1349 – En meget brutal affære
- by LH
- Posted on 25-05-2012
27. April var 1349 i Bergen for slippe løs sin helvetesild på Hulen. I den forbindelse fikk jeg anledning til å ta en prat med gitarist og låtskriver Archaon.
Først må jeg nesten spørre om det er mulig å få en oppdatering på hva som skjer i 1349 leiren om dagen?
Tja, i det siste har vi jobbet mot diverse turné-prosjekter. Vi prøvde å få i stand noe i Europa i fjor siden det er veldig lenge siden vi har vært der. Vi har ikke gjort noen fullstendig Europturné på relativt lang tid. Sist gang var vel i 2005 da vi turnerte med Gorgoroth. Bortsett fra det har vi gjort en del enkeltstående festivaler og show, pluss at vi har turnert spesifikt i England, Irland og Skottland. Vi har jo gjort konserter i Norge og både Sverige, Tyskland og masse andre steder i Europa. Vi gjorde blant annet Inferno Sveits også, men ingen fullstendig Europa turné. Det har vi jobbet mye med å få til. Det falt dessverre i fisk så vi får se hva vi får til nå framover. Vi har ihvertfall prioritert å jobbe med det. I fjor utgikk jo også USA, så det er første året vi ikke har turnért der siden 2006, da vi ga ut Hellfire. Og etter det så turnérte vi USA i 2007, 2008, 2009, 2010, men ikke fjor, så da kjører vi på med en ny USA- turné i år.
Så det er i grunn planen framover nå. Og så skal vi faktisk spille i Puerto Rico, det blir første gangen. Vi skulle også vært i Chile, men det utgikk dessverre. Så blir det tilbake igjen til Mexico City, der er det lenge siden vi har vært. Og det blir USA og Canada nå i juni. Så får vi se etter det hvordan det blir med festivaler utover året. I første omgang er det iallefall USA-turne med Marduk.
Jeg kan jo ikke la være å tenke at det blir en rimelig intens affære med både Marduk og 1349 på en kveld. Hvordan tror du det blir? Og hvilket forhold har dere til Marduk fra før av?
Joda, vi liker Marduk vi, noen av oss mer enn andre vel å merke, men noe Marduk liker vi vel alle. Dark Endless plata syns jeg for eksempel er kjempetøff. Jeg husker jo også når Panzer Division Marduk kom, den var jo ganske hardtslående. Så joda, det blir gøy å turnere med dem. De har jo en veldig god posisjon i Amerika, og et veldig godt rotfeste der borte, har jeg merket meg. Det kan bli interessant å gjøre en såpass hard pakke som dette. Jeg tror også at Marduk er obs på hvem vi er, og at dette kan bli en veldig bra turné. Litt på samme måte som 1349 og Gorgoroth i sin tid var, så kan også 1349 og Marduk bli en skikkelig renspikka Black Metal pakke, men da med elitist Norge og söta bror. Det blir iallefall spennende, jeg gleder meg.
Er det noen sjanse for at vi får muligheten til å se 1349 og Marduk sammen i Norge også?
Dette er nok i utgangspunktet for USA, Canada, Mexico og Puerto Rico for denne gang iallefall. Men så får vi se da, om det frister til gjentakelse. Det kan jo være.
Dere har jo som du sier turnért ganske intensivt i USA de siste årene. Hvordan vil du si det er å turnére i USA sammenlignet med Europa?
Den største forskjellen går nok på det at Black Metal som fenomen er noe ferskere der borte. Det virker som om det er mye mer spennende for folk og at de setter mye mer pris på det. Det er iallefall det inntrykket jeg har fått når vi har spilt der borte. Det gjenspeiler seg også i publikum, det er mye mer liv og vi blir veldig godt mottatt. Men det må sies at enkelte steder i Europa er jo også fantastisk bra, spesielt i øst-Europa er det utrolig kult å spille. Vi har også hatt mange gode konserter i England og Irland, så det er litt vanskelig å si noe om geografisk påvirkning. Men mitt inntrykk er iallefall at vi blir en del bedre mottatt i Amerika, og jeg tror at hovedårsaken til det er at de ikke har vært presentert for så mye Black Metal som Europa har.
Et av de største privilegiene for ølfantaster som 1349 er, er jo å få reise til USA og prøve alle de fantastiske bryggene de har der, for der er det mye bra altså! Der er det mye godt! Og vi er jo også veldig inne i mikrobrygg. Vi er veldig fascinert av godt, hjemmebrygget øl!
Det virker som om dere de siste årene har prioritert å turnére USA framfor Europa. Er det noen grunn til dette?
Tja, i 2006 fikk vi jo muligheten til og turnére med Celtic Frost der borte, og det var jo helt åpenbart at vi måtte ta den muligheten. Det gjorde vi tydeligvis rett i for året etterpå så headlina vi med Goatwhore og Nachtmystium som supportband. Grunnen til at vi har prioritert Amerika er egentlig for å få et godt fotfeste der borte. Når man endelig får turnért der så er det viktig og turnére litt intensivt og følge opp for å ikke forsvinne helt fra markedet, for der borte er det så mye folk, og trendene skifter så fort at man må være der på en mye mer intensiv frekvens for å opprettholde interessen. Hvilket gjorde at vi valgte å kjøre på med turnéer der borte, og jeg tror at fem år på rappen har vært med på å sette oss på kartet der borte.
(Photo: Stig Pallesen)
Blir det noen nytt materiale fra 1349 i overskuelig framtid? Jobber dere med noe nytt materiale?
Vi kommer ihvertfall til å sette inn tungskytset for å få istand en ny plate. Vi har allerede skrevet en del materiale så vi ser for oss at vi kan slippe den i løpet av neste år. Vi har i grunn jobbet side om side med nytt materiale og live-aktiviteter. Men nå begynner vi vel å kjenne kniven presse litt mot strupen. Det ikke akkurat så veldig lenge siden vi slapp Demonoir, men i dagens marked så er jo den allerede gammel. Så nå må vi bare hive oss rundt og begynne å arbeide og vi regner med å ha en ny plate ute i løpet av 2013. Vi har allerede noen låter klare, og det er absolutt sterke låter. Jeg er helt sikker på at den neste plata kommer til å bli enorm.
Er det mulig å si noe allerede om hvordan den nye plata blir?
Det er utrolig vanskelig å si noe sikkert om hvordan det blir. Selv om jeg legger mye av rammene når jeg skriver musikken så er det aldri lett å vite hvordan resultatet blir til slutt. Mye av musikken utvikler seg i studio, og det er veldig mye av plata som skapes langs veien. Mye av det skjer i løpet av prosessen, og det er det som er litt spennende med det også fordi man vet aldri hvordan det blir til slutt. Demonoir utbroderte seg jo i dimensjoner i form av de pianoinnslagene som Tony Caputo fra Lynx la til for oss, som du kan høre på outroen og på Atomic Chapel. Vi hadde også noen horninnslag, av noen reinsdyrshorn som var mikket opp, fra Torbjørn Benjaminsen. De kaller det et "hornorkester", der de har laget instrumenter utelukkende av dyr, og strenget det opp og greier.
Dette var jo oppe hos Ronni LeTekrø, og der er det nesten som et slags kultursenter, hehe. Når man er oppe hos han og jobber, vil man også møte mange andre kunstneriske folk som har sin greie, og så blir det ganske mange positive synergier utav det da. Og det var det som skjedde med Demonoir også, Tony satt bare og hørte på plata vår og så begynte han å klimpre på pianoet sitt mens han satt der. Så da trykka vi bare record og så spurte vi etterpå om vi fikk lov å bruke det han hadde klimpra på plata. Og det takket han ja til. Den slags er jo ting som ikke nødvendigvis er planlagt, men som gir veldig mye dimensjon og dybde til musikken.
Når det gjelder det neste albumet så kan jeg vel si så mye som at jeg ser for meg at det kan bli noe et sted mellom Hellfire og Demonoir. Det blir nok mer hardtslående og kortere låter, men utover det så er det nok ikke så lett å svare på hvordan albumet blir enda. Jeg tror uansett at jeg kan love at det blir en meget brutal affære. Jeg tror den kommer til å treffe bra.
Jeg var tenkt til å spørre deg om vi må stålsette oss for en ny vending i musikken, slik dere gjorde på Revelations of the Black Flame. Når du nå lover en meget brutal affære så tolker jeg det dithen at vi ikke trenger å forvente noen sjokkerende endringer i musikken deres?
Det blir ikke noe nytt i samme bane som Revelations of the Black Flame, men at det blir noe nytt på noen måter det håper jeg iallefall. Det er jo alltid litt av målet og det vi alltid har søkt å gjøre. Å ha røttene i black metal slik vi kjenner det, men i tillegg gi det en ny dimensjon på en eller annen måte. Det startet jo allerede på Liberation med at vi gikk imot det som da var synth-basert black metal og heller gikk for et voldsomt, brutalt og mer dirty lydbilde. Det ble en knyttnevne i musikkaspektet på den tiden da.
(Photo: Ester Segarra)
Er det viktig for dere å hele tiden gjøre noe nytt og pushe grenser?
Ja, det er iallefall det jeg tenker om å skape kunst. Det å sjokkere bare for og sjokkere er jo ikke et mål i seg selv, men det å prøve nye ting, å søke nye veier og være kreativ er jo utrolig viktig. Da gjør du det du driver med interessant for deg selv også.
Når det gjelder Revelations så var det mange faktorer som spilte inn for hvordan den plata ble som den ble. Vi følte på den tiden at det var riktig plate på rett sted på rett tid for 1349 for at vi skulle komme inn i det sporet som vi gjorde like etterpå med Demonoir. Det var tid for å riste opp litt og det følte vi at vi gjorde ganske bra med den plata. Men vi gjør ikke noe taktisk veivalg for neste plate, vi er det vi er og vi spiller den musikken vi gjør.
Er det mulig å si noe om låtskrivingsprosessen? Hvor trekker dere inspirasjon til å skrive nytt materiale fra?
Tja, nå er det jo hovedsaklig jeg som skriver musikken i 1349 så det innebærer jo at jeg jobber mye på egenhånd med å komponere musikken. Jeg tar så den rammen med til bandet og så jobber vi sammen med å utforme og å kle den rammen. Så da er det meg, Frost og Seidemann som jobber sammen om å få i stand rytme og streng-seksjonen før da Ravn kommer inn. Da gjør han seg først kjent med musikken og får en type stemning av det så han kan leve seg inn i hvordan han føler dette skal bli, og så deretter skrive og utforme tekst på bakgrunn av det.
Når det gjelder inspirasjon så er det ganske forskjellig. Mye kommer jo fra det man har med seg av baggasje fra tidligere, og det kan jo være alt mulig rart, mye av det man kjenner av Death, Doom og Black Metal som jeg har hørt på mye før i tida. Men gjerne så får man nye impulser som treffer deg også, og det kan jo ha stor påvirkning. Det kan gjerne være helt andre stiler enn det jeg velger selv. Mye Dire Straits og 70-talls rock, i det siste har jeg vært helg hengt opp i Blue Öyster Cult, spesielt den Agents of Fortuna plata, den er jeg helt hekta på for tiden. Thin Lizzy er jo også et helt fantastisk band. Alt dette er ting som jeg trekker inspirasjon fra, kanskje ikke musikalt, men energimessig. Det er mye energi der som jeg konverterer til Black Metal og gjør om litt. Det er også veldig viktig for å videreutvikle seg og få nye impulser. Ellers så har jeg jo ferdes en del de siste årene og vært mye ut i naturen og fått inspirasjon fra det. Så man kan egentlig trekke inspirasjon fra alt mulig, men det musikalske er gjerne det letteste å spore.
Hva er det som driver dere til å fortsette å skrive og spille den musikken dere gjør i 1349?
Det er vel lidenskapen for hard musikk, det ekstreme, utagering av det emosjonelle. Det er vel det som bringer folk til rock og metal. Det er behovet for noe som er ytterligående, noe som er ekstremt, i mer eller mindre grad. Jeg tenker tilbake til Beatles og Elvis og alt dette her, det som har vært Satans musikk siden femtitallet og bare har blitt verre og verre siden den gang. Og så har du Black Metal som har gitt det en helt ny dimensjon utover bare den "sjokkerings-effekten" som Death Metal hadde mye av også, med blod, gørr, lik og zombier og det hele. Så får du da inn et nytt aspekt med sofistikasjon og musikk for det tenkende mennesket, kombinert med meget primal, brutal, mørk aggressiv musikk. Og dette må videreutvikles, eller kan iallefall videreutvikles, og det er jo det vi søker å gjøre. Og så lenge føler at vi kan spytte liv i 1349 og holde den flammen brennende så er det moro å drive med dette her. Litt av vitsen er jo også at man ikke skal helt ha kontrollen selv, det vil si at man skal ha kontroll, men ikke fullstendig kontroll over det nye vesenet som 1349 er blitt. Det lever sitt eget liv, og det SKAL leve sitt eget liv, samtidig som vi selfølgelig kontrollerer det vi gjør.