KAI ÅSVIK (Whip) – Allsidighet og kreativitet
- by Rune Grande
- Posted on 29-03-2011
Hva kan man egentlig si om Kai Åsvik? Han er bassist og vokalist i WHIP, han er bassist i Grind Crusher og Enthral. I tillegg spiller han bass live for Virus og for Okular i studio og han er mannen bak denne intervjuserien. Så mye mer er det vel ikke å si om denne karen, bortsett fra at han er en dyktig bassist med en herlig kraftfull growlvokal. Her er The Down Below Series og Kai Åsvik.
Når begynte du å spille bass? Hva/hvem var det som inspirerte til å begynne med basspillinga?
Fristende å si jeg gjorde det som et opprør for utrolig mye kjip metalbass, men det er vel ikke helt sant. Har spilt gitar siden 2010 ca, og har bedrevet litt basseri på siden hele tiden. Gikk dypere i bassen da jeg flytta til Oslo og alle trengte bassist, rett og slett.
Hvilken rolle mener du bassen bør ha i et band? Primus, AC/DC, eller litt av begge?
Kommer an på musikken, men selv der musikken bare trenger et tett stødig groove skader det ikke å jobbe kreativt rundt harmonisering i bånn. Noe AC/DC forsåvidt har bedrevet innimellom, det er bare mange sånne ting man ikke legger merke til før de forsvinner!
Hva mener du kjennetegner deg som bassist, teknisk og musikalsk?
Allsidighet og kreativitet er noe jeg er veldig opptatt av. Ikke begrense seg til ét tankesett rundt hvordan man skal spille. Er nok ikke den sløyeste bassisten i gata, men spiller det jeg trenger til det funker!
Har du noen form for musikalsk utdanning?
Litt instrument/vokaltimer og småting hist og pist, men ikke noe dypere. Jeg har lært meg 2 prinsipper som jeg har lagt mye vekt på, og det er å ha mange lærere og prøve å lære noe av alle. Mange vil lære, eller prøve å lære deg det samme, men nesten alle har noe unikt du kan plukke opp, og det gjelder ikke nødvendigvis utdannede lærere eller engang dyktige musikere.
Har du noen tips for å utvikle og vedlikeholde teknikk og kreativitet?
Øving og spilling. Samt ovennevnte ang å hele tiden lære av andre. Liker også å ta opp meg selv spille (eller synge, for den del) basslinjer til musikk første gangen jeg hører den, for så å plukke interessante idéer ut ifra det og videreutvikle. På den måten tror jeg man kan komme på mye man ikke hadde tenkt på ellers, og kanskje ta videre til noe helt nytt.
Har du noen triks i forhold til det å få ekstra tøff lyd eller schwung på et bassriff?
Tenk tonaliteten til gitarene og rytmen til trommene (gitt at det er besetningen og at begge deler allerede er etablert..)
Hvordan forbereder du deg til en livespilling?
Kommer an på bandet og musikken, men stort sett bare pils og litt oppvarming.
Hva med turnélivet, noen tips for å prestere dag etter dag på veien?
Et nøkkelelement er vel å legge fokus der man ser at det sikrer fremførelsen og øker prestasjonen. I turnélivets hurlumhei er det primært vedlikehold og oppvarming av stemmen jeg har fokusert på. Nå har jeg ikke vært på noen større turnéer da, men næring søvn og nogenlunde avholdenhet er sikkert kult det og.
Er riktig musikkutstyr viktig for deg og hva slags utstyr/ effekter bruker du evt?
Ja og nei. Er forsåvidt over middels interessert i utstyr, men jeg mener og tror at det meste kan brukes om man bruker det riktig. I Whip bruker jeg en Rickenbacker som jeg syns lager den grommeste plektervrengen. Ellers har jeg lagt min elsk på Dingwall. Rett og slett de drøyeste bassene jeg har vært borti all around.
Hvordan ville drømmeriggen sett ut?
Det hadde blitt drømmeriggene, og et kapittel for seg selv. Jeg digger å kjøre splitt og gitarforsterker + bassforsterker samtidig da, men har ikke fått eksperimentert nok til å finne noe helt optimalt oppsett enda.
Hvor mange strenger skal bassen ha, og hvorfor?
Liker generelt sett femmere, fordi det åpner flere muligheter uten å kompromissere spillbarhet. Det må nesten sies at jeg skjelden spiller på et instrument med definert b-streng, men uansett er den digg å lene tommelen på når jeg spiller fingre!
Plekter eller fingre? Hvorfor?
Begge deler, fordi det gir riktig sound.
Noen tips til andre som ønsker å begynne med buldrebass i bøljeband?
Om du ikke kan være med på miksinga, sett igjen et bånd som hver halvtime sier "jeg syns det burde være høyere bass". Spøk til side, tenk helhet men ikke vær redd for å bli hørt.
Kan du nevne tre bassister innen metall som har en stil du liker, og hva du liker med dem.
Prøver å nevne noen som ikke blir plukka frem så mye, men det er også endel jeg sliter med å komme utenom. Bare i Norge har vi mange ekstremt dyktige og særegne bassister. Likevel:
Rainert Landfertmann: Unike basslinjer, går helt bananas uten at det går ut over trøkket i musikken.
Petter Berntsen: Også unike basslinjer, men mye som ikke kommer så tydelig fram desverre. Muligens norgest mest undervurderte (eller minst vurderte?) metallbassist.
Khold-kisen som spilte på Krek: Veldig lite fremtrende, men fortsatt ekstremt viktig bass i bånn. Vil nesten tøye det til å si at han tilføyer middelmådig musikk spenning, et prakteksempel på hvordan man kan spille enkelt og fortsatt gjøre kreative ting.
Hvis du skulle velge tre bassister (ikke nødvendigvis innen metall) som har vært inspirasjoner for deg, hvem ville det vært? Fortell litt om hvordan de har inspirert deg.
Erlend Caspersen: Mongoloid dyktig bassist som har hjulpet meg med mye forskjellig. Kanskje aller viktigst øvingsrutiner og hvordan man kan gjøre dritkjip terping spennende (eller ihvertfall overlevbart).
Victor Wooten: Helt totalt ekstremt allsidig bassist, som antageligvis kunne spilt hva som helst med overbevisning. Kan ligge i bånn og groove lett, men fortsatt være spennende nok til å gå i sømmene både på sound og tonevalg. Eller kjøre totalt onanishow uten like, hvis det er det som passer seg.
Cliff Burton: Han var først. Og best. Aldri hørt på makan!
Hvem kunne du tenkt deg å se i denne serien?
Petter Berntsen
Whip www.myspace.com/whipband
Grind Crusher www.myspace.com/grindcrushernorway
Enthral www.myspace.com/trueenthral
Virus www.myspace.com/czral
Okular http://www.myspace.com/okularmetal