PAIN OF SALVATION – Bruker musikken til å få utslipp for empati
- by Ravn
- Posted on 29-03-2007
Det var en frisk og opplagt Daniel Gildenlöw jeg møtte på John Dee i Oslo før den aller første konserten på årets Europaturne. Og en lørdagskveld kan vel ikke begynne stort bedre enn med en kort, men avslappet samtale etter sound check med en av dagens mest geniale musikere og komponister?
At Pain of Salvation ble booket på et så lite sted som John Dee i år har nok overrasket mange og ikke minst frustrert alle de som ikke fikk billetter til konserten. ”Vi er overrasket over at konserten ble utsolgt så fort og det er alltid vanskelig å spå hvor bra en ny skive vil selge. Det ble avgjort at vi skulle booke små lokaler, men det er jo positivt at langt flere enn forventet ville komme.” Da jeg spurte om hvem som i utgangspunktet hadde vært så pessimistisk kunne Daniel ikke gi noe svar. ”Det ligger i hendene på bookingen”. Jeg hadde gleden av å se Pain of Salvation da de besøkte Oslo som oppvarmingsband for Dream Theater i Oslo Spektrum. Som fan var jeg uhyre skuffet over at de hadde måttet begynne å spille samtidig med at dørene gikk opp den kvelden og var naturlig nok nysgjerrig etter å vite hvordan bandet selv oppfattet turneen som oppvarmere for Dream Theater. ”Alt var veldig avhengig av hvordan ting gikk i orden med hvert enkelt spillested, for eksempel med lydsjekk osv. Jeg tror det var på en av de italienske konsertene at det var så mange mennesker utenfor som nærmest gikk amok for å komme inn. Vi var fremdeles på scenen og gjorde lydsjekk da politiet kom og tvang arrangørene til å åpne dørene fordi det var stor fare for at noen i folkemengden skulle bli skadet i trengselen utenfor. Når man er åpningsband må man ta ting som de kommer. Dream Theater og teamet rundt turneen var veldig snille mot oss. Det er en nødvendig ydmykende opplevelse å være et oppvarmingsband. Det er en fin opplevelse. Når band skal være oppvarmere for oss kan vi se tilbake og forsøke å tilrettelegge alt så bra vi kan."
Da jeg ville vite mer om Herr Gildenlöws musikalske influenser som har hatt en direkte påvirkning av hans av valg av stilart innenfor progressiv metall, gjorde han det straks klart at han ikke ønsket at Pain of Salvation skulle stemples som progressiv metall band. ”Jeg føler ikke at Pain of Salvation passer inn blant gruppene som i dag regnes for å tilhøre progressiv metal genren. Det er svært få band som i dag kaller seg progressive metall band som jeg føler identitet med og som jeg i det hele tatt liker å høre på.” Undertegnede har et litt annet forhold til progressiv metall genren og ser på et slikt bandstempel som en ære. Men forstår at med alle band som i dag feilaktig kaller seg eller blir promotert som progressive, så kan dette inntrykket fort forvrenges. ”Jeg føler at mange av bandene i den sjangeren du nevner ofrer musikalsk følelse og sterke melodier til fordel for ren teknisk utførelse og slik føler jeg ikke at Pain of Salvation er. Jeg legger sterkest vekt på det emosjonelle i mine låter.” fortsetter Herr Gildenlöw. ”Min musikk kan vel sies å være inspirert av musikaler som Jesus Christ Superstar, tradisjonell hard rock og en krydring av Faith No More. Musikkens utvikling har ikke vært en bevisst og målrettet prosess, men noe som har skjedd helt naturlig.”
Finnes det et musikalsk fundament som Pain of Salvation bygger på?
”Jeg føler at jeg har full frihet når jeg komponerer, men jeg har etter hvert oppdaget at jeg alltid integrerer en slags melankoli i alle låtene mine. Den kan gjerne legges inn som et eget parti i låten, men jeg føler at den må være tilstede.”
”Ettersom jeg bare bruker en svært liten del av alt materialet jeg komponerer, hender det at jeg også skriver musikk som i utgangspunktet faller utenom Pain of Salvations musikalske base, men de utvikler seg alltid til en Pain of Salvation låt til slutt, så selv om jeg har en hel del tanker og ønsker om prosjekter jeg har lyst til å gjøre, så har jeg ikke noe materiale liggende per i dag til et eventuelt sideprosjekt eller soloplate.”
Du viser mye medmenneskelighet, empati og innlevelse i tekstene dine og man føler det like sterkt i musikken din. Kan du peke på en årsak eller noen hendelser i livet ditt som gir deg så sterke empatifølelser?
”Jeg tror nok at de fleste blir skuffet når jeg forteller at jeg faktisk har hatt en lykkelig barndom. Grunnen til at jeg utrykker meg slik jeg gjør i musikken og tar opp de temaene jeg gjør er nok til dels fordi jeg ikke er så flink til å vise medmenneskelighet i hverdagen, så jeg bruker musikken til å få utslipp for den empatien som jeg kanskje holder litt tilbake til daglig. Jeg vil også bruke musikken min til å rette søkelyset på et jeg føler er galt i samfunnet. Jeg ser også mye bra i denne verden, men ønsker å bruke Pain of Salvation til å bearbeide og formidle det jeg ser som burde vært annerledes. I dette så er barn de mest uskyldige og forsvarløse individene, så det føles naturlig for meg å både henvende meg til dels til dem og å formidle budskap slik jeg forstiller meg at de opplever situasjoner og hendelser.”
Med utgangspunkt i dine svært samfunnsbevisste tekster har jeg lyst til å stille følgende spørsmål: Dersom Pain of Salvation oppnår enorm økonomisk suksess, hva gjør du med pengene?
”Vel, jeg ville vel først sørget for å gi meg selv en bra levestandard og sikret min egen fremtid. Jeg ville ikke sløst bort pengene på eksempelvis billiardkuler av gull, men vært ganske nøktern. Simpelthen for at jeg egentlig ikke liker slike ekstravagante materielle ting og ikke føler noe behov for å vise min økonomiske status for omverdenen. Jeg ville heller ikke kjøpt en dyr Mercedes. Det er ikke min type bil. Når det gjelder å bruke pengene til å rette opp det jeg mener er galt og urettferdig i samfunnet blir saken mye mer kompleks. Veldig mye av det som er galt i verden i dag er jo nettopp økonomisk betinget og jeg tror et vil være vanskelig å bruke penger som et middel for å rette opp dette. Da måtte det i tilfelle bli å gå inn der de pengesterke investerer sine penger på en måte som gjør trengende skadelidende. Da kunne jeg gitt penger til i bestemt formål og bare si: du kan få pengene av meg uten at du forplikter deg til noe eller skylder meg noe.”