01.09.2010

ARILD MYREN TORP (Obliteration) - Se på tv, høre på thrash...og drikke øl

Av Rune
(Fysisk Format)

G-String_Obli_Arild_10.jpg
Denne unge karen har imponert mange med sitt gitarspill i bandene Obliteration og Nekromantheon. Arild Myren Torp heter han og kommer fra Kolbotn. Han begynte å spille gitar som 10-åring og er som mange inspirert av Jimi Hendrix. Han forteller at han synes det er viktig for ham selv å være med å komponere musikken og når han sliter med å fremskaffe nye ideer, da ser han tv, drikker øl og hører på thrash. Her er The G-String Series med Arild Myren Torp fra Obliteration.
Obli_Arild_1.jpg
Når begynte du å spille gitar? Hvor gammel var du og hvilket band var hovedårsaken til at du begynte å spille gitar?

Jeg begynte vel å spille gitar i 1997 tror jeg, da jeg var ti år. Hovedårsaken var at jeg nettopp hadde fått meg en greatest hits plate med Jimmy Hendrix og ble frelst, noe jeg fortsatt er! Men jeg fant fort ut at det ikke var så lett å spille som han, så jeg begynte å lære å spille mye skatepunk som for eks. Bad Religion, NOFX, Pennywise, Millencolin som jeg også var veldig into når jeg var kid.

Hva er det som gjør en gitarist unik? Er det feelingen eller teknikken? Det er mange som for eksempel ikke klarer Satriani, som er en sann mester når det gjelder teknikk!

For meg er det vel egentlig en kombinasjon av teknikk og feeling, selv om feeling helt klart er det viktigste. Gitarister som på en måte tør å gjøre sin egen greie, som ikke bare prøver å spille vanskeligst mulig og som spiller det som passer til musikken. 

Hva var din første gitar? Har du den fortsatt?

Det var en billig Cort Stratocaster kopi. Jeg tror den står og samler støv på loftet til bestemor ett sted.

Mener du at det er gitaristen som står for kvaliteten eller kan det være utstyret som utgjør det lille magiske?

Det er alltid gitaristen som står for kvaliteten mener jeg. Man bør ikke være avhengig av bra utstyr for å kunne utrykke seg musikalsk, selv om det helt klart er en fordel å ha en amp som låter fett...haha.  

Hva slags utstyr bruker du? Guitars...pick ups...amps...? Bruker du forskjellig utstyr i studio og når du spiller live? Hvis ja, hvorfor?

Jeg spiller på en Gibson Studio med Alnico pickups, og når vi stemmer ned i Obliteration bruker jeg en Jackson King V med EMG humbuckere. Jeg bruker en ENGL Fireball amp, som jeg er veldig fornøyd med. Den hissigste ampen jeg har prøvd!! I studio pleier jeg å låne Sindre (Obliteration) sin Gibson Flying V på de nedstemte låtene våre, Jeg har også noen ganger lånt hans Peavey 6534+ i kombinasjon med ENGL ampen min. I studio pleier jeg ofte å bruke to forskjellige amper på rytmesporene for at det ikke skal låte likt, og få litt egenart i gitarlyden. 

Din drømmegitar, hvordan ser den ut?...brand, pick ups, strings..alt!

Det forandrer seg hele tiden.. Akkurat nå er jeg veldig hypp på en Gibson Explorer eller en Gibson flying V, men kan ikke ha lik gitar som Sindre.. Det blir for GAY.

Obliteration_Nekropsalms.jpg
Nå skal du få sette opp ditt drømmeband...du skal selvsagt være med.....hvilke individer mener du ville passet som hånd i hanske til din stil?

Hmm, vanskelig spørsmål. Må jeg være med?? Hehe...jeg er faktisk veldig fornøyd med gutta jeg spiller med i Obliteration/ Nekromantheon. Sånne "allstar" band har en lei tendens til å bli sykt dølle uansett hvor geniale musikere som er med. Skulle jeg satt sammen ett drømmeband måtte jeg vel ha hatt en tidsmaskin og reist tilbake til 80-tallet, og det er jo litt usannsynlig. Jeg har derimot mange musikere som jeg beundrer og tar inspirasjon ifra, men som ikke ville passet sammen i ett band. For å nevne noen; Tommi Iommi, Danny Corrales, Eric Cutler, Chris Reifert, King/ Hanneman, Chuck Schuldiner, KK. Downing, Glenn Tipton, Steve Harris, Jimmy Hendrix, Gene Hoglan (på Darkness Descends), Mike Sifringer, Trey Azagthoth, Gylve Nagel, Ole Jørgen Moe, Carl-Michael Eide OSV..

Deltar du i komponeringen i bandene du er med i eller er du en performer? Hvor viktig er det for en artist og ha muligheten til å uttrykke seg selv? Jeg mener, hvis du for eksempel er med i et band kun som performer og kun uttrykker noen andres musikk og musikalske følelser...ville du taklet å ikke være med å komponere...å ikke ha muligheten til å uttrykke deg selv?

Jeg er med på å komponere i både Obliteration og Nekromantheon så for meg er det veldig viktig og kunne utrykke meg selv. Det er vel egentlig en av grunnene til at jeg spiller musikk... Jeg har ett behov for å være kreativ og ha muligheten til å lage musikk. Jeg har aldri vært med i noe band hvor jeg ikke har vært med på å lage musikken så jeg hadde nok ikke lagt sjelen min i ett band hvor jeg ikke kunne gjort det.

Har du noensinne gått helt tom for ideer mens du har holdt på å skrive låter til et nytt album? Hvordan taklet du det? Hva ble løsningen?

For meg så går det veldig i bølger, jeg har perioder hvor jeg er veldig kreativ og perioder jeg er helt tom for ideer... Tror det er noe de fleste musikere opplever. Er vel ikke noe man kan gjøre noe med det, så jeg prøver bare å gjøre andre ting.. Se på tv, høre på thrash...og drikke øl! 

Obli_1.jpg
Har du noen endorsements/sponsoravtaler? Mener du at endorsements/sponsoravtaler er viktig for en artist?

Jeg har ikke noe sånt. Jeg mener ikke akkurat at det er viktig for en artist, men sikkert ganske digg å slippe å betale for ting.

I løpet av alle de år du har spilt, har noe noen gang gått helt feil under en konsert? Hvis ja, hva gikk galt?

Jeg spilte på Uffa med Nekromantheon tidligere i år, og det gikk ganske på trynet egentlig. Først veltet ett cymbalstativ over gitarampen min så kabelen ble nappet ut midt i en låt. Så sprakk basstrommeskinnet litt senere, noe som førte til en ti minutters lang pause midt i settet... Men det var gøy uannsett! Jeg har dessverre ikke noen skikkelig spinal tap historier å fortelle, men det er jo ofte man spiller litt feil her og der eller spiller shabby på grunn av f.eks. for mye alkohol, men det pleier som regel å gå bra. Man kan jo ikke gjøre annet enn å bare drite i sånt.  

Dett var dett, og takk for at du svarte på disse enkle spørsmålene. Da er det bare en ting som gjenstår. Velg en gitarist som du beundrer og som du vil "plage" til å besvare disse spørsmålene??

Sverre Dæhli fra Audiopain.

http://www.myspace.com/obliterationnorway

 



Andre artikler:


20.06.2015 DIOGO BASTOS (Satyricon)
19.04.2015 MORTEN TELOCH IVERSEN (Nidingr & Mayhem)
17.04.2015 PAUL RYAN (Origin)
22.02.2015 DICTATED - Sonja & Jessica - Double Trouble
16.02.2014 MISTER (Trauma)
16.06.2013 ETHAN LANE (Lecherous Nocturne) - Art does not exist without self-expression
07.05.2013 BILL VISSER (Psychoprism) - Passion creates the feeling
23.04.2013 THORMODR (Imbalance) - Er blitt for gammal til å drømme
04.03.2013 ROB OORTHUIS (Centurian) - It's in the fingers
14.02.2013 KJELL ÅGE DAMAGE KARLSEN - Angus
25.10.2011 FAST EDDIE CLARKE - ...it really is about feel
31.03.2011 PETTER BAARLI (Backstreet Girls) - Attitude
07.03.2011 STIAN WESTERHUS - Ingenting med kunst å gjøre
16.01.2011 ASHMEDI (Melechesh) - We have our own sound
07.01.2011 SIMON FÜLLEMANN (Arma Gathas) - I knew I needed to shred
03.12.2010 IVAR BJØRNSON (Enslaved) - ...definitivt feelingen
17.11.2010 ARVE ISDAL (Enslaved) - For meg er det det musikalske som er viktigst
24.10.2010 EYAL & EMIL (Daath) - Double Trouble
12.10.2010 BORED (Waklevören) - Gi-faen-attitude
10.10.2010 EMIL (Serena Maneesh) - Fingre som gnister
23.09.2010 ALEX MASI - A small slice of hell...
12.09.2010 MARK KLOEPPEL (Misery Index) - Song writing makes a guitarist unique
01.09.2010 ARILD MYREN TORP (Obliteration) - Se på tv, høre på thrash...og drikke øl
30.08.2010 IGOR NARDIN (Noctiferia) - Slovenias fremtid?
21.08.2010 GEORGE BELLAS - It was just a natural desire
07.08.2010 ÅDNE RØKKUM (Teodor Tuff) - Helt sjef på gitar
26.07.2010 SILENOZ (Insidious Disease) - Hail!
12.07.2010 ARCHAON (1349) - Hardere og hardere, all the way
11.07.2010 MARC RIZZO (Soulfly) - I admire Satriani!!!!
20.06.2010 CHRISTER HARØY (Divided Multitude) - Den skulle vært rød med Carlsberg-logo på