13.06.2018

CHRIS HOLMES - Kafe Skuret, Trondheim

Anmeldt av Roger Hagerupsen

Søndag og konsert er ikke alltid ensbetydende med mye folk her i Trondheim, og det var også dessverre tilfellet denne søndagen på Kafe' Skuret. Været var flott, og det satt en del folk utenfor og drakk øl når jeg ankom. Men når Chris Holmes gikk på scenen kan det ikke ha vært mer en maks 50 personer i lokalet. Noe som også raskt ble tydelig denne kvelden var at lyden på denne konserten var alt for høy, den var rett og slett ekstrem høy det meste av tiden. Noe som gjorde det vanskelig å få med seg hva som ble spilt til tider, om en ikke kjenner låtene godt. Heldigvis er Chris Holmes og co. såpass smart at de forstår folk vil høre WASP, noe vi også får denne kvelden. Som WASP ofte gjør, starter også Holmes konserten med " On your knees". Etter ett par sololåter kjører han på med gullrekken "Blind in Texas", "L.O.V.E machine", "Sleeping (in the fire) og "I wanna be somebody". Etter noen sololåter til kommer "Wild child" og "Animal (fuck like a beast)". Sistenevnte en låt nykristne Blackie nekter å spille lenger, så det var gøy å høre den! De spilte også " I don't need no doctor, som WASP selv har covret.

På tross av den dårlige lyden funker det ganske greit og bandmedlemmene gjør en helt grei jobb. Vokalen kommer ganske bra frem på tross av den alt for høye lyden. Holmes lar for øverig en av bandmedlemmene ta seg av syngingen på WASP låtene noe som også fungerer greit da vedkommende synger ikke helt ulikt Blackie. Det som dessverre er problemet er sololåtene til Holmes, som ikke er i nærheten av samme nivå som det han gjorde i WASP. Han insisterer også å synge selv på disse låtene noe jeg ikke synes fungerer bra da han synger ganske dårlig (både på plate og live). Det beste en kan si om disse sangene er at en kan høre den karakteristiske gitarspillingen til Holmes, og det betyr noen kule riff i ny og ne. Men mannen skal ha for at han gjør sin greie, å ikke bryr seg om hva andre sier. Han er og forblir en legende, og fremstår som en sympatisk mann som kommuniserer med publikum fra scenen hele konserten. Både han og band for øverig er også og mingler på Kafe Larsen denne dagen så man kan slå av en prat om en ønsker. Konserten avsluttes med noen coverlåter av bl.a Black Sabbath og Neil Young. Med Petter Selliseth som gjesteartist på "War pigs" og "Rockin' in the free world". Og det er liten tvil om at han er den beste av kveldens vokalister.

Alt i alt en trivelig kveld med en legende. I hvert fall om en ser en bort fra den ekstremt høye lyden og alt solomaterialet som dessverre ikke holder mål.

22.01.2019: CALCINED - Discpline
21.01.2019: MOONSHADE - Sun Dethroned