er jeg ikke enig i. Syns absolutt vi har en bedre lyd nå enn på Phantom.
Personlig liker jeg mid-tempo låtene best, " Hevnerske " og " Opera Seria " er jo for svarte noe av det aller beste dere har laget! Hvilke låter er dine favoritter?
Takker for det. "Hevnerske" er vel kanskje en av mine også. Vet at Grimd også liker den godt + tittelkuttet. Gard liker vel Død best. Rinn liker vel de raske. Jeg for min del liker mange av dem ellers hadde de jo ikke vært på skiva.
Endelig er det bilder av alle i bandet i bookleten igjen. Det har vel ikke skjedd siden " Evil 1999 "?
Nei, det var på tide! Det var ett bandbilde på "Masterpiss of pain", selv om man ser oss veldig svakt. På Phantom så var Gard mer en skikkelse som går igjen i bildeserien i bookleten, så der var det mer riktig. Nå er vi som sagt fullt representert alle mann.
For meg høres det ut som om samspillet bass/trommer er det aller viktigste for Kholds oppbygning av låter og for å uttrykke stemninger i musikken. Bassen oppfyller gitarene på en måte. Noen kommentarer til dette ?
For oss er bass og trommer veldig viktig. Det er jo selve grunnlaget. Har kanskje litt med at jeg som trommeslager lager det meste av musikken. Dessuten liker jeg en voksen bassgitarlyd. Og at bassen ikke kun følger gitaren, men har egne linjer. Alt er jo viktig egentlig. Gitarriffene er jo selve låta. Liker litt høy vokal også jeg. Som du hører er alt med!
Så over til websiten deres, den er jævlig bra, men jeg synes den blir altfor sjelden oppdatert! Er det dere selv som oppdaterer den?
Takker, siden vår var veldig lite oppdatert ja, det er vi som driver den. Rinn for å være helt riktig. Men tror det skal bli bedre nå. Vi har snakka om det og vi skal prøve å oppdatere den med jevne mellomrom og legge ut nye ting nå og da.
Overgangen Moonfog/Candlelight skjedde vel egentlig ganske så brått, fortell!
Det kom veldig brått ja.. Moonfog og Candlelight ble enig seg imellom og spurte oss om det var greit. Og det var det så absolutt..så langt så ser det veldig bra ut.
Videoen til " Død ", hvordan kom den i hop? Hvorfor har det ikke blitt laget video før nettopp nå?
Det var Moonfog som satt oss i kontakt med Marcel, dem betalte jo stasen også. Grunnen til at vi ikke har gjort det før er vel at det ikke er bare bare å spille inn en ok video. Men i den senere tid har jo mange spurt etter det, så da var det vel ett marked for Khold å få en video også. Regner med det blir en ny video om ikke så lenge også.
Til slutt, hva skjer med Khold i nærmeste fremtid? Har dere allerede noen planer for hvordan neste skive kommer til å bli?
Nei, den har vi ikke begynt å tenke på enda. Men at det blir en Khold skive er det ikke noe tvil om. Nå prøver vi å få til en Norges turne og en Europa turne til høsten + at vi vil en tur til USA og spille litt.