03.04.2017

HYMN - Trondheim

Fru Lundgreen

Anmeldt av Zatek
(31.03.2017)

HYMN og BARREN WOMB har delt scene flere steder i Norge i år og i kveld var det Trondheim og Fru Lundgreen som stod for tur. Bra oppmøte på Fru Lundgreen denne kvelden vitner stor interesse for begge band. Både HYMN og BARREN WOMB har en besetning bestående av «kun» gitar og trommer. En pitchshifter og signal som splittes inn i en bassamp gjør at de laveste frekvensene er ivaretatt. Scenen på Lundgreen er ikke den største, så duo-formatet gjør at begge band har rom for bevegelse, noe som gjør at det hele føles mer intenst.

Trondheimsbaserte BARREN WOMB var først ute og leverte et variert sett. Bandet har utviklet seg en god del siden starten. Jeg har sett denne duoen flere ganger og de leverer alltid en intens konsertopplevelse. Denne kvelden var heller intet unntak. Et band som stadig inkorporerer nye elementer i det som i starten var et  hardcorebasert uttrykk. Nå er det større variasjon i tempo og intensitet, noe som gjør at det hele føles mer interessant enn før. En energisk og tight leveranse av både nytt og gammel materiale gjorde Barren Wombs del av kvelden til det beste jeg har sett/hørt Tony og Timo levere.

BARREN WOMB live@ Fru Lundgreen March 31, 2017
(Photo: Kris T. Therrian/17 Seconds Photography)

HYMN fra Oslo var et nytt bekjentskap for meg. De har et uttrykk som har elementer fra doom og stoner, men de blander inn ting som høres ut som noe som hører hjemme på en «Amphetamine Reptiles» utgivlese fra det salige 90-tall (man kan høre influenser fra «støyrock» som «Unsane» og «Today Is The Day»). Dette gjør at HYMN låter langt friskere enn de fleste andre band i samme sjanger. Hovedsakelig blytungt, men også med kjappere partier og rom for varierende intensitet. Litt trøbbel med et vandrende trommesett som måtte gaffes fast til gulvet forsterket inntrykket av et band som ikke holder noe tilbake.

Summen av dette er at begge band leverte solide konserter og at de er en god match. De har kanskje et litt forskjellig uttrykk, men intensiteten er den samme.

HYMN live@ Fru Lundgreen March 31, 2017

23.06.2017: MINISTRY - Bergen - Ole Bull Scene