WHORION – En dødsmetallmaskin fra Helsinki
- by Karina Cifuentes
- Posted on 29-11-2013
Whorion er en dødsmetallmaskin fra Helsinki. De balanserer aggressivitet i musikken med en god dose symfoniske elementer. Dette lover veldig bra og det er absolutt noe man må holde øye med hvis man liker dødsmetall med det lille ekstra. Jeg fikk først høre om dem gjennom Norther som anbefalte dem og det lille jeg hørte fra teaseren var virkelig fengende. Til slutt måtte jeg finne ut mer om bandet og her er det Ep Rautamaa (vokal/gitar) har å si.
Fortell oss mer om navnet til bandet også om de musikalske innflytelse dere har:
Ok, når det gjelder det med bandets navn så det der er noe vi ikke vil fortelle så mye om akkurat nå. Vi skal si hva det betyr men det skal gjøres på vår måte.
Vår musikk er essensielt teknisk dødsmetall. Når vi skriver musikk så er det noe som bare skjer, men de som helt sikkert har inspirert oss uansett er Decapitated, Nile, Dying Fetus, Obscura og The Faceless.
Hvilke andre band har dere spilt i?
Vi har spilt i The Undivine, Human Error, Bonemechanics, Hanging Garden, Dauntless, Re-Armed og Norther.
Det tok dere mellom 3-4 år for å spikre en fast line-up og forberede en debut EP, og jeg velger å ta dette som et godt signal. Fortell oss mer om prosessen for å få dette gjort:
Vår største problem var å finne andre medlemmer siden det var veldig få som trodde på visjonen jeg hadde for bandet. Det var også det faktum at meste parten av dem hadde ikke de nødvendige ferdighetene for å spille våre sanger som kan være krevende. Så det var en lang prosess å finne dem, men jeg fikk god hjelp av Iiro (gitar) som likte musikken min og ville være med å realisere prosjektet og hjalp meg med å finne resten av bandet.
Når det gjelder å komponere sangene, så er jeg faktisk glad for at det tok lang tid. Det gikk fordi jeg tar meg god tid og tenker alt fra det første trommeslag til det minste orkestrale element.
Som de sier "less is more" så vi er veldig forsiktige med hva vi inkluderer i musikken vår, og dette er hovedgrunnen til at vi begynner med en EP og ikke en fullengder slik at folk skal se hva vi kan og hva som kommer i fremtiden. Vi skal bruke mer tid for å komponere.
Hva kan vi forvente av dere når det gjelder musikken?
Jeg vil beskrive det som solid og moderne lyd. Det er kvelende, men du får puste innimellom. Hva er vitsen med å torturere ofret hvis det kveles til døden?
Hva inspirerer tekstene deres?
Den største inspirasjon er verden og den forhatede menneskeheten som vandrer rundt. Den handler også om hvor trangsynte mennesker kan være og hvor blind er vi når det gjelder å se alt fra et større perspektiv. Så vi velger å fokusere på det som er hinsides det vi kan se og forstå. Det finnes mange spørsmål og veldig få svar. Så vi lar våre tanker vandre fordi det er mye å finne ut av når du først har gjort det.
Hvor mye plass har de symfoniske elementene i debut EP’en deres?
De skal være hovedsakelig orkestrale elementer og de er veldig viktige og virker bindende. De er ikke bare i bakgrunnen, men passer sammen med de andre elementene uten at det virker overveldende heller. Vi legger disse elementene helt til slutt i prosessen. To veldig talentfulle musikere: Vili Itälpeto (Tracedawn) og Jussi Kirves (Hanging Garden) har hjulpet til mye med dette.
Hva med cover artwork? Hvem lagde det? Finnes det en sammenheng mellom artwork og tekstene?
Coveret er lagd av den mest talentfulle designeren jeg har møtt, Jussi Kandelin fra Dark Lust for Design. Vi vil la folk spekulere på hva det betyr, de kan gjøre seg opp sin egen mening. Det jeg kan si er at jeg digger gammel gresk kultur. Så dette er vårt forsøk på å forene greske elementer med våre tekster og en kosmisk layout. Historien repeterer seg selv, det er ingenting som er helt hemmelig eller helt nytt, og dette er en nettopp vår måte å forene fortiden, nåtiden og fremtiden i ett.
Å bli anbefalt av Norther ga dere en liten boost og det er slik at band som ikke er signert med de store plateselskapene får sjeldent sånne type sjanser. Dere er signert med et uavhengig plateselskap – hva er de positive eller negative aspektene med det?
Jeg har kjent Robert og Nicole fra Eternal Sound Records i en årrekke og de er gode venner. Robert har vært der siden Whorion ble gjenoppreist fra graven og han ville gjerne gi ut vår første plate. I denne businessen er kontakter og vennskap veldig viktig. Vi får vente og se hva som skjer i fremtiden. Jeg stoler på Eternal Sound og vi er i deres hender, men hvis det ikke fungerer så jeg får finne noe annet. Jeg har ikke noe negativt å si om dem foreløpig. Vi har friheten til å gjøre det vi vil og de støtter oss alltid.
Ut fra det jeg kunne se i deres andre video-teaser så har dere det mye moro i studio. Jeg syntes det var kult og down to earth og klippe inn noe non-sense fra studio. Er det noen morsomme historier som dere vil dele med oss?
Det som skjedde i studio må forbli der! Det var masse latter og ulykker, en slåsskamp til og med. Bandet er ubarmhjertelig, sarkastisk, plagsomme og vanskelig å jobbe med. Vi sparker hvor det gjør mest vondt for å si det sånn. Vi ler og mobber alle som gjør feil. Så jeg må lede bandet med respekt og litt humør også. Det ser ut til å fungere.
Hva er Whorions fremtidige planer?
Fall of Atlas kommer ut den 17. januar i neste år og vår første konsert skjer den 27. desember på Virgin Oil i Helsinki. Vi vil spille utenfor Finland, der for er vi åpne for alle forespørsler. Akkurat nå så skriver jeg nye sanger og vi planlegger noe mer visuelt etter releasen også.
https://www.facebook.com/pages/Whorion/329446623845578