LEGEND METALFEST 2023 – anmeldelse

LEGEND METALFEST 2023 – anmeldelse

LEGEND METALFEST 2023

Anmeldt av Roger Hagerupsen

VERKSTEDHALLEN/FRU LUNDGREEN

14 -16/9 – 2023

Trondheim

Denne 2. utgaven av LEGEND METALFEST tyvstartet allerede på onsdag, når det var tid for at den unge og lovende delen av metal publikummet skulle få sin dose (nemlig WHIPLASH og INGENIUM). For den voksne delen av publikum startet ballet med klubbkveld på Fru Lundgreen.

Første band ut er HÜSMÄNSKÖST fra Kristiansund. De spiller grindcore, å det startet nærmest litt innadvendt med ett glissent gulv foran scenen, og ett band som stirret mer i gulvet enn på publikum. Men det tok av når vokalisten kom på scenen og slengte seg med. Å det var bra dette. Spesielt vokalisten imponerte meg, og det var nærmest noe old school ala’ NAPALM DEATH over bandet. Skal jeg sette fingeren på noe så må det være litt useriøse tema og navn på låtene. Det er tydelig at de ikke tar seg selv så høytidelig, men en må passe på så en ikke faller i fella å ikke blir tatt seriøst i det hele tatt.

Neste band ut for kvelden er SKINNDAUD. Ett band som for meg har gått litt under radaren, og som bevisst/ubevisst kanskje har holdt seg litt skjult. De spiller thrash, så de skulle på papiret ha slått an gått hos meg. Men jeg kan ikke si det satt spesielt godt i øregangene. Musikken er vel så mye hardcore, som det er thrash. Jeg synes lydbildet ble vel rotete også, så når jeg ikke har hørt bandet før klarte jeg heller ikke få noe godt inntrykk av dem. Når det er sagt ble det mer og mer folk på gulvet, så de laget jo så absolutt bra med liv.

Siste band ut for kvelden var MORTEM.  De startet opp allerede på tampen av 80-tallet, men det tok helt til 2019 før debuten “Ravnsvart” ble gitt ut. Bandet består av musikere med god fartstid innen black metal, og etter å ha hørt plata ett par ganger synes jeg så absolutt at den var hørbar. Nå var gulvet fylt godt opp av folk også så alt lå til rette for en god avslutning, men for meg var det noe uforløst over konserten. Låtene er ikke så ille, å bandet leverer jo. Men jeg synes det hele mangler det lille ekstra som gjør at både bandet og konserten får toppkarakter.

Men alt i alt en bra start på festivalen. En god mix av grindcore, thrash og BM gjorde at mye forskjellige metal fans tok turen, så det var nok ett klokt valg av festivalen å ha ett så vidt spekter av band på klubb dagen.

DAG 1.

Første band ut i dag er BLODTØRST, men da dette overhodet ikke er min greie valgte jeg heller mat og en øl før det hele tar av. Og tar av gjør det allerede med andre band ABHORRATION. Festivalens første skikkelige høydepunkt for min del. Old school death metal, og jævlig fett er det. Gruppa består av rutinerte karer fra ett sammensurium av diverse band og stilarter. De har så langt bare gitt ut en demo kalt “After winter comes war”, så det blir litt tynt med eget materiale, men det kommer garantert mer fra dette bandet i fremtiden. Det er ikke akkurat fullt hus denne fredagen, men det er tydelig at mange ville se dette bandet da det fyltes opp bra foran scenen. Neste band ut er mine bysbarn

THE SICKENING fra Kristiansund. Dette er første gang på evigheter jeg har hatt mulighet til å se dem, å de har ikke mistet noe av sin intensitet med årene. Line up’en er den samme som når jeg så dem sist, og kveldens låter representerer flere av bandets utgivelser. Å dette sitter bra. Jeg står rett ved lydbordet på denne, så det er ikke noe å utsette på lyden. På gulvet får vi noe som kan ligne på en moshpit, og vokalist Sigve tar seg like godt en runde på gulvet  han også. På avsluttende låt får vi også en dansende ung dame på scena. Noget surrealistisk til musikken, men for all del.

Kveldens headliner er DEN SAAKALDTE å her er vokalist Svik og Skoll nye medlemmer siden jeg så dem sist. Absolutt ett hyggelig gjensyn, selv om jeg synes nettopp vokalist Svik gjør en litt kjedelig figur i kveld. Bandet har etter hvert fått fire utgivelser i beltet og årets utgivelse heter “Pesten som tar over”. Kveldens låtvalg kommer fra alle bandets utgivelser, ikke minst ett par låter jeg aldri har hørt før som jeg antar er fra nye skiva. Lyden er ikke fullt så bra på denne da jeg står lengre frem, men bandet leverer som alltid, å det føles bra å avslutte kvelden med black metal etter mye death metal i dag.

Dag 2.

Lørdagen er det merkbart mer folk tilstede. Jeg stresser inn i Verkstedhallen i det FROM THE VASTLAND er i andre låta da jeg absolutt hadde lyst å se dette bandet igjen. På samme måte som DEN SAAKALDTE er prosjektet til Sykelig, så er FROM THE VASTLAND prosjektet til Iranske Sina Winter. Siden sist er bandet relokalisert seg til Oslo, men musikken er heldigvis den samme. Jeg liker blandingen mellom iskald norsk black metal og ett mer eksotisk tema i låtene og det låter mildt sagt jævla bra live i dag synes jeg.

Neste band ut er BIZARREKULT som har holdt på helst siden 2005 og har to utgivelser i beltet. Jeg har null forhold til denne bandet annet enn noen låter jeg hørte rett før festivalen. Å dette er ikke for meg i det hele tatt. De spiller black metal, men med litt death elementer her og der. Sounden blir litt for moderne for meg. Vokalisten er høyt og lavt, og må være festivalens mest motiverte frontman uten at det redder det for min del. Det er noen partier her og der som jeg liker, men det er alt.

Men ting tar seg heldigvis opp med OBLITERATION. Etter å ha sett dem live flere ganger så har de enda til gode å skuffe meg, å det gjør de heller ikke i kveld. Det er old school, tight, høyt og helvetes intenst. Å en må bare nevne trommis Valbo som er helt hinsides rå. Må jo være blant norges beste trommiser! Det er høyt, men likevel fungerer lyden bra, i hvert fall bakerst hvor jeg står. Låtene er fra de siste tre utgivelsene, å det er helt greit da høydepunktene kommer som på en snor i kveld.                                                                           FUNERAL HARVEST får den litt utakknemlige oppgaven med å spille mellom OBLITERATION OG NEKROMANTHEON, men det passer med ett lite temposkifte nå. Scenen fylles med røkelse, lys og masse stash og bandets stemningsfulle og bekmørke black metal fyller lokalet. Selv kjøpte jeg  “Bunker ritual rehearsal” på kassett når den kom i 2017, så jeg har fulgt bandet siden starten. De begynner å få en del live erfaring så det sitter bra i kveld. Det har vært noen utskiftninger i bandet siden starten, men Lord Nathas leder messen med stødig hånd i front som vanlig. Festivalens absolutte høydepunkt for min del kommer, ikke overraskende, med NEKROMANTHEON. Enkelte i bandet har spilt både to og tre ganger i løpet av helga men noe slitasje merkes ikke. Dette er thrash som thrash skal være, og kveldens set er dominert av låter fra den fantastiske “Rise, vulcan spectre”plata, men høydepunkter i “Coven of the minotaur” og titellåta. Det er tydelig at dette er bandet mange av publikum også ville se da det begynner å bli tettpakket med folk fremfor scenen. Å ingen går skuffet hjem i kveld. Festivalens store headliner er KEEP OF KALESSIN, ett band som nå har holdt på siden midten av 90-tallet. Bandets sjef Obsidian Claw og bassist Wizziac er fremdeles med siden sist jeg så dem, men utover det er det noen nye fjes på scenen. Bandet velger å spille både nytt og gammelt materiale  i kveld, å det nok er ett klokt valg. De har mange fans her i i byen. Nå er ikke jeg en av dem, så etter ca. 2/3 av konserten valgte jeg å tusle ut i høstmørket, men med mange gode minner fra årets festival.

2.Utgave av Legend metal fest har definitivt vært en suksess. Sånn jeg forstod det var arrangør bra fornøyd med oppmøte, og vi har hatt ett variert utvalg band i sjangre fra grindcore, death, thrash til black metal. Selve bookingen av band har kanskje vært litt blandet drops for min del, men nå er det bare å se frem til neste år, og se hva de kommer opp med da.