RED HARVEST –

RED HARVEST –

RED HARVEST

P� kafe med Erik og Ketil
2004-11-10
Av Rune


Fredag 24. september m�tte undertegnede Kjetil og Erik fra Red Harvest p� en kafe et sted litt utenfor Oslo sentrum. Valg av sted var n�ye utvalgt av gutta i Red Harvest, og �rsaken la man raskt merke til. Det var ganske enkelt mye pent � se p�. Men vi m�tte la det vakre v�re vakkert uten oss og vi fant oss et bord utenfor kafeen og den hyggelige praten kunne g� i gang.

ET � F�rst m� jeg f� gratulere med nok et flott kapittel i Red Harvest historien med Internal Punishment Programs.
KETIL � Jo takker for det. Det har v�rt litt variable feedback, det skal jeg �rlig innr�mme. Jeg tror de som hadde forventet en dr�yere elektronisk lyd, er litt skuffa og de som liker metal er mer happy. Men det skj�nner jeg ikke helt selv da, hehehe. Jeg m�tte h�re igjennom skiva her om dagen da folk sa at vi hadde blitt mer metal. Det er 3 l�ter som er ekstremt loop, alts� synth og alt bortsett fra gitarer, bass og vokal er programmert. Abstract Morality Junction er en 100 prosent elektronisk l�t og Fall Of Hate har massevis med samplinger og ting i bunn og s�nt, s� jeg skj�nner ikke helt opplegget jeg.
ERIK � Jeg tror det kommer av er at gitarproduksjonen er s�pass mye spissere og gitarene er mye mer framme i produksjonen. Det kan v�re det som gj�r at folk synes det er blitt mer metal. Men vi er jo str�lende forn�yd da.
KETIL � Ja, det er sant det. Jeg kan med h�nda p� hjertet si at dette er den skiva som jeg er mest forn�yd med noen gang.

ET � Skiva er hardere og enda mer brutal enn f�r.
ERIK � Jeg f�ler vel at den forrige skiva var vel s� brutal.
KETIL � Jeg tror nok det bare er produksjonen som er mye mer komprimert og midt i trynet. Man setter seg ikke bare ned og bestemmer seg for � lage en skikkelig brutal skive. Det er ting som bare utvikler seg etter hvert. For meg var det s�nn, da vi s�nn sm�tt begynte � skrive p� de nye l�tene. Da var planen � lage, tro det eller ei, en mer teknisk skive. Det er vanskeligere � spille n�r det gjelder tighthet enn det vi har gjort tidligere. Gitarriffene er vel mer metal og da ogs� mer brutalt p� de l�tene det er lagt opp. S� det kanskje f�les litt s�nn. Men vi kunne laget en mer rundere lyd, og da hadde resultatet v�rt helt annerledes. Vi gikk ikke inn for � lage den hardeste skiva vi noensinne hadde laget, det ble bare s�nn. Man har jo alltid et �nske n�r man skal lage en ny skive, hvilken retning man er hypp p� � ta og hva man er hypp p� � bli bedre p�, eller jobbe med som er morsomt, riff og s�nt. Riffa er mer komplekse � spille enn p� den foreg�ende skiva, fordi det er vanskeligere rett og slett. Man m� konse mer n�r man skal spille dem live og s�nn. De er mer jobbete, hehehe.

ET � Jeg f�r enkelte klare assosiasjoner til Sepultura anno Chaos AD og Roots tiden n�r jeg h�rer p� l�ta Mekanizm. Var Sepultura en inspirasjonskilde eller er det bare helt tilfeldig?
KETIL � Ja, p� den har vi et skikkelig punkeparti midt inni der. Det blir helt stopp f�r det blir nesten s�nne Mot�rhead riff. Jo da, jeg kan kj�pe det. Vi tenkte egentlig � kalle skiva for Harvest Bloody Harvest, men da hadde vi helt sikkert f�tt en million sp�rsm�l om Roots Bloody Roots, Sabbath Bloody Sabbath og Sunday Bloody Sunday. Det var kanskje en av grunnene til at vi skippa akkurat den tittelen. N�r vi starta med innspillingen av skiva hadde vi lyst til � f� et driv i bandet, s�nn �Fuck you, n� skal vi bare kline til� attitude.
ERIK � Ikke bare det, men brorparten av l�tene p� skiva er jamma i �vingslokalet. Vi spilte inn pre prod og programmerte der og da blir det mer livefeeling over innspillingen.
KETIL � Man skal ikke disse Sepultura eller noe s�nt. Jeg synes det er ganske t�ft jeg, enda faktisk, hehehe, men det er en bra kompliment det. Men det er ikke noe greie det at man setter seg ned og tenker i de baner. Men vi hadde litt s�nn rock n roll attitude: Faen ogs�, n� har vi holdt p� s� lenge at n� kan vi lefle med hva vi vil. Kan vi gj�re s�nne ting? Men det er kult, og det gj�r ikke meg noe om folk tror det.

ET � Dette er uansett en ny side fra Red Harvest. Er dette noe vi kan vente oss mer av i fremtiden?
KETIL � Ja, det er det som er litt morsomt. Jeg tror nok vi alltid har v�rt hakket hvassere live enn det vi har v�rt p� skive. Jeg husker n�r Erik begynte sammen med oss, det var vel i 98. Grunnen til at jeg husker det, er at p� den tiden s� hadde vi en del s�nne punkete l�ter. Det har jo ikke v�rt noe fremmed element i musikken v�r. Vi har jo spilt i punkband ogs�, hehe. Men det er jo bare en bit av hele sm�rja som er Red Harvest, for Red Harvest musikk er masse rart med en litt s�rhet som ingen andre har. Jeg kan med h�nden p� hjertet si at jeg vet ikke om et band i verden som l�ter likedan som oss.

ET � Litt om studiotiden: Skiva ble denne gangen innspilt i Subsonic og LRZ Lair og mixet i Studio Fredman, mens den forrige ble innspilt og mixet hos Torbj�rn Akkerhaugen og LRZ Lair. Kan vi f� noen ord om hvorfor dere valgte � bytte studio?
ERIK � Det var en lang prosess og �rsaken for valget var rett og slett at han som driver det studioet er v�r faste lydmann. Dermed ville vi f� ro rundt oss og mer tid til � gj�re det p� v�r m�te. Det fungerte j�vli bra med trommene, men det ble litt tungt med gitarene.
KETIL � Den store og enkle forklaringen er rett og slett penger. Lars er jo lydmannen v�r live og har et eget studio i etableringsfasen og er interessert i � ha mest mulig profilerte band i studioet sitt. Og det har han jo f�tt til med Susperia, Darkthrone og Khold. Vi fikk en ganske kul deal der. Vi l�rte veldig mye da vi holdt p� med den forrige skiva, og det var veldig l�rerikt � jobbe med Neil Kernon og vi dro de slutningene at innspillingen kan du faan meg foreta i en s�plesekk, hvis det er det du er hypp p�. S� lenge opptakene er bra med klare rene spor uten st�y og s�nt, kan man spille inn hvor som helst. Og da tenkte vi som s�; vi bruker pengene v�re p� en billig innspilling, og det var grunnen til at vi valgte Subsonic og Lars.

ET � Hvordan gikk det i studio, gikk det smertefritt?
KETIL � Jo da, det gikk smertefritt p� den m�ten at vi ikke endte opp som uvenner. For det f�rste skulle vi begynt innspillingen f�r jul, men s� fikk vi en Europa turne p� nakken, og da gjorde vi den. Og da vi kom tilbake etter den, var vi j�vla slitne. Det var en slitsom turne, for vi reiste s� j�vla kjipt, og vi var nesten helt knust. Vi bare sa til hverandre: �Vi ser hverandre i januar, god jul.� Og det var det, hehehe. S� kom januar og det var blitt noe dobbelbookinger og vi m�tte vente litt til. Vi kom vel i gang i februar og trommene gikk bra. Men da vi skulle begynne med gitarene, ble Jimmy mentalt d�rlig. Man skal v�re �rlig og si det som det var. Han gikk p� en skikkelig smell p� alle fronter. Det gjorde ikke noe for oss bandmessig og for jobbinga i studio, men egentlig s� kan vi si at det ble bra for oss da skiva ble enda slemmere enn hva den kanskje hadde blitt ellers. Den ble 10 ganger dr�yere enn hva vi hadde regnet med, s� det satte jo sine spor. P� toppen av det hele s� ble jeg ogs� d�rlig og alt dr�yde j�vla lenge f�r vi ble ferdige. Jeg bl�ste vel ned en fem til seks kilo p� ei uke, hehe. P� grunn av at Jimmy ikke orket � v�re med hele tiden, s� endte det opp med at resten ble sittende � tr�kke p� egen h�nd. Det ble et ganske snodig opplegg p� et vis som varte ganske lenge. Det var en del personlige ting som skjedde med en del av oss i bandet, men bandet ble bare tightere av det. Og vi klarte til slutt � lande p� beina da, etter mye om og men. Det blir litt dramatisk � si det slik, men det ble kunst p� en m�te av mye dritt, hehehehe. Det var en litt snodig opplevelse, og det satte en ekstra spiss p� tekstene ogs� i tillegg til at skiva endte opp med ny tittel. Det er ingen konseptskive dette her, men f�rste l�ta beskriver litt om hva som vil skje utover i skiva. De neste l�tene er faktorer som gj�r at man ender med den derre siste kollapsen i form av l�ta Internal Punishment Programs.
ERIK � Det er da hjernen sl�r tilbake med brutal kraft, hehe.

ET � Det er over 2 �r imellom Sick Transit og Internal. Hva har dere bedrevet i denne tiden? Mye livespilling?
KETIL � Jo, det har jo blitt en del. Den forrige skiva kom p� v�rparten av 2002, gjorde den ikke det da? Vi har gjort en Englandsturne, en del spillinger i Norge og en Europaturne. Promotionbiten med den skiva holdt seg lenge.
ERIK � Vi brukte et bra �r med promotion p� den skiva f�r vi begynte med den nye, og s� tok det nesten et �r � spille den igjen.
KETIL � Vi har f�tt en s�nn holdning i bandet og dette er veldig �rlig sagt. Vi gidder ikke stresse lengre. Hvis det er noen i et land eller landet selv der vi ikke selger noe spesielt bra eller ikke f�r noe bra dealer fra n�r det gjelder konserter, s� gidder vi faan ikke dra dit heller. S� enkelt er det og fuck off til Belgia for eksempel. Vi spilte der for 30 stykker i fjor, og det har vi holdt p� for lenge til. Vi har ikke en dritt � bevise lenger. Da har vi det heller fett i Norge, England og Tyskland og de landene som er hyppe p� at vi skal komme og spille. Vi spilte for en 500 � 600 stykker i Italia, det er klart at vi heller vil gj�re det enn � spille for 30 i Belgia. Vi selger verken mer eller mindre vi n�, jeg tror vi er p� ground zero. Det blir ikke bedre og det blir ikke verre. Vi har kommet til det, og da gidder vi ikke � slite oss ut ved � dra p� kjipe turneer og bo p� gulvet og s�nt. Vi er ikke storforlangende, men gi meg i alle fall et sted hvor jeg kan sette meg ned backstage og slappe av f�r konserten. Det derre griseholet i Belgia, fy og faan. Jeg begynner nesten � grine n�r jeg tenker p� det. Det var som � st� i ei redskapsbu til s�nn potetgreip.
ERIK � Det var backstage med jordgulv, og n�r vi gikk inn d�ra bak oss, s� gikk vi rett inn p� dassen p� en homseklubb!! Og der s� det ikke ut.
KETIL � Vi er ikke blitt fine p� det alts�, men det er enkelte ting man vil spare seg for. Derfor spiller vi ikke s� mye som vi kanskje kunne ha gjort, men en viss menneskelig standard er vi hypp p�. Vi har gjort v�r del med turneer der vi sover p� gulvet og i bagasjerommet. Det er vi ferdige med.
ERIK � De beste stedene standardmessig � spille, det er faan meg i Norge alts�.
KETIL � I England har det v�rt veldig positivt for oss, snodig nok.
ERIK � Hva var sp�rsm�let igjen? Hehehehehe.
KETIL � Nei, det var vel hva vi har gjort de 2 siste �rene, hahahaha. Ja, hva har vi gjort. Blitt gamle sure menn, hehe. Bare klaging og syting, hahahahaha.
ERIK � Det har v�rt j�vli bra etter at vi slapp Sick Transit skiva, det har v�rt kjempeg�y. Spesielt gigen p� Inferno var dritkul.

ET � Red Harvest har jo v�rt en del av den norske undergrunnen i lang tid. Men med Sick Transit Gloria Mundi kom dere opp og fram i lyset til gangs. Hva var det egentlig som skjedde med bandet?
ERIK � Jeg tror det er noe som har bygd seg opp etter hvert.
KETIL � S�nn i bunn og grunn har man jo bare seg selv � takke. Jeg er litt lei av at Red Harvest fremst�r som et sliterband ogs�, for de siste �rene har det ikke v�rt s� veldig slitsomt. N� er det ikke den derre stangingen i veggen lenger p� et vis. Jeg tror kanskje det viktigste som skjedde for oss var at vi signa for Samoth og Nocturnal Art. Akkurat f�r det var det ikke s� veldig g�y � v�re oss. Men etter at vi signet p� NAP s� m�tte vi en entusiasme som vi ikke hadde opplevd f�r fra plateselskapets side. Jeg tror ikke vi har opplevd promoskiver f�r vi ga ut Cold Dark Matter. De ble sendt ut og anmeldelsesbunken vokste med enorm mengde.
ERIK � Det var et helt annet fokus enn vi hadde opplevd tidligere.
KETIL � Plutselig er det blitt stuerent � knekke sammen i gr�t samtidig som du sier: �Ja, jeg liker faktisk Red Harvest�. Det var ikke s� j�vla kult � si det i 96, selv om det var en del som hang rundt og var p� konsertene v�re. Men det var t�ffere � si at man digget black metal enn Red Harvest, men jeg tror vi har satt v�re spor. Vi er blitt pushet fram en del av Samoth og s� har vi spilt mye mer enn hva vi gjorde. Det har v�rt ekstremt mye mer presse. Vi har et skap fullt av saker som var blitt skrevet om oss, mot en liten plastperm tidligere.

ET � Jeg la merke til at dere hadde en dr�ss med intervju da dere var i Bergen under Hole In The Sky festivalen i sommer. Hva har dere � si om den opplevelsen i Bergen selv?
ERIK � Ja, det var ganske hyggelig og helt vilt, hehehe.
KETIL � Jeg m�tte dra hjem f�r de andre s� jeg fikk ikke med meg selve festivalen, men jeg noterte meg det da jeg skulle ut � spise middag etter sound checken. Det var bare helt sykt. Jeg kom ut av backstagen p� Hulen og trodde ikke det jeg s�. Det sto k� fra inngangen og opp den j�vla parken og det var 5 i bredden. Det er det verste jeg noen gang har opplevd. Det var s�nn: �Er de her for � se oss?� Hehehehe. Det er litt uvant for oss da, vi er ikke vant til s�nt. Det er sykt og det er morsomt. Man blir nesten litt r�rt. Jeg rakk � ta 2 intervjuer p� morgenkvisten f�r jeg tok flyet til Oslo, men jeg forst�r at dere satt 8 timer i strekk og gjorde intervjuer p� Garage. Men det er p� en m�te litt rart ogs�. For nesten all presse utenlands, har vi bare eksistert siden �r 2000 eller rundt der omkring. Det er bare her i Norge at de skj�nner vi er gamle travere. Jeg tror vi ble beste nykommer i Terrorizer for 3 �r siden eller der omkring, hehe.

ET � Hva tror dere selv var �rsaken til oppsvinget og �kningen i popularitet?
ERIK � Definitivt s� var det bytte av label pluss at de 3 eller 4 siste skivene v�re har v�rt litt mer tilgjengelig i butikkene.
KETIL � Etter at Samoth plukka oss opp p� NAP, s� funka det igjen. Hadde vi ikke hatt det kult sammen og at det hadde funka, s� hadde vi jo ikke fortsatt heller. Det har aldri helt v�rt aktuelt � gi seg, men det var tungt i 97 � 98. Vi har p� en m�te ikke gjort s� mye annerledes enn hva vi gjorde f�r. Vi pr�ver jo � gj�re ting riktige og videre, men basisen i Red Harvest er metal biten, bass, gitar, trommer, vokal og br�kete synth.

ET � Det m� jo v�re morsomt � v�re i et band n�r interessen er s�pass stor som den er n�.
KETIL � Nei, hehehehehehehe.
ERIK � Det er selvf�lgelig mye lettere � holde p� n�r man f�r bra feedback. Det var et veldig hyggelig �r etter at vi slapp Sick Transit skiva. Det har v�rt g�y � v�re Red Harvest i det siste.
KETIL � Jeg tror aldri at vi kommer til � bli rike pga det vi gj�r i Red Harvest, det er ikke m�let heller. Det som skjer n�r ting blir som de er blitt er at innspillinger blir mer behagelig og fetere enn det man kunne f�r. For da gjorde vi innspillinga selv for s� � komme med regninga til selskapet. N� f�r vi penger for � gj�re s�nne ting, og ikke minst at man merker det p� m�ten man blir behandlet p� n�r man kommer fram til et sted. Det er litt hyggeligere � v�re oss n� enn f�r. Spiller � m�tte sp�rre om en kopp kaffe etter en 20 timers lang biltur. Slike ting er litt bedre n�. Vi kom til et sted i Frankrike p� den forrige turneen v�r og vi m� ha en 24 spors mikser ellers kan vi ikke spille, og det hadde vi bedt om. Vi klarer til n�d � klare oss med en 16 spors, men helst 24. S� kommer vi til et sted der de har en 12 spors DJ mikser. Det er jo greit nok, de har driti seg ut. Men s� ligger faan meg Raideren v�r ved siden av mikseren. Jeg fatter ikke hvorfor de gidder � f� oss til � komme engang. Det koster oss penger, det koster dem penger og det koster publikum penger. Hvem er det som tjener p� s�nt i lengden da? Ingen vil jeg tro.
ERIK � Det verste er at promotoren har skrevet under p� at vi skal ha en 24 spors mikser.
KETIL � Men dette er en digresjon alts�, poenget mitt er at slikt blir tatt bedre vare p� n� enn f�r.

ET � Tilbake til konserten i Bergen, kan vi f� noen ord om den ogs�?
ERIK � Vi var faktisk veldig nerv�se. Men nerv�siteten kom ikke f�r vi kom utenfor og s� den folkemengden som ventet p� � f� komme inn.
KETIL � Jeg m� innr�mme at jeg var litt skjelven der bak ja, hehe. Vi hadde ikke spilt i Norge p� 14 m�neder, den siste konserten vi gjorde her hjemme var vel p� Quart festivalen. Vi gjorde det litt snodig i Bergen ved � kj�re settet i omvendt rekkef�lge, begynne med noe nytt og slutte med noe gammelt, og det syntes vi var litt kult. Det var en veldig fin opplevelse i Bergen og Hole In The Sky har blitt en pangsak. Vi var i utgangspunktet ikke p� plakaten til Hole In The Sky, men det ble en samarbeidsgreie, s� vi var vel en del av festivalen. Men det som var mest fett var oppm�te.
ERIK � Vi hadde egentlig ikke s� store forventninger til oppm�te, for det var en onsdag og det var den f�rste av 4 dager under Hole In The Sky. S� vi tenkte; �Ja ja, hvis vi f�r fylt opp omr�det foran scenen, s� blir det fett nok.� Men da vi kommer ut og ser den j�vla gjengen, da kom nervene gitt. Da sto Jimmy og spant nedi stua der. Han greide ikke spise maten sin engang, hehe.
KETIL � Det var kult � spille der ogs�, det var en j�vli hyggelig opplevelse. Det var fett og de nye l�tene fungerte bra live. Vi tok vel litt l�rdom om at vi skal vel ikke begynne med 4 nye l�ter i et set. Men utover det s� var det fett.
ERIK � Hehe, for oss fungerte veldig bra men f�lte at vi satte folket i et vakuum, hehe.
KETIL � Vi fikk mye bra feedback etter konserten. Jeg tror det var veldig mye journalister til stede. Det gikk smertefritt teknisk. Vi hadde faktisk l�nt utstyret til Enslaved.

ET � Hvordan er det p� livefronten framover for Red Harvest? Norge/Europa.
KETIL � Vi gj�r releasekonsert obligatorisk i Oslo 16. oktober. For � v�re �rlig s� vasser vi ikke akkurat i tilbud fra Norge, men det blir kickoff p� Inferno 27. januar i London. Det kommer en turne enten f�r den datoen eller rett etterp� sammen med Enslaved og Arcturus.

Og med det avsluttet vi intervjuet og forflyttet oss inn til det vakre indre, og der ble vi sittende og prate dritt en god stund til. Men til slutt m�tte man pakke sammen og forflytte seg til John Dee og en viss Cannibal Corpse konsert, men det er en annen historie som du kan lese om et annet sted p� siden.