YOON-ZEN (Sexy Police) – Provoserer besteforeldregenerasjonen
- by Rune
- Posted on 04-10-2008
En liten sinna mann på scenen, men bare en helt vanlig trivelig sjenert gutt utenfor, det er nok en betegnelse som passer til denna karen. YOON-ZEN kaller han seg når han er sinna og da står han på scenen og fronter det trønderske grindcorebandet SEXY POLICE. Her er hans bidrag til The Deepthroat Series.
Når startet du å gjøre ekstrem vokal?
Jeg startet med ekstrem vokal i 2003, da jeg begynte å kore i Jimbo Jones. Da var jeg 24 år. Jeg hadde også prøvd meg på en Pungent Stench-cover i 96 (A small lunch).
Hva fikk deg til å starte med ekstrem vokal?
Jeg tror den største inspirasjonen kom da jeg en gang på nittitallet fikk høre fra min bestemor at Vaders "Ultimate Incantation" hørtes ut som et steinras. Alt som provoserer besteforeldregenerasjonen bør raffineres til en utsøkt cocktail og fores til dem med jevne mellomrom. Dette som en hevn for alt det tanketomme, rasistiske/homofobe/religiøse/politisk tvilsomme (stryk det som passer) de til en hver tid lirer av seg.
Kan du prøve å beskrive den eller de teknikker du benytter deg av?
Først puster jeg inn, så kjører jeg på så hardt jeg klarer. Jeg tror muligens det dekker teknikken min.
Har din teknikk endret seg i løpet av karrieren, og i så fall hvordan?
Vel, da vi starta gjorde jeg konserter i edru tilstand og endte opp med halsbetennelse hver gang. Nå har jeg funnet ut at øl er god medisin. Like fin dagen etterpå, nesten. Utenom bakrus selvfølgelig.
Har du noensinne skadet deg ved å bruke feil teknikk?
Ikke utenom halsbetennelsene.
Er det noen ting du gjør jevnlig for å holde stemmen ved like? Rutiner?
Veldig lite. Kikka litt på den der "Zen of screaming"-videoen for å få greie på den slags, men da ble jeg bare flau. Av og til bruker jeg en hageslange og en flaske med vann til å varme opp, men jeg er ikke helt sikker på om det funker. Det er gøy å blåse bobler uansett.
Tror du det kan være farlig å gjøre ekstremvokal?
Helt klart, men jeg tror at det bare er i ganske ekstreme tilfeller. Jeg vet at vokalisten i The Spectacle fikk problemer etter en lang turne. Dette kan man faktisk høre ved å spille utgivelsene deres kronologisk. Vokalen på "I, fail" er ikke topp prestasjon etter min mening.
Hva er viktigst – å lage kule lyder og interessant rytmikk, eller å ha en tydelig artikulasjon?
Rytmikk, definitivt. Jeg driter i artikulasjon, hehe.
Tror du at å gjøre ekstremvokal kan sies å være en vitenskap – sånn og sånn
fungerer det – eller er det mer intuitivt og individuelt?
Jeg vil heller kalle det læring på sandkassenivå enn vitenskap. Jeg vil nok helle mer mot intuitivt.
Har du noen tips til andre som skal begynne å gjøre slik vokal?
Bare gjør det. Det er ikke noen heksekunst. Jeg har ikke spesielt mandig stemme til vanlig, mer som en litt maskulin dame, men jeg gjør en ok jobb.
Nevn tre ekstremvokalister som har en stil du liker godt, og begrunn ditt valg. Hva er det du liker spesielt ved stilen til hver av disse tre? Nevn også tre vokalister (ikke nødvendigvis ekstreme) som har vært viktige inspirasjonskilder for deg, og si kort noen ord om på hvilken måte du har blitt inspirert av hver av disse.
Martin Schirenc fra Pungent Stench, Kevin Sharp fra Brutal Truth, og John Tardy fra Obituary. Alle disse tre er vokalister som stikker seg ut i en jungel fylt med brølaper. Martin Schirenc fordi han høres like syk og degenerert ut som tekstene sine. Kevin Sharp – Bare hør Turn Face fra Need to Control, så skjønner du hvorfor. John Tardy fordi han kort og godt ikke høres ut som noen andre.
Når det gjelder inspirasjon er det vel Kevin Sharp (Brutal Truth), Barney Greenway (Napalm Death) og Shane McLachlan (Phobia) jeg har hentet mest fra. Alle tre er aggressive vokalister som ikke sparer på kruttet. Det finnes vokalister med sykt mørke stemmer, men som ikke har noe kraft bak. Det er akkurat som med trommiser som spiller sykt fort, men så vidt toucher trommene, det er bare ikke like fett.
Hvem vil du utfordre? (hvem skal være nestemann til å svare på disse spørsmålene) Gi en kort begrunnelse for ditt valg.
Martin Schirenc ville ha vært morsomt i 93, men siden vi er i 2008 og han spiller black metal nå, tror jeg heller jeg vil høre hva Shane McLachlan fra Phobia mener.