FOREST OF SHADOWS –

FOREST OF SHADOWS –

FOREST OF SHADOWS

NICLAS FORHAGEN OM SITT PROSJEKTBAND
2004-12-09
Av Ruben


Jeg ble mer eller mindre sjokkert da jeg h�rte Forest of Shadows sin debutfullengder for litt siden. Makan til perle av et album er det sjelden man kommer over og man m�tte selvf�lgelig finn ut mer om denne mannen og dette bandet! Jeg fikk beskjed om at det � f� tak i denne mannen p� telefon ikke var direkte lett, s� det du leser her er gjort via e-mail. Oversettelse f�ler jeg er un�dvendig siden det er p� svensk og jeg f�ler at dere f�r hans svar framfor min oversetting n�r det gj�res slik. Uansett, kos dere med svarene fra Niclas Forhagen.

ET: Gratulerer s� mye med �Departure�, der har du virkelig laget noe fantastisk!
NF: Tack s� mycket

ET: Jeg regner med at responsen kun har v�rt positiv p� denne plata? Hvor viktig f�ler du at responsen fra media er?
NF: Den �r v�ldigt viktig. B�de f�r mig sj�lv och f�r bandets framtida utveckling och dess popularitet. �verlag tycker jag att responsen varit positiv men det finns �ven en del negativa inslag. Negativ respons kan vara bra f�r den kan peka p� saker som verkligen beh�ver f�rb�ttras som man kanske inte t�nkt p� sj�lv. Icke konstruktiv respons �r mindre kul dock.

ET: Kan du fortelle leserne om Forest of Shadows, hvordan det hele startet etc.?
NF: Bandet grundades i Halmstad 1997 som ett solo-project f�r att f� utlopp f�r mina musikaliska visioner. Ungef�r ett �r senare och efter det att den f�rsta demon sl�ppts gick Micce Andersson med i bandet. Tillsammans lyfte vi bandet fr�n att vara ett obskyrt projekt till att bli ett mer kvalitativt och seri�st band. Vi spelade in tv� stycken promoskivor som cirkulerade p� n�tet och som blev v�ldigt popul�ra och d� fr�mst p� mp3.com. S� pass popul�ra att de mer eller mindre s�g till att vi fick skivkontrakt f�r mCD:n "where dreams turn to dust". F�rst blev vi kontrakterade av bolaget Molded Skull Records i USA men de hamnade i ekonomiska sv�righeter och fick dra sig ur. Som ers�ttare d�k engelska Rage of Achilles upp och r�ddade mCD:n. V�rt kontrakt med Rage of Achilles innefattade �ven en full�ngdare som vi b�rjade jobba p� direkt efter mCD:n. Till en b�rjan gick arbetet med denna skiva v�ldigt bra men allt eftersom s� b�rjade mina och Micces �sikter om skivans stil och inriktning glida ifr�n varandra och detta i takt med att motivationen avtog. Det hela slutade med att Micce l�mnade bandet och att jag ensam spelade in skivan s� som jag ville ha den. Detta visade sig bli en ganska segdragen och pl�gosam process som slutade med att Rage of Achilles hamnade i ekonomiska problem precis d� skivan var klar f�r att sl�ppas. Finska Firebox tog snabbt �ver ansvaret att sl�ppa skivan och till slut, tre �r senare kom "departure" ut.

ET: Hvordan har s� kreeringen av Departure foreg�tt? Har du gjort om p� mye etter at Micce forsvant?
NF: Det mest grundl�ggande i l�tarna �r detsamma som n�r Micce var med i bandet medan resten har blivit omgjort. Skivan gick totalt genom tre processer. Den f�rsta �gde rum ungef�r samtidigt som mCD:n sl�pptes d� vi tillsammans skrev mer eller mindre allt material. Ett halv�r senare n�r vi skulle spela in det hela gav vi l�tarna en rej�l ansiktslyftning och bytte ut en av l�tarna mot instrumentala "bleak dormition". N�r Micce l�mnade bandet blev det dags f�r den sista f�r�ndringen vilken ocks� blev den st�rsta. Att prova l�tarna i en massa olika arrangemang var v�ldigt nyttigt �ven om det till viss del tog d�d p� de grundl�ggande ide�rna.

ET: Hvordan trives du med � holde p� med Forest of Shadows for deg selv?
NF: Jag trivs v�ldigt bra i denna sits. Forest of Shadows har ju alltid varit mer eller mindre mitt band och det har bara varit v�ldigt jobbigt n�r andra har velat styra och st�lla. Det fanns en tid d� jag och Micce fungerade v�ldigt bra tillsammans men n�r den tiden tog slut s� ville jag inget annat �n att Forest of Shadows skulle bli mitt solo-projekt igen.

ET: Du har valgt � spille melodi�s doom, hvorfor valgte du akkurat denne formen for musikk? Hvilke inspirasjonskilder har du?
NF: Jag har egentligen inte valt att spela "melodi�s doom". Det r�kar bara vara en av m�nga musikstilar som jag tycker om och d�rf�r har den f�rgat min musik. N�r jag g�r musik t�nker jag inte i banor om att nu skall jag g�ra doom-metal utan jag g�r bara vad som k�nns bra. Ibland blir det doom, ibland mer rockigt och ibland elektroniskt och avskalat. De band som inspirerar mig f�r tillf�llet �r Cult of Luna, Isis, Shape of Despair, Anekdoten, Katatonia och Antimatter. Tidigare har Opeth, My Dying Bride och Anathema varit stora inspirationsk�llor och till viss del lever detta s�kert kvar �ven om jag inte t�nker p� det.

ET: N�r jeg leste tekstene dine fikk jeg en f�lelse av at du har lest Aaron Stainthorpe fra My Dying Bride sine tekster, vil du p�st� av han i noen grad har p�virket din m�te � skrive tekster p�? Er dette et band som har betydd noe for deg?
NF: My Dying Bride har betytt en v�ldigt massa f�r mig men jag har aldrig velat k�pa deras koncept rakt av. Det finns s�kert en hel del likheter mellan mina och Aarons texter men jag kan lova att det inte �r avsiktligt. Jag har faktiskt inte l�st hans texter s� v�ldigt mycket trots att jag lyssnat p� My Dying Bride en hel del under �ren som g�tt. Anathema och Opeth har nog tilltalat mig mer vad g�ller lyrik. Den st�rsta inspirationen till mina texter kommer dock ifr�n "riktiga" poeter.

ET: Din MCD kom p� Firebox mens Departure kom p� Firedoom, hva var det som gjorde at det ble slik?
NF: MCD:n kom p� Rage of Achilles och inte p� Firebox. Varf�r jag bytte fr�n Rage of Achilles till Firebox/Firedoom var f�r att RoA fick problem med ekonomin och inte kunde sl�ppa skivan.

ET: N�r jeg hadde h�rt gjennom Departure en del ganger satt jeg igjen med en f�lelse av at du har latt deg bli inspirert av Antimatter/Massive Attack. Er dette noe du kan bekrefte eller er det bare tilfeldig? Hva er det s� i tilfellet som gj�r at du har blandet inn slik lett �industrielle� biter i musikken?
NF: Visst har jag blivit inspirerad av band som Massive Attack, Antimatter, Portishead och liknande. De spelar ju faktiskt v�ldigt "doomy" musik s� det k�ndes inte helt konstigt att nyttja denna inspiration i Forest of Shadows.

ET: Har Forest of Shadows holdt noen konserter? Vil du eventuelt gj�re det i framtiden og hvordan vil du da gj�re det med folk? Har du noen faste live-session musikere?
NF: Vi gjorde tv� konserter 1999 och 2000 men de var inte speciellt lyckade. Under 2001 f�rs�kte vi s�tt ihop ett band f�r att kunna g�ra fler och b�ttre spelningar men det hela rann ut i sanden. D�refter s� har det inte funnits n�gra tankar p� att spela live igen. Men vem vet vad som h�nder i framtiden.

ET: Har du noe nytt materiale klart? Hvordan er det eventuelt i forhold til det materialet vi finner p� Departure?
NF: Det finns v�ldigt mycket material som bara ligger och v�ntar. Vad det blir av det �terst�r att se. Jag har en del planer men inga som �r officiella. Det nya materialet kommer nog att forts�tta i samma riktning som "departure".

ET: Hva synes du om dagens doom scene? Det er jo sinnsykt mange nye og spennende band synes jeg og det er blitt utrolig h�y kvalitet over mange av de siste utgivelsene, da spesielt med tanke p� Firebox/Firedoom som spesielt har vist seg � v�re et selskap � holde �ynene �pne for! Hva er dine kommentarer til dette?
NF: Jag �r inte s� insatt i doom scenen. Lyssnar mest p� r�, primitiv och skitig musik. Dvs allt ifr�n Darkthrone till Isis och Cult of Luna. M�nga doom band tenderar att bli allt f�r pretanti�sa p� ett d�ligt s�tt vilket f�rst�r hela grejen. Ett doom band som �r grymt bra �r dock Shape of Despair. De har verkligen hittat ett grymt sound som �r b�de unikt och tungt.

ET: Har du noe avsluttende ord til v�re lesere?
NF: Jag skulle vilja ge ett stort tack till alla som st�ttat Forest of Shadows p� ett eller annat vis och nu eller i framtiden.

ET: Jeg vil takke deg for at du har tatt deg tid til � svare p� mine sp�rsm�l og ikke minst for � ha laget �rets beste Doom plate i form av Departure og lykke til videre med Forest of Shadows!!!