DARKTHRONE –

DARKTHRONE –

DARKTHRONE

Rune m�tte Nocturno Culto i Bergen
2004-10-09
Av Rune


Under �rets Hole In The Sky Festival i Bergen, m�tte jeg Nocturno Culto utenfor inngangen, og en heller livlig samtale ble innledet. Etter en del drittprat om l�st og fast, ble vi enige om at vi begge hadde tid og lyst til et lite intervju. Da var det bare � huke tak i presseansvarlig for festivalen for � finne et passende sted. Og han dukket opp bare et par minutter senere. Vi ytret v�rt �nske, og rom ble funnet og intervjuet kunne starte.

ET � Vi kan jo starte med den nye skiva deres, Sardonic Wrath. Dere har benyttet samme oppskrift denne gangen ogs�.
NOCTURNO CULTO � Vi benytter oss av samme grunnstein som vanlig, og s� gj�r vi v�r skulptur opp� der. Vi m� beholde grunnsteinen, det er viktig. Vi er ikke progressive, og det er ingen hemmelighet. Skal man h�re p� progressive ting, m� man h�re p� noe annet enn metal vet du.

ET � Hva f�ler du om utviklingen til Darkthrone p� de siste skivene?
NOCTURNO CULTO � Det tenker vi ikke over faktisk, fordi vi beholder det vi f�ler at vi m� ha i musikken v�r. Om det er veldig bevisst eller ikke, det er et annet sp�rsm�l. Men jeg tror ikke det er noe for oss �: N� m� vi gj�re s�nn og n� m� vi gj�re s�nn. Vi driver med v�r greie og samarbeidet mellom Fenriz og meg er kanskje bedre enn noen gang. Det har bygd seg opp til en bra greie de siste �rene.

ET � Hvilket studio brukte dere denne gangen?
NOCTURNO CULTO � Denne gangen brukte vi Lars Klokkerhaug sitt eget studio. Det er f�rste gangen geografisk sett at vi spiller inn i Oslo. F�r s� har vi spilt inn enten rett utenfor Oslo eller langt unna. Og det var fint � bo p� �kern i p�sken, hehe.
ET � Hvorfor valgte dere akkurat det studioet?
NOCTURNO CULTO � Etter at vi gjorde Hate Them og at det var s� alright � jobbe med Klokkerheim, s� planla vel s�nn halvveis etter Hate Them at vi skulle bruke han ogs� p� neste skive. Og det var en suksess i v�re �yne fordi han er en j�vla bra fyr � jobbe med. Han skj�nner hva vi driver med og har en s�nn analog tankegang som passer oss bra. Vi har alltid spilt inn skivene p� s�nne gamle b�ndruller, men p� siste skiva er f�rste gangen vi har brukt s�nn type hard disc system. Det fungerte jo egentlig veldig fint, men det er delvis Lars sin fortjeneste fordi han har en ide om hvordan ting er analogt og det er det vi var ute etter. Han har mange komponenter og ideer som st�r mellom instrumentene og selve hard discen og vi f�r en ordentlig lyd ut av det. Men jeg m� innr�mme at det er en helt annen m�te � jobbe med musikk p� med det digitale, for p� b�ndrullsystemet er det slik at, selv om det er mye mer tungvint � bruke, det er ultimate analoge systemet. Men s� lenge vi forst�r analoge ting gjennom digitale ting, s�nn som Lars gj�r, s� er det helt greit.
ET � Det blir ikke � g� bort ifra noe av det Darkthrone st�r for ved � g� over til det digitale?
NOCTURNO CULTO � Jo, det f�les ikke utelukkende bra � drive med digitale ting. Men s�nn som det utviklet seg, s� hadde Lars mye � fare med. Jeg trur ikke jeg hadde t�rt og satse p� hard disc recording uten Klokkerheim egentlig. Basicly fordi vi ikke kjenner noen som vi stoler p� liksom. Men ettersom han gjorde en s� god jobb med Hate Them, og vi forsto det at hvis vi skulle drive med digitale hard disc recording, s� m�tte det bli med Lars.
ET � Kommer dere til � bruke Lars neste gang ogs�?
NOCTURNO CULTO � Det er et ganske stort sp�rsm�l egentlig, fordi det er halvveis opp i trappene om at vi skal kj�pe opp v�rt eget studio n�, som selvf�lgelig m� bli Necrohell II. Vi hadde Necrohell f�r, men det er helt �delagt. Vi f�r se hvor gamle vi blir n�r vi begynner � vurdere Necrohell III liksom.
ET � Blir det utelukkende for Darkthrone?
NOCTURNO CULTO � Det blir det i utgangspunktet ja, fordi vi er i en s�nn situasjon at vi er uavhengige n�. Vi bare topper det med � ha v�rt eget opptaksstudio og slipper � avtale med folk. Det som gj�r dette interessant er at vi kan spille inn ting etter hvert ogs�, for eksempel p� �vinger og s�nt. For det er jo ikke lekeutstyr vi kj�per inn n�, det er helt proft opplegg. Vi f�r se hvordan det utvikler seg, men ideen om � spille inn ting etter hvert enn � bygge opp forventninger og ting mot et studioopphold. Det vil i alle fall lette Fenriz sin jobb mye, s� slipper han � ha s�nne bad feelings i studio. Det g�r an � gj�re ting litt organisk etter hvert som plata utvikler seg. Det er en fin ide. Bakdelen er at vi ikke f�r jobbet med Lars da. Alternativt kan vi jo mikse hos ham, men vi f�r se. Alt er litt i det bl� enda eller under utvikling.

ET � Du er label manager n�. Hvordan kom du p� den ideen?
NOCTURNO CULTO � Det var i utgangspunktet de engelske folka (Peaceville) som stoler p� oss og vet at vi gj�r de riktige valgene for band og musikk som kanskje ikke de hadde gjort. Det er en veldig fin ting for oss, vi har holdt p� samme �r n�. Jeg pratet litt med Fenriz for noen dager siden og vi pratet om at for 15 �r siden trodde vi vel ikke at vi skulle sitte her i dag med eget label og greier. Det er s�nn i dag at spesielt etter at vi gjorde Total Death plata s� har vi absolutt ikke noe press p� oss og det er ingen forventninger til noe vi gj�r. Vi gj�r akkurat hva vi vil, og det er en j�vla bra f�lelse � ha. Vi slipper � tenke p� � gj�re en verdensturne etter hver utgivelse og vi kan konsentrere hele tiden p� musikken v�r. Samtidig er vi veldig lite opptatt av hva folk vil mene om oss. Om folk liker eller ikke liker oss, det driter vi i. Hadde vi ikke f�tt platekontrakt, hadde vi fortsatt og spilt inn demoer. Vi brenner s� j�vla for det vi gj�r, mye egentlig og spesielt hvass metal. Vi gir oss ikke uansett vi.

S� ble vi bedt om � flytte litt p� oss, og da tok vi en kort pause mens vi forflyttet oss til et annet rom. Da vi kom i gang igjen, kom vi innp� live spillinger, og vi lar Nocturno Culto fortsette….

NOCTURNO CULTO � Live, nei. Jeg synes at liveideen i utgangspunktet er litt necro. Det var en av de f�rste tingene vi diskuterte med Peaceville i starten. Vi hadde ikke lest grundig nok igjennom kontrakten og den burde nok ha v�rt lest igjennom av en advokat. Det vi ikke visste var at det stod noe om liveting der ogs�. Etter noen uker s� kom det opp: Denne livesaken, blir det noe av?, og vi svarte: Nei, drit i det. Dermed var krangelen et faktum. Vi hevdet at vi ikke selger noe mer om vi spiller live. �Jo jo, det gjorde vi�. Men det viste seg at de m�tte spise i seg de ordene ganske kjapt da. Disse livegreiene h�rer ikke noe steds hjemme egentlig. Du kan si det s�nn, slik situasjonen er i dag, hvis vi skulle sette opp et slikt sv�rt sett med sanger, s� m� vi jo f�rst og fremst ha med et par andre musikere og i tillegg m� vi begynne � �ve p� gamle l�ter; jeg som aldri har gjort det, liksom! Jobben blir altfor stor og ikke verdt opplegget liksom. Det blir s� mye pes, lite skrik og lite ull.
ET � Du var jo med Satyricon p� Wacken.
NOCTURNO CULTO � Ja, det var fordi Wacken har spurt og mast p� Darkthrone i 4 �r om vi kunne spille headlinere der nede, og det er alltid jeg som m� skuffe dem. S� fikk de nyss i de greiene vi gjorde sammen under Moonfog jubileet i oktober, og da fikk jeg en telefon i desember, eller der omkring, om vi kunne gj�re det samme der nede. Og da sa jeg at det er vel egentlig greit det. Og fra det tidspunktet begynte ting � bli ordentlig planlagt. Det siste han sa til meg han derre duden som driver Wacken, at vi var velkommen n�r som helst � spille headliner, hehe. Jeg takket bare for tilbudet, men jeg vet jo at det mest sannsynlig aldri blir noe av. Men det er for mye pes, for mye jobb og det er rett og slett ikke verdt det. Darkthrone liker ikke den derre livegreia. Skulle vi spilt live, hadde jeg foretrukket � spille i klubber. Wacken og de greiene blir for stort og avstanden mellom band og publikumfolka blir altfor stor. Liker mer s�nn klubbfeeling jeg. N�r jeg ser p� ting her under Hole In The Sky, s� er lokalet her p� Verftet j�vla perfekt, j�vla gode lokaler. Stedet her er jo mye t�ffere enn for eksempel Rockefeller. Det er et j�vla bra opplegg og jeg liker meg her.

ET � Litt tilbake til skiva. Det har v�rt tilgjengelig l�ter fra den p� nettet en stund.
NOCTURNO CULTO � Ja, hehe, for en solskinnshistorie. Hate Them l� p� nett noen dager f�r promoene var ferdige til den skiva, og det er j�vla godt gjort. Da fikk vedkommende refs, men s� skjer akkurat det samme p� Sardonic Wrath, bare det at denne gangen s� l� den p� nett nesten f�r jeg var hjemme fra studio. Jeg sendte skiva til mastring, til samme mastringstedet som vi brukte p� Hate Them, og s� sa jeg det: Denne gangen skal ingen annen enn han mastringfyren ha kopi av skiva. Men det skjedde likevel. Sikkert bare noen som har tatt seg en kopi og lagt den ut. Det er No Excuse. Jeg tror vel ikke det har s� mye � si for salget. Det er old fashion � tro at folk som er hyppe p� et produkt, vil kj�pe et produkt i stedet for en brent CD. Likevel er det ganske necro faktisk, for det som ble lagt ut p� nett var den f�rste masterversjonen som er nesten 8 minutter kortere enn den endelige versjonen. Det var for eksempel en lang l�t til som vi la til i ettertid. Men jeg synes det er j�vla necro da og ikke kan stole p� folk som man skal stole p� i utgangspunktet. Det er jo uttrolig d�rlig gjort � dra nytte av slike ting.

ET � CD-en slippes 6. september, men vinylen er � f� tak i allerede.
NOCTURNO CULTO � Den er tilgjengelig allerede og det var et av m�lene v�re ogs� at vi skulle slippe de 2 tingene samtidig, fordi vi setter vinylfolka ganske h�yt da. Vinyl er ganske vanskelig � selge i dag, men vi selger ganske bra med vinyl. Det er ganske fint og jeg er sikker p� at vinyl kommer til � komme litt tilbake ogs�, fordi folk vil etter hvert skj�nne at det er mye bedre frekvensomr�det p� vinyl enn det er p� en CD. CD er et j�vli hendig format, som alt annet digitalt. Det tar liten lagringsplass, for eksempel n�r du skal sende over 30000 CD-er til et eller annet sted. Det samme med DVD kontra VHS. Det er mange krefter som jobber for at CD skal v�re tingen.

ET � Et lite sp�rsm�l til om artworken. Det var litt spesielt p� Sardonic Wrath.
NOCTURNO CULTO � Ja, det er laget av han Lorenzo Mariani fyren. Han tegnet dette coveret for oss basert p� platetittelen. Han tok inspirasjon fra et Dor� maleri. Dor� har selvf�lgelig en helt annen mening med sitt maleri enn hva Mariani hadde. Mariani har tatt den stikk motsatte betydningen av Dor�s maleri, og gjort en annen greie med det. Men det ser j�vla hvast ut.

S� kom det 3 stykker til som ville ha en prat med Nocturno Culto, og vi avsluttet samtalen.