11.03.2011

AGNETE KJØLSRUD (Djerv) - Innlevelse og frie tøyler er stikkord

Av Rune Grande

Deepthroat_Djerv_Agnete_11.jpg

Agnete Kjølsrud og Djerv kom inn i metalvarmen med et smell før de hadde gitt noen offisiell utgivelse tidlig på fjoråret. De turnerte heftig og er klare for både Inferno, Norway Rock og Steinkjerfestivalen. Agnete var vokalist i Animal Alpha og hun er dama som er med på den nye Dimmu Borgir skiva. Hun er uten tvil i sin sak når hun skal nevne verdens beste vokalist og hun røper at hun er forsiktig med stemmen sin så snart hun merker at noe ikke er som det skal. Her er The Deepthroat Series med en av Norges råeste kvinnevokalister: Agnete Kjølsrud fra Djerv.

Djerv_Agnete_2.jpg

Når startet du å gjøre ekstrem vokal (årstall og alder)?

Som vokalist er jeg veldig opptatt av melodi og variasjon, og bruker ekstremvokal mer som detaljer i musikken. Men det var i 2004 da jeg møtte den andre låtskriveren i Animal Alpha at disse sidene ved meg ble fremtredende.

Hva fikk deg til å starte med ekstrem vokal?

Jeg hadde sunget klassisk i mange år, men det er noe med at man bør tilpasse seg musikken og ikke bare gjøre det man alltid har gjort. Musikk gjør noe med en og det hele er et samspill. Da jeg hørte låtene jeg skulle lage vokal på, kom det ganske naturlig. Innlevelse og frie tøyler er stikkord.

Kan du prøve å beskrive den eller de teknikker du benytter deg av?

Jeg har aldri studert ekstremvokal. Men noe som er viktig uansett genre, er pusteteknikk, en stødig torso, samt og ikke å anspenne seg for mye. Jeg går i lære hos en operasanger som er veldig opptatt av at man skal kunne bevege seg når man synger. Erfaring sier at veldig mange ikke er så opptatt av dette og det er litt leit. Bevegelse gjør at en ikke "stivner til" og anspenner stemmebåndet og andre essensielle muskler.

Djerv_Agnete_1.jpg

Har din teknikk endret seg i løpet av karrieren, og i så fall hvordan?

Teknikken endrer seg med at uttrykket endrer seg. De største endringene for min del var å gå fra å synge Grieg`Solveigs Sang til å synge i rockeband. Jeg må innrømme at jeg har mistet mye av det høye spekteret mitt ved å tilpasse meg fuzzgitarene, samtidig har jeg fått utrolig mye også! Jeg synger sjelden med hodeklang, men blitt en reser på brystklang. Her når jeg høydene, noe jeg ikke hadde peil på da jeg drev med klassisk sang.

Ekstremvokalmessig har jeg lært å skrike lavt. I starten tok jeg i alt jeg hadde fra lilletåa til den lengste hårtusten min. Dette ble jeg veldig hes og sliten av.

Har du noensinne skadet deg ved å bruke feil teknikk?

Jeg har heldigvis ikke hatt problemer over lengere tid, men det engster meg alltid litt. Dersom noe føles vondt, justerer jeg meg med en gang.

Er det noen ting du gjør jevnlig for å holde stemmen ved like? Rutiner?

På konsertdag drikker jeg mye romtemperert vann og te med ingefær og honning. Jeg "summer" hele dagen og gjør sangøvelser opp mot konsertstart.

Ellers forsøker jeg å gjøre sangøvelser i ny og ne, men synes det er litt flaut om naboen hører meg....tok meg en god stund før jeg turte å varme opp før konsertstart også, dersom det var andre i nærheten. Trening og god kondisjon er veldig bra for utholdenheten på scenen. Den kommer og går må jeg innrømme, men jeg jobber meg alltid opp mot turne.

Djerv_Agnete_3.jpg

Tror du det kan være farlig å gjøre ekstremvokal?

Ja, det tror jeg. Jeg tror det er veldig viktig å ta forhåndsreglene, likevel ser jeg jo at det er veldig mange som ikke gjør det. Når det er sagt, har vi nok forskjellige grenser for hva vi tåler og ikke tåler.

Hva er viktigst - å lage kule lyder og interessant rytmikk, eller å ha en tydelig artikulasjon?

Artikulasjon er vel og bra. Men for min del er lyder og rytmikk det viktigste. Helt klart. Når jeg lager vokal, har jeg alltid noe musikk å ta utgangspunktet i. Det vil si at jeg ikke lager tekst først, men improviserer frem ord, lyder og melodi. Jeg lager tekst ut i fra de lydene og den følelsen musikken gir meg.

Tror du at å gjøre ekstremvokal kan sies å være en vitenskap - sånn og sånn fungerer det - eller er det mer intuitivt og individuelt?

Vel, jeg tror mye er individuelt, men jeg tror også at de som har studert dette, mest sannsynlig har kommet frem til at det er visse ting en bør og ikke bør gjøre -spesielt dersom en skal være utholdende og holde på med det noen år.

Har du noen tips til andre som skal begynne å gjøre slik vokal?

Jeg ville rådet vedkommende til å ta noen sangtimer. Lære noen oppvarmingsøvelser og pusteteknikk. Begynn med å skrike lavt og å lære seg mikrofonteknikk. Etter øving eller konsert bør en vente en liten halvtime med å drikke ølJ. Stemmebåndene har nettopp blitt utsatt for ekstrem bruk- nærmest pussing med sandpapir- og det er fint å ikke tørre dem ytterligere ut med en gang.

Djerv_10_2.jpg

Nevn tre ekstremvokalister som har en stil du liker godt, og begrunn ditt valg. Hva er det du liker spesielt ved stilen til hver av disse tre? Nevn også tre vokalister (ikke nødvendigvis ekstreme) som har vært viktige inspirasjonskilder for deg, og si kort noen ord om på hvilken måte du har blitt inspirert av hver av disse.

Jeg nevner fire vokalister som har betydd mye for meg opp igjennom:

Verdens beste vokalist er fremdeles Mike Patton. Det har han vært lenge. Lurer på når nestemann kommer. Han har vært til stor inspirasjon for meg fordi han behersker så mange genre og måter å uttrykke seg på. Han er intens og særdeles dyktig.

David Eugene Edwards fra 16 horsepower/wovenhand har jeg også gledet meg mye over opp igjennom årene. Han er intens, ekstremt musikalsk og alt han gjør er veldig ektefølt. Jeg har vært på flere konserter med han og faktisk kjent svettedråpene hans treffe meg i pannen. Litt ekkelt og litt fint J

Ronnie James Dio. R.I.P. Ekstremt god vokalist. De høye tonene (!), samt melodiene og her må tekstene også nevnes.

Eartha Kitt. R.I.P. Fantastisk jazzsangerinne. Synger med innlevelse som en skadet katt. Helt fantastisk.

Hvem vil du utfordre? (hvem skal være nestemann til å svare på disse spørsmålene) Gi en kort begrunnelse for ditt valg.

Jeg utfordrer Kvelertakvokalist Erlend Hjelvik. Dette fordi jeg vil berømme han for det de har fått til med bandet og fordi jeg er litt spent på hans taktikk og teknikk. Noe sier meg at han lever livets glade dager og egentlig ikke tar ting så alvorlig- noe jeg beundrer!

http://www.myspace.com/djervmusic

 

 



Andre artikler:


28.11.2014 MARISSA MARTINEZ (Cretin)
11.06.2014 TOM BRUMPTON (Akarusa Yami)
31.05.2014 ALISSA (Arch Enemy)
27.03.2014 CHUDY (Trauma)
28.09.2013 LEIF (Victimised & Katechon)
17.01.2013 MARJA PANIC (The Way of Purity)
18.03.2012 TOR ERIK SIMENSEN (No Dawn) - What the hell
01.10.2011 BEN MCCROW (The Rotted) - Basically I just shout as loudly as I can
15.09.2011 PETER (Vader) - Necrolust
07.09.2011 CHRIS REIFERT (Autopsy) - Drink tons of alcohol
13.07.2011 JULIEN TRUCHAN (Benighted) - Be patient
25.06.2011 MATT HARVEY (Exhumed) - it should hurt
13.06.2011 PER SPJØTVOLD (Goat the Head) - Vær varsomme, barn
09.06.2011 MAGNUS JØRGENSEN (Panzerchrist) - ...may result in a broken nose
09.05.2011 ASHMEDI (Melechesh) - Scream for me Israel
27.04.2011 LENZIG LEAL (Cephalic Carnage) - Smoke more weed Norway
23.04.2011 TOMMY DAHLSTRÖM (Aeon) - ...och skriker skiten ur mig
05.04.2011 FREDIABLO - Ikke no piss
01.04.2011 TRONDR NEFAS (Urgehal) - Først og fremst en gitarist
11.03.2011 AGNETE KJØLSRUD (Djerv) - Innlevelse og frie tøyler er stikkord
25.02.2011 KEIJO NIINIMAA (Rotten Sound) - Learn to do it without any pain
06.02.2011 STUD BRONSON (The Batallion) - Universalrå
10.01.2011 GLEN BENTON (Deicide) - A Child of the Underworld
23.12.2010 MARC GREWE (Morgoth) - I wanted to scream
19.11.2010 NEIL TURBIN (Deathriders) - Sing it like you mean it
20.10.2010 SEAN Z (Daath) - Never swallow before stage
17.09.2010 APOLLYON (Aura Noir) - Jeg synger med sjela
15.08.2010 OLA LINDGREN (Grave) - Jim Beam is your friend
09.08.2010 CHE (Arma Gathas) - Dead to this World
28.07.2010 ATTILA (Cypecore) - You can´t do it quiet