THE ALLSEING I –

THE ALLSEING I –

THE ALLSEEING I

T(H)AI TERROR
2004-05-03
Av Lend


Lend intervjuet Andre fra The Allseeing I, tidlig mai.

ET – Det store sp�rsm�let som spinner rundt bandet n� om dagen er jo �N�r kommer skiva?�, og ryktene g�r om flere forskjellige tilbud, s� vi kan jo like godt ta det f�rst som sist� Hva skjer p� kontraktfronten?
TAI – Vi har sendt ut promopakker til en del norske og internasjonale plateselskaper og det har v�rt et par selskaper som har vist mer interesse enn andre, men vi har ikke f�tt tilbud p� noen kontrakt enda.

ET – Neste utgivelse, som forh�pentligvis blir et helt album, hva kan du fortelle oss om det?
TAI – Neste skive blir en EP det ogs� og den skal inneholde fire nye l�ter som vi har fremf�rt live siden Inferno i fjor og responsen p� disse l�tene har v�rt kjempe bra. S� for de som har ventet p� � h�re de nyeste l�tene p� skive s� er det bare � f�lge med p� v�r hjemmeside om n�r EP�n kommer ut!
Vi har jo selvf�lgelig planer om � spille inn et helt album, men n�r dette skjer vet vi ikke helt.

ET – Har dere studioplaner klare? Zenith igjen? Hvorfor brukte dere det �in the first place�?
TAI – Studio er booket i begynnelsen av juni og det blir Zenith Studio nok en gang! Zenith Studio drives av to karer ved navn P�l og Joakim som er bekjente av Skjalg. I forkant av innspillingen av �Avatara� s� nevnte Skjalg at han hadde f�tt et tilbud p� innspilling som var ganske bra, s� vi avtalte et m�te for b�de � bli kjent med dem og finne ut om det var noe vi ville bruke pengene v�re p�. Det endte med to m�ter med h�y pilsfaktor og mye prat om lyd og metall!! Vi booket studiotid og samarbeidet mellom oss i TAI og Zenith var s� bra at valget var enkelt n�r vi da planla en ny innspilling.

ET – Utviklingen fra Brutalunacy til Avatara har jo v�rt enorm, b�de med tanke p� samkj�ring, teknikk og ferdigheter, s� vel som lydmessig� Har det g�tt like fort frem med dere etter siste demoslipp? Noe kreativ nytenkning? Endring av spillestil?
TAI – Vi har utviklet oss mye siden �Avatara� b�de n�r det gjelder tekniske ferdigheter og spillestil. Siden vi n� er fire som lager riff s� er det mye forskjellig som dukker opp av id�er og etter en runde i TAI-kverna s� blir det en fin blanding av kjappe, teknisk krevende og fengende l�ter!
�ln liker jo, som kanskje noen har f�tt med seg, stygge akkorder og som han selv sa � hvis jeg speller s�nn, kanke du spella s�nn d�rre d�rre� og det resulterer i ganske mange rare utfall. De nyere l�tene er mere utradisjonelle metall l�ter, men samtidig s� er jo d�dsmetallen godt bevart i en del av dem. Et sinnsykt sammensurium av d�dsmetall, jazz og en neve Primus og vips s� har du god gammal gummimetall!

ET – Ikke bare drar dere oppmerksomhet med �ln fra selveste B.R.T, dere har jo ogs� f�tt et ganske s� ok rykte p� dere innad i metallmilj�et i Norge. Og etter maktdemonstrasjonen p� Inferno i fjor, er det mange som lurer p�, hvorfor har det ikke blitt kontrakt p� dere f�r? Og svaret er:
TAI – Vi jobbet for � utvikle oss i live-sammenheng for � kunne levere et knusende, krakilsk og samtidig svingende dansbart sett hvorp� publikum g�r svimle ut av lokalet og ikke skj�nner hva som traff dem(!) og Inferno i fjor var bare begynnelsen! Vi har brukt tiden etter Inferno til � gi ut �Avatara� som vi har sendt til en del selskaper og vi har n� hosta opp noen l�ter som snart skal legges p� teip og vi h�per p� � h�ste minst like bra kritikk p� neste innspilling som vi fikk p� �Avatara�!

ET – Fikk dere ingen henvendelser etc. etter Inferno?
TAI – Det var d�rlig med henvendelser etter Inferno men da hadde vi ogs� bare gitt ut demoen Brutalunacy. Som tidligere nevnt s� ga vi ut �Avatara� etter Inferno og vi har f�tt masse positive tilbakemeldinger p� den skiva.

ET – Hvordan funker det forresten med �ln, med tanke p� at han er med i b�de B.R.T. og nyoppstartede Trioxin? G�r mye tid og krefter vekk der?
TAI – Etter at �ln flytta til Kristiansand for � skifte bleier, t�rke gulp og spille gamecube s� er det jo litt vanskelig � f� til �vinger for han sin del. Men han tar turen til Oslo for � �ve f�r vi skal spille konserter og f�r vi drar i studio, og det funker det. Vi sender hverandre alt av nye ting p� nett s�nn at alle er oppdatert til enhver tid.

ET – Ellers er det ingen av dere som har andre prosjekter p� gang?
TAI – Mads spiller jo i Zeenon som de fleste har f�tt med seg og Skjalg har et prosjekt sammen med dama si Elin[Zeenon]. Rune og jeg har egentlig aldri kutta ut Gutsuckers, vi f�r bare ikke �vd… hehe. Men du skal ikke se bort ifra at det dukker opp noe mer fra den fronten ogs�…

ET – Hvordan er det forresten med �vinger etc? Er alle like seri�se og dedikerte? Blir arbeidet gjort?
TAI – Det funker bra p� �vingene og alle er like seri�se og dedikerte som f�r! Vi har hatt en litt uryddig m�te � jobbe med nye l�ter p�, men vi fant ut at vi m�tte endre l�tskrivingsdelen litt for � kunne utnytte tiden s� mye som mulig n�r vi �ver. S� n� har vi har begynt � ta opp alt av nye riff hjemme som vi brenner et eks til de andre for � slippe � bruke masse tid p� �ving med � l�re bort nye ting. S� n�r det da er tid for � begynne p� en ny l�t s� vet alle gangen i riffa og vi bruker ikke hele dagen p� � l�re bort alle de nye rare halene og taktskiftene.

ET – Hvem er det forresten som skriver l�tene til T.A.I? Fortell om den prosessen (inspirasjon etc.)
TAI – For tiden er vi fire personer som lager riff og to som skriver tekster i TAI s� det blir litt hit og litt dit med hvilken l�t som skal jobbes med n�r og hvilken tekst som passer hvor… Men alt sklir p� plass etterhvert og resultatene blir mye bedre enn forventet hver gang! N�r alle da har f�tt inn de raritetene som er s� begynner vi � sette sammen l�ta parti for parti og etter litt banning og masse svetting s� vips, etter noen uker er en ny l�t ferdig.

ET – Ettersom jeg har skj�nt det, har dere en del spilleplaner om dagen, bla. med Visceral Bleeding fra Sverige? Hvordan kom det i hop, fortell?
TAI – Det hadde seg slik at Skjalg�s fru, Elin[Zeenon], sendte en mail til Visceral Bleeding og til Sigurd p� South of Heaven. Hun spurte om VB hadde lyst til � ta turen til Norge for � spille en gig med oss, og Sigurd om han ville booke noe d�dsmetall. VB svarte at de hadde veldig lyst til � ta turen over grensa, s� jeg overtok kontakten med Sigurd p� SoH for � finne en dato som passet. Samtidig sjekka �ln med Markens i Kristiansand om muligheten for � f� booka en gig der dagen etter vi da skulle spille p� SoH. Etter mye fram og tilbake endte det hele med South of Heaven fredag 7 mai og Markens l�rdag 5 juni med Second Shadow som support.

ET – Hvordan ser festivalsommeren og andre eventuelle turneplaner ut?
TAI – Hvis alt g�r etter planen s� skal vi bes�ke Visceral Bleeding i Sverige til h�sten for � gj�re et par konserter med dem. Vi pr�ver � f� til konserter med noen andre akkurat n� men vi f�r nesten komme tilbake til dette siden vi ikke har noe klart enda.

ET – Og s� litt historie, hvor lenge har dere egentlig drevet p�? N�r/hvor/hvordan kom dere sammen? Hvordan ble det til at vi i dag har et band sammensatt av ungspj�linger som spiller teknisk d�d av Norges ypperste klasse?
TAI – Vel… det hele begynte med at jeg satt p� en ungdomsklubb i Vestby i 1993 og spilte noen gamle Metallica-l�ter p� kassegitar sammen med Rune. Etter en kveld med jamming spurte jeg om han var hypp p� � bli med i bandet jeg og en kompis hadde i Oslo og siden den dagen har vi alltid spilt sammen.
�ret etter gikk jeg p� Gauldal Folkeh�yskole i sammen med Mads og Skjalg. Mads og jeg spilte en del sammen p� skolen og det gikk i alt fra death metal til noealagartnerlosjenpregetjazzmetalgreie som vi kalte for Antropofagenes Ville Putekrig og sjangeren kalte vi for Polsk-Nigereansk TV-Jazz. N�r vi da kom hjem fra skolen igjen s� fikk vi med oss Mads p� skinn-pisking og jeg tok bassen og vi byttet navn til Abyss. Kort tid etter ble Mads med i NeuroSilence s� da vi la d�dsmetallen p� is og startet Gutsuckers sammen med Claes [Hellride] p� trommer og John Ivar [Farbror Slem & Slavene] p� vokal. Etter et par �r med �gorecore� fant jeg og Rune ut at d�dsmetall var fremdeles tingen s� denne gangen sm�rte jeg stemmeb�nda og la fra meg bassen og vi fikk med oss Martin p� bass og Freddy p� gitar. Jeg ringte Mads og spurte om han ville bli med p� � starte opp igjen og det sa han ja til. Etter ca to �r forlot Martin og Freddy bandet og inn kom Skjalg p� gitar etter � ha blitt overtalt av Mads. Vi fortsatte med � lage l�ter og ting vrei seg til enda mer brutale og tekniske toner enn f�r og en dag sa Mads at han kunne h�re med �ln fra BRT om han ville v�re med… Fra den dagen har dinosaurene bare blitt mer og mer krakilske og fordverga kj�ttvirvler hopper opp og ned p� kr�stifikasjonstabellen!

ET – S� noe jeg liker � kalle �Eternal 5�, som jeg sp�r alle jeg intervjuer:
ET – Fem beste band noensinne? Hvorfor?
TAI – Cannibal Corpse, f�rste d�dsmetall bandet jeg h�rte p�…
Cryptopsy, psycoriff som vi liker det.
Nile, brutalt og phett!
Meshuggah, rett og slett genialt!
Testament, et av de f� banda jeg liker fra tidlig 80 tall som fakstisk har opprettholdt status og har utviklet seg til det mer og mer brutale innenfor sin sjanger.
ET – Fem beste skiver? Hvorfor?
TAI – Cannibal Corpse-The Wretched Spawn, Cannibal kan d�dsmetall fremdeles!
Anthrax-State of Euphoria, god gammeldags thrash!
Opeth-Deliverance, et mesterverk !
Nile-Black Seeds Of Vengeance, Jeg s� dem spille tittel-l�ta p� Wacken 2003 og de ga brutalitet en ny mening!
Primus-Sailing the Sea of Cheese, bassinga til Les sier alt!
ET – Komponer ditt All Star/Ultimate-5-band (best�ende av 5 favorittartister/medlemmer)?
TAI – Dennis R�ndum-trommer, Les Claypool-bass, Fredrik Thordendal-gitar, Steve Smyth-gitar og Mike Patton-vokal
ET – F�rst kj�pte skive?
TAI – F�rste LP�n jeg kj�pte var Metallica- …And Justice For All, og f�rste cd�n jeg kj�pte var Metallica-Master of Puppets.
ET – Verste metallband noensinne? Hvorfor?
TAI – Manowar!! Dette sier alt: � Manowar rides in victory��