MEMORIAL FOR A WISH – Ferdig innspilt
- by Rune Grande
- Posted on 19-06-2012
ANDREAS NERGÅRD og hans metal musical "Memorial for a Wish" var vi innom i fjor på denne tiden. Nå er skiva ferdig innspilt, video ferdig filmet og Andreas begynner å se lyset i den andre enden av tunnelen. Som seg hør og bør er det på tide å høre hva komponisten mener om prosjektet nå i dag, drøyt to år etter at han begynte på prosjektet. Vi har også dratt inn Ralf Shceepers for å høre litt om hans rolle i "Memorial for a Wish".
Andreas Nergård
Hva var det som fikk deg til å begynne på noe sånt som en metal musical?
Det som trigget meg til å skrive en metal musikal. var at jeg ønsket å ta fatt på et prosjekt som var meget ambisiøst. De første tankene rundt dette prosjektet dukket opp i en periode hvor jeg var veldig inspirert av musikaler som Phantom Of The Opera og Les Miserables som begge har et veldig dramatisk musikalsk uttrykk. Jeg ville sette musikk til en historie istedenfor å skrive et album med 10 inviduelle sanger. Ved å sette musikk til en historie ble jeg nødt til å skrive Memorial For A Wish delvis som ett sammenhengende stykke musikk hvor jeg hele tiden ble nødt til å gjennbruke og videreutvikle musikalske temaer fra tidligere i historien slik at det hele tiden lå en rød tråd i musikken.
Det var under ett opphold i New York at jeg bestemte meg for å begynne med dette prosjektet. Åpningstemaet til musikalen (som forøvrig er et meget sentralt tema gjennom hele musikalen) ble skrevet på vei til Broadway for å se Phantom Of The Opera en tidlig maidag i 2010. En 2 akters musikal ville uten tvil by på store og spennende utfordringer (noe jeg absolutt har fått erfare på godt og vondt gjennom de siste 2 årene), så valget var i grunn veldig enkelt for meg.
Var arbeidsmengden mye større enn du trodde, eller var du noenlunde realistisk og visste hva du gikk til?
Arbeidsmengden var i aller høyeste grad mye større enn jeg trodde. Bare å skrive disse to albumene som utgjør Memorial For A Wish act 1 og 2 tok nesten 2 år. Samtidig måtte jeg administrere alt sammen i forhold til innspillinger, økonomi, media osv… Det ble mye å holde styr på til å begynne med men etterhvert som jeg tok til meg erfaringer ble alt straks mye lettere. Jeg ser frem til å ta fatt på nye prosjekter nå som Memorial For A Wish er ferdigskrevet, for nå vet jeg hva jeg går til og kan møte det på en mer effektiv måte enn jeg gjorde for 2 år siden.
Tony Mills
Hvordan gikk du fram da du skulle velge ut gjestevokalister/vokalister til prosjektet?
Jeg ville ha med de sangerne som har vært vitale inspirasjonskilder for meg opp gjennom ungdomsårene. Det var på en måte den ulitmate drømmen for meg å få spille inn en plate med de personene som har vært med på å utpeke veien for meg i musikkverdenen. Jeg fikk realisert den drømmen med første plate fra musikalen Memorial For A Wish, noe jeg er ekstremt takknemlig for å få oppleve.
Måten jeg gikk frem på var rett og slett å sende eposter til samtlige sangere jeg ville ha med. De aller fleste svarte meg, med unntak av 1 eller 2 tror jeg. Verre var det rett og slett ikke, det gikk ganske lett for seg.
Var det vanskelig å få folk interessert?
Nei det var overraskende lett faktisk, selv om jeg ikke hadde noe å vise til når jeg kontaktet dem. Jeg hadde ikke noe musikk, tekster eller storyline. Tony Mills og Göran Edman var de første til å takke ja. De syntes vel prosjektet virket spennende vil jeg tro, jeg sparte jo ikke akkurat på ambisiøse ord i mailene jeg sendte. Det eneste jeg etterhvert klarte å lokke de andre med var at den og den personen hadde sagt ja til å være med. Etterhvert som flere hengte seg på fikk jeg mer og slå i bordet med til resten av sangerne som kanskje tvilte litt. Når jeg hadde fått samlet hele line-upen hadde jeg også noe håndfast å gå til sponsorer med. De første sangene var ikke ferdigskrevet før rundt 6 måneder etter at jeg hadde tatt kontakt med sangerne, altså desember 2010 når EPen The Beginning ble påbegynt.
Er det mye som endrer seg i løpet av innspillingen? Er det i så fall store endringer du har gjort?
Noen store endringer har det ikke blitt iløpet av innspillingen. Noe blir litt annerledes enn en har planlagt fra starten mens man er midt inne i prosessen men sånn er med alle plateinnspillinger tror jeg. Noen låter ble også forkastet etterhvert ettersom de ikke helt passet inn i konseptet.
Fra videoinnspillingen i Selbu
Musikkvideoinnspilling i Selbu på vårparten; det høres ikke veldig glamorøst ut, hehe. Kan vi få litt info om videoen, ideen og gjennomføringen av videinnspillingen?
Glamorøst var det nok ikke nei hehe, men det var en helt enormt flott atmostfære rundt shooten. Selbu er kjent for dugnadsånden og bortimot 15 ungdommer og voksne hjalp til med rigging av scenen, styring av lyd/lys, make-up, catering osv… I tillegg ble alt utstyret sponset av Petord AS og Selbu Lyd og Lysforum. Leie av lokalet ble sponset av det lokale ungdomslaget UL Samtia. Videoinnspillingen skapte et godt felleskap blant alle involverte og beviste for meg at Selbu står støtt bak prosjektet mitt og har stor tro på det jeg driver med. Videoen ble spilt inn på samfundshuset Hyttbakken i Selbu hvor fokuset var å lage en live-setting.Vi fikk rigget opp plenty lyskastere, lydutstyr, røykmaskiner osv og gav jernet i 5 intense timer på en forholdsvis liten scene. Bak mikfronen var forøvrig vokallegenden Tony Mills (TNT, Shy). Det var mildt sagt en meget spesiell opplevelse å dele scene med han. Det rare var at jeg aldri helt klarte å ta innover meg at jeg faktisk spilte inn en musikkvideo med Tony. Det var ett lite øyeblikk halvveis ut i 5 eller 6 shoot at virkeligheten på en måte fikk ett tak i meg og jeg innså at personen foran meg på scenen var selveste Tony Mills, en av de viktigste inspirasjonskildene for meg i ungdomstiden. Fikk nesten en liten klump i halsen akkurat da hehe.
Tony og manageren Inga Woie kom opp til Trøndelag kvelden før videoshooten og vi møttes hjemme hos meg for å diskutere innspillingen sammen med vedkommende som sto for filmingen, Sondre Sivertsen. Dagen etter ble brukt til å filme videoen i Selbu. Siste dag gjorde jeg og Tony noen intervjuer sammen på Rica Hell Hotell.
Intervjuet med Tony for Nea Radio kan forøvrig høres på denne linken http://soundcloud.com/andreasnergard/interview-tony-mills-memorial
Hva skjer nå?
Nå gjenstår miksingen av Memorial For A Wish act 1. Den blir påbegynt 1 juni og jeg regner med at jeg sitter med en ferdig miks halvveis ut i samme måned. Deretter sender jeg en pakke med albumet, coverart og musikkvideo til plateselskaper rundt omkring i verden for å sikre en distribusjonsavtale. Forhåpentligvis blir platen snappet opp av ett bra selskap og er ute på markedet iløpet av høsten. Musikkvideoen blir utgitt en måneds tid før platen slippes.
I slutten av Juli slippes en singel med navn An Everlasting Dreamscape digitalt på nettet. Denne låta er ikke med på albumet som kommer og er av et litt mykere kaliber enn de låtene man finner på albumet. Iløpet av høsten vil jeg også prøve å få gjennomført ett par konserter sammen med noen av sangerne fra platen.
Frister dette til en gjentakelse?
Absolutt, jeg er allerede i gang med å tenke ut nye ideer til en ny musikal/konsept plate ettersom jeg er inne i en forholdvis kreativ periode. Noe musikk er allerede skrevet men jeg skal ta meg relativt god tid med denne utgivelsen for å gjøre den så perfekt som overhodet mulig. Jeg drømmer så smått om å få tatt i bruk et symfoniorkester i forbindelse med denne platen, tiden vil vise om det lar seg gjøre. Nå som jeg har brukt 2 år på å høste erfaringer gjennom Memorial For A Wish skal det bli moro å ta fatt på noe nytt igjen.
Eternal Terror forsøkte å dra inn et par av vokalistene for å høre deres tanker rundt prosjektet. Tony Mills var et naturlig førstevalg, siden han har vært med mest på dette prosjektet, men det viste seg dessverre at han var mer opptatt med TNT og 30-års jubileet. Derfor får vi nøye oss med Ralf Scheepers:
Ralf Scheepers
What was the reason that made you interested in being involved in a project like this?
Well, if people ask me to take part in their songs, I first have to listen to the tracks and when I like what I hear I do it…. It’s a great track, so there was no need to think twice! 🙂
Have you done anything special on the song you have worked on to make it sound more "Ralf-ish"?
Everytime I open my mouth it’s me! So it IS Ralf-ish! :-))) I added harmonies and got into the story as I always do when I sing.
Once you’ve done your part and put vocals on the song, are you finished with the project or is this something you want to check out more when it is finished?
Actually Andreas has asked me to do another track and when my schedule lets me do it, I will do another track! (If I like what I hear again but I’m sure it will be great again) :-)))
This is a metal musical where the story is from the late 1800s Ireland. Do you have good knowledge of the story the musical is built around?
Ups! Sorry NO! 🙂 I had no time to read myself through the story, except my song "The Haunted" of course!