DARKTHRONE –

DARKTHRONE –

DARKTHRONE

Lang telefonsamtale med Fenriz
2003-05-23
Av Ruben


Ruben tok seg en heller lang prat med Fenriz fra Darkthrone p� telefon den 14. Mai 2003

F: Hallo!
ET: God dag, formen er bra?
F: Jo da�
ET: Er det mye intervju?
F: Nei, det er det f�rste i dag, s� skal vi opp i skauen � grille etterp�. Drakk som faen i g�r og jobba til sju i dag s�, hehe�
ET: Er det blitt mange intervju ellers da eller g�r det rolig for seg?
F: ALT i livet mitt g�r utover skauopplegget mitt, det er litt j�vlig. Alt som har med musikk og gj�re g�r utover det. S� det er litt irriterende, hehe. Jeg er blitt litt n�rd p� de greiene skj�nner du, s� jeg har sikkert sagt nei p� ca. 40 prosent av intervju-bullshiten denne gangen p� grunn av det. Jeg kan ikke la det st� i vegen for skauen.
ET: S� du tar ikke med deg telefonen og tar intervjuene p� skauen?
F: Vel, jeg m� jo gj�re det etterp� for eksempel, og det er jo p� en m�te skjending av naturen.

ET: Hate Them, nye plata til Darkthrone har jo n� (og her avbryter Fenriz for og fortelle meg at "I n�den spiser fangen fluer" etterfulgt av latter fra oss begge f�r jeg kan fortsette) v�rt ute en god stund n�
F: Det sp�rs hvor i verden det�
ET: Jaha, s� den er ikke ute over alt enn�?
F: Det har jeg ikke peiling p�, men det kan godt tenkes. Det tok en stund f�r den kom til alle steder i Norge ogs�, den satt litt lang inne�
ET: Hvordan har s� responsen v�rt s� langt?
F: Den fikk 2 i Hamar arbeiderblad, s� vi er i siget liksom.
ET: Jeg regner med at den svei noe j�vlig?
F: Ja �h, vi vurderer � slutte n�. Jeg ser at folk sier "jeg har sett p� nettsiden" at Darkthrone skal gj�re store forandringer n� og vi vurderer faktisk � slutte n� p� grunn av Hamar arbeiderblad.
ET: Hehe, ja, og s�nn seri�st s� har det vel v�rt kjempebra?
F: Eh, ja, det g�r litt s�nn opp og ned, men det har ikke noe med oss � gj�re synes jeg. Jeg synes vi gj�r samme greia hele tida jeg. Men det er kanskje det norske suget, satyriconsuget denne gangen og old schoole`n er litt inn i bildet igjen, s�nn rent internasjonalt �g, blant plateselskaper ogs�. Folk har vel blitt lei av en viss type riff som passer til synth og s�nn kanskje. Men ikke sant, om 5 �r igjen f�r vi sikkert en lunken mottagelse, s� da er det bare � holde p� i 5 �r til, til det snur igjen.

ET: Er det noe dere er blitt overrasket over som er blitt sagt om Hate Them?
F: Nei� Jeg er vel overrasket over at, som vanlig, ingen har nevnt noe om noen av riffene eller noe s�nt, for med Darkthrone s� er det s�nn at hvis du skal analysere musikken s� er det riff som er sammensatt. Vi driver vel egentlig ikke med l�tskriveri al� Bruce Springsteen, selv om jeg f�r mer blackmetalfeeling ut av Bruce Springsteen enn en del av den blackmetalen jeg h�rer p�. I alle fall Springsteen fra 70-tallet. S� det syns jeg er litt rart at folk ikke nevner riff og s�nn. Ja ok, kanskje han ene som gav oss 6 i aftenposten, han kom bort til meg p� Inferno og han hadde satt seg litt inn i det der, og det er alltid litt koselig, for ofte har vi kanskje ikke favorittl�ter, men favorittriff og favorittpartier, "Det funka ekstra bra" kan vi f� lov til � si, noen s�nne ting som jeg er litt happy for.
ET: Og dere er forn�yd med plata n� i ettertid?
F: Ja, i hvertfall i dag, hehe. Det er ikke godt � h�re p�. Det skal ikke v�re godt heller. Alts�, tekstene mine sparker i alle retninger, ikke minst p� hardt og fortreffelig p� meg selv. S� s�nn tekstmessig ogs� er det ikke noen behagelig plate for noen.
ET: Personlig har jeg ikke f�tt lest tekstene, men jeg regner med at det er sterke saker?
F: Ja, det er nok det. Jeg synes i alle fall det. Jeg blir litt skremt, men litt glad ogs� n�r jeg har klart � formulere angsten og livs-smerten og alt sammen p� s�rdeles fortreffelig og bitende vis. Men eh�. Jo, jeg skulle bare beklage det at tekstene ikke ble sendt ut, det er en fadese av dimensjoner. Man driver og snakker om at tekstene er s� j�vlig viktig s� bare glemmer man det. Du har promoen, men tekstene er jo p� faens skiva.
ET: Ja, ikke sant, typisk!
F: Grusomt�
ET: Jeg leste et intervju med Abbath fra Immortal i dag og han skr�t noe j�vlig av tekstene dine
F: �ja, s� fint. Ja i motsetning til musikken, som st�r bom stille, s� f�ler vi at vi driver med en slags tradisjon s�nn rent musikalsk. Ja, p� en m�te sy bunad da. Vi lager ikke noe ny s�nn Jan Mayenbunad, hehe, vi lager ordentlig bunad, tradisjonelle greier som en liten oktoberfest, bare s�nn en gang annen hvert �r eller noe s�nt, hehe. Men tekstene utvikler seg jo hele tiden, fordi man utvikler seg jo som menneske og f�r hele tiden nye vinkler � se ting fra. S� bare s� det er sagt, s� vi er ikke totalt regressive. Jeg kan tenke p� Status Quo som ikke utvikla tekstene sine, hehehe. Det blir jo s�nn "The way you DON`T want", kan vi bruke I en annen l�t, hehe. Det kaller jeg framskritt.
ET: Ja, men det blir vel nesten s�nn som den er old school blackmetal greia det der da?
F: Alts� n�r det gjelder det tekstmessige s� f�ler jeg meg ikke s� knytta til opp� Alts�, tekstene mine begynner � ta sitt eget liv synes jeg. Det er ikke pent. Men ok, jeg bare digger band som Nivlheim og den type band som bare er ekstremt primitivt musikk, men det kan ikke jeg gj�re for det blir ikke �rlig for meg i det hele tatt.

ET: Dere byttet studio denne gangen, fra studio studio til pan, hvorfor gjorde dere det?
F: Nei, egentlig s� har vi alltid bytta studio, bortsett fra� Vel, det var vel kanskje � ta i litt. Vi har spilt inn 2 skiver i creative, 2 i necrohell og 2 i studio studio, men poenget for oss er at vi lager samme greia hele tida, men det er jo en utfordring for oss � g� i et nytt studio for � se hva som skjer da. For du m� ha litt forskjell p� skivene og da blir det gjerne lyden. Vi vil egentlig ha samme lyden hele tida, vi pr�ver alltid � lage Under a Funeral Moon liksom, hehe. Nei da, n� er jeg veldig fl�sete, men det er nok litt mer sammensatt enn det. Hvis vi trives i et studio har det aldri v�rt noe "Dit skal vi � spille inn alle skivene v�re", n� har vi pr�vd litt forskjellig teknikere og s�nt. Hvorfor vi gj�r det er egentlig et j�vlig godt sp�rsm�l. Men jeg vil gjerne poengtere at p� 80-tallet, av de skivene vi er inspirert av, de ble innspilt p� 2 eller 3 dager, "Hell Await" fra Slayer hadde et budsjett p� 3000 dollar, riktig nok hadde det v�rt mer penger i dag enn da, du skj�nner? Men p� den tida var det ikke noen homogene studioer som man kunne g� inn i hvor man fikk metall-lyd, det kom jo ikke f�r rundt 88, 89 med Warrior Sound. Det igjen gjorde jo at banda l�t mye mer forskjellig, for det var jo sm� budsjetter og det l�t egentlig som en haug med demoer, og det digger jeg. For jeg f�ler ikke at jeg skal g� inn � lage et j�vla majestetisk mesterverk. Vi skal bare ha malt et hus, gj�re en jobb ferdig, det er innstillinga v�r. Det er kanskje litt det at vi setter oss p� bakbeina fordi at vi er piss lei av at mange bruker flere m�neder i studio. Greit nok, for da blir det til s�nn at "det skal ikke vi i alle fall ikke gj�re". Vi liker ikke � bestille pizza, det synes vi er helt fjernt. Jeg pr�ver � forestille meg hva folk gj�r i et studio i 3 m�neder, de m� ha et j�vla bra flipperspill der eller noe s�nt, hehe. Alts�, vi gj�r egentlig bare jobben v�r s� kan vi drikke etterp�.
ET: Dere spiller inn plata og drikker i 3 m�neder etterp� alts�?
F: nei, vi gj�r jo ikke det. Vel, jeg m� ta meg av drikkinga skj�nner du, hehe, vi f�r drikke litt p� slutten. Alts�, poenget er at vi spiller ikke inn mens vi drikker, i motsetning til hva det h�res ut s�, hehehe.
ET: Er det noe i ettertid dere f�ler dere skulle gjort annerledes med "Hate Them"?
F: Nja, hvis man ikke angrer p� noe i livet s� har man ikke levd. Hehe. For � si det p� en veldig cleaver syndig m�te. Men� P� en m�te s� er det litt s�nn ute av v�re hender. Jeg f�ler egentlig hele prosessen er ute av v�re hender, men jeg tror at Ted har litt s�nn styring p� dette her, mens jeg bare s�ler av g�rde. S� det er blitt mer og mer av det, jeg liker det egentlig ganske s� godt. Alts�, jeg liker ikke� Det jeg mener er at jeg liker det � se sjarmen i det som er totalt necro og som er helt feilaktig istedenfor � se etter det storsl�tte ved det perfekte, og ergo s� har vi ikke noen ambisjoner i Darkthrone, v�r eneste ambisjon er � ikke ha ambisjoner.

ET: Dere spilte nok en gang inn skive p� 26 timer, og dere mener fortsatt dette er den perfekte m�te � spille inn plate p�?
F: Njash, det var i alle fall det da, det var riktig da det. Men vi har jo aldri brukt mer enn 30 timer uansett. P� "Under a Funeral Moon" for eksempel s� brukte vi 20 timer p� � spille inn og 10 timer p� � mikse den.
ET: Lyden denne gangen er jo ikke s� utrolig necro, i alle fall synes jeg trommene fikk ganske s� god lyd.
F: Det er noen andre ogs� som sier det, jeg er helt h�rreisende overfor det. Det vi gjorde denne gangen her var at vi tok med en gammel l�t som heter "come on let`s go" av et band som het Girlschool fra 1981, s� sa vi "h�r p� den trommelyden, s�nn skal vi ha", og den fikk vi egentlig. Man tar selvf�lgelig ikke med en Dissection skive og sier "jeg vil ha s�nn lyd", for det er jo bare helt mongo. Man m� gj�re litt s�nn kule vendinger og triks for � f� en skive litt spesiell. S� det var det vi gjorde denne gangen. Luretrikset v�rt, 1981-tromming. F�r har vi kj�rt litt s�nn Motorhead og s�nt fra 79, vi ligger rundt der da. Jeg vil kanskje gj�re det neste gang ogs�, jeg er veldig glad i gammel Motorhead trommelyd. Og jeg synes trommelyden v�r er helt s�lete jeg, masse s�l. Ujevnt spilt og har egentlig en rock`n`roll lyd, som ikke har noe med metall � gj�re, og det er det som er tingen!
ET: Personlig liker jeg trommingen er mye bedre p� denne plata enn de 2 siste. Den virker mye mer thrasha.
F: Oj� Eh, n� har jeg utviklet meg som trommeslager gjennom mange �r. F�r, da var jeg trommenerd, ikke sant. Hadde rundt 14 tammer og s�nt, det er sant ja, og det er jeg ferdig med. Vi bestemte oss for � drite i de greiene der for � spille ordentlig primitivt, det var i 91, og siden den gang har det blitt mer og mer til at jeg ikke spiller trommer, men jeg sl�r. N�r jeg h�rer p� skiver s� virker det som om alle andre spiller trommer, men jeg vil sl� trommer, s� er det s� koselig, for jeg er p� elm street og ser p� Gehennah fra Sverige spille, og han SL�R! H�h�, ok, s� det er noen andre som har skj�nt det. For det ser bare helt grisefett ut, han pr�ver � mose, og det er fett! Det er ikke noe flinkisdritt i det hele tatt, det er bare bitterhet og sinne p� trommesettet egentlig. Sl� i veg sier jeg. M�let er � bli like d�rlig som trommisen i Kreator F�R han tok trommetimer da, s�nn som han var p� "Endless pain", hehe. S� jeg �ver aldri da, jeg hater � spille trommer, hehe.
ET: Ja, du burde vel kuttet av armene for s� � feste p� trommestikker i stedet?
F: Oj, var det d�t det var? Men jeg syns lyden er totalt necro jeg. Vel, jeg h�rte p� den siste Carpathian Forest n�, og jeg m� si at det er jo puselyd i forhold, det er jo det. S� jeg digger heller den nattefrostgreia, hvis du har h�rt den?
ET: Jo da, jeg fikk den for en stund tilbake�
F: Du m� h�re p� den hele tiden! Det er det beste jeg har h�rt p� 13 �r eller noe s�nt. Da er vi enig om det, fett som faen, hehe.

ET: Tilbake til tekstene Fenriz, er det noe tema denne gangen eller er det rent sinne og aggresjon?
F: Alts�, jeg f�r ikke inspirasjon fra noe spesielt konkret, det blir litt mye input etter hvert som man vrir og vrenger p�. Jeg har lagt om hele skrivestilen min, s� n� tar jeg bare en og en linje og jeg f�r bare en og en linje om gangen ogs�, eller kanskje to, som bare kommer som lyn fra klar himmel, Whjossh. Og da kan jeg se en hel verden av sannhet, og det blir to ord til tre. Da skriver jeg det ned, s� venter jeg. Etter tre dager s� kanskje skjer det noe mer, s� skriver jeg det ned. Dette f�r ingen rekkef�lge, det bare blir virrvarr p� et ark, s� n�r det har g�tt seks-sju m�neder s� har jeg et helt ark og da kan jeg pr�ve � sy de ordene eller linjene sammen. S� du kan skj�nne at det blir en j�vla mosaikk av bare syke og babbel liksom. Det er ikke pent i det hele tatt.
ET: Men til slutt blir det pent?
F: Nei, det blir ikke pent. men det er jo det som er pent med det, at det er stygt. Det er s�nn samme etikken jeg har p� tatoveringene mine, jeg tatoverer hos de som er d�rligst og billig, jeg tatoverer ting skjevt med vilje. Det synes jeg er fett, jeg digger ikke s�nne pene ting. Du ser ikke meg med en tribal-tatovering.

ET: S� har vi programmet som gikk p� NRK
F: Jeg fikk ikke sett det jeg, jeg s� bare 4 sekunder eller noe av det�
ET: Det er vel ikke noe du blir overasket over at alskens journalister maser om?
F: nei, men det som er koselig er at jeg har f�tt s� j�vlig mye feedback p� det. Jeg har f�tt en "Boost of self confidence".
ET: Ja, det var i alle fall ekstremt kloke ord du kom med�
F: ja, jeg veit enn� ikke hva jeg har sagt, MEN jeg fikk bekrefta min mistanke om hva de andre folka ville gj�re, og det er som vanlig � sitte og si "Vi er konge". Det fungerer faktisk s�nn at det ER noe som heter jantelov i Norge. Det er jo ikke noe som er mer norsk enn det. Jeg digger janteloven jeg, hehe, det er jo d�dsfett at folk ikke skal v�re s� brajale, men og heller v�re ydmyk � g� rundt � si andre ting enn "vi er best, vi er best". Grunnen til at jeg sa ja til � v�re med p� det programmet var for at vi ikke ville at det skulle komme noen veldig unge folk som er i den derre 2-3 �rs fasen som er i starten p� blackmetal � si en masse s�nne ekstreme greier ogs� plutselig om 3 �r s� eksisterer ikke det bandet lenger. Det synes jeg er veldig kjedelig. Fett at det var s� mye gamlinger p� programmet for det er veldig kjipt n�r folk sier noe veldig ekstremt for s� � trekke seg, det er jo helt necro for alle andre.
ET: F�ler du, selv om du ikke har sett programmet, at de fikk fram det de ville?
F: Jeg har ikke peiling, men jeg synes at jeg fikk antakeligvis kj�rt en del metaforer og s�nne ting, s� det ble vel bra for Darkthrone. Men jeg veit jo bare hva folk har sagt, selv om de ikke har sagt s� mye konkret. Men i tillegg til det, du veit den janteloven, s� er det selvf�lgelig da at hvis jeg er DJ s� kan jeg ikke spille Darkthrone, for det er for suckers, og jeg kan heller ikke se meg selv p� TV. Det gjorde jeg ikke forrige gang jeg var p� TV heller. Alt s�nn synes jeg er fjernt, da er man selvdigger.
ET: Tror du det var noen som fikk seg en p� trynet n�r Darkthrone som stilte opp p� TV? Det er vel en del som mener dere tilh�rer undergrunnen og b�r holde dere unna slikt?
F: Men jeg har da v�rt med p� TV f�r for faen. Da var jeg jo intervjuet sammen med Sven Erik i Mayhem, da var det ingen som sa at det var kommersielt. Men n� har jeg jo egentlig gitt hele forklaringen p� hvorfor vi stilte opp. Vi ville ikke at noen jyplinger skulle slenge med leppa. Da ble vi n�dt til � selge oss der og eventuelt ta pepper og dritt isteden. "It`s a dirty job, but a man gotta do it". Men jeg tror ikke vi har solgt mer enn 15 plater ekstra uansett s�

ET: Hva med dagens scene innen metall? Finnes det noe s�nt som en blackmetal-scene?
F: Nei, vel, jeg s� sannheten som vanlig i et lite lysglimt da en journalist spurte meg:" So, are you still a part of the underground"? Da s� jeg at fy faen, man m� jo faen meg ha internett og computer for � v�re en del av undergrunnen i dag, og det har jo ikke jeg ikke sant, s� jeg m�tte svare " No, i don`t think i am in the underground anymore", fordi at jeg ikke har computer. Det jeg liker er det som har forma Darkthrone hele tida, at vi alltid Kun har v�rt inspirert av band fra 80-tallet. Da er det jaggu meg jobber v�r � sitte og h�re p� det forever, og det har jeg ikke noe problem med. S� det er bare � pugge 80-tallet hele veien. Og der er det nok � ta av, du skulle sett den demo-samlinga mi, den ville nok skremt fanden p� flatmark. Jeg digger band som starter opp n�, som h�res ut som band som spilte p� 80-tallet. Stort sett, men det er jo noe nytt som er nyskapende som jeg liker, DHG, Void og s�nne ting liksom, men det er jo egentlig ikke det jeg skal si noe om da, for det er jo p� en m�te musikk som er blitt inspirert av det vi har holdt p� med, og det blir p� en m�te litt feil for meg. S� jeg er egentlig interessert i � h�re p� musikk som kom f�r oss, som jeg veit vi ikke har inspirert, hehehe, som vi har klussa med, hehe. Det er kanskje litt vanskelig og forst�, men egentlig gir det perfect sense. Vi er ikke s� n�ye med at man skal st� for alt man sier, men det viktigste er jo at man sier noe, hehe.

ET: Dere har jo holdt p� en del �r n�, har det blitt mange opp – og nedturer?
F: Nei, fordi vi har ikke jobba s�nn som Dimmu Borgir for eksempel, ved � v�re et profesjonelt band. For eksempel � dra mye p� turne�r, og miste medlemmer og m� ha nye medlemmer. Vi har tenkt s�nn at ok, hvis dette skal fungere, og jeg er jo en veldig irriterende person, s� da er det litt lurt � holde av stand, ikke sant? S� vi har holdt j�vlig avstand. Alts� m�drene v�re, ja, mora mi veit mer om Ted enn hva jeg veit om ham, hehe, s� det er helt ekstremt. Vi veit ikke s� mye, vi snakker ikke s� mye om s� veldig mye. Vi fokuserer i grunn bare s�nn veldig klinisk p� Darkthrone.
ET: Er det veldig viktig for Darkthrone at det skal v�re "black" eller "true"?
F: Ja, vi synes vel egentlig det. Vi ler jo av s�nn true meg her og true meg der, men vi ler ogs� av "skal det v�re s� j�vlig true da? M� det det"? Det er f�rste tegn p� at de begynner � spille jazztrommer eller noe s�nt. Eh, ikke bra!

ET: Hvor viktig er da image for Darkthrone?
F: Det er vel ikke s� j�vlig viktig, men p� en annen side s� sier folk "dere slutta med corpsepaint!" Men jeg har jo m�rkere ringer under �ya uten corpsepaint. Hehe, jeg ser ut som John English og Bj�rn Eidsv�g satt sammen.
ET: �sj
F: Hehe, ja, det er skikkelig grelt, hehe.

ET: En annen ting jeg lurer p� er filmen "Deamon Lover".
F: Oj, den veit jeg null og niks om, men jeg trur kanskje vi har f�tt pengene. Filmen har jeg ikke sett.
ET: Hva er det dere bidrar med da?
F: De har vel bare brukt musikken v�r tror jeg.
ET: S� du og Ted deltar ikke?
F: Hehehehe, nei, det tror jeg ikke hadde blitt s� veldig Darkthrone, hehe. Da tror jeg vi hadde t�yd Darkthrone boksen ganske s� vidt ut. Darkthrone er en j�vlig liten boks, det er ikke s� mye som passer inn. Det er ikke s�nn at man kan kaste hva som helst, det er ikke som glemmekassa p� skolen liksom. Det er en veldig liten boks og svart f� ting passer inn. Og det � v�re med p� SM film passer ikke inn.

ET: Hva med Darkthrone i framtiden?
F: Vi liker ikke � lage planer vi. Hehe, de pleier � bli fucka opp og da skjer det motsatte. Hvis vi planlegger � lage kors til jul blir det opp-nedkors. Vi m� alltid tenke litt s�nn. Vi pr�ver � ikke legge planer, men vi har vel begynt � kj�re materiale til neste skive. Og den skal hete, eller har arbeidstittel "Sardonic Wrath" i alle fall. Veldig fint, f�r s�nn fine 80-tallsvibber gjennom kroppen.
ET: Ja, og jeg regner med at dere har ordnet med turne i b�de Europa, USA og Asia?
F: Ja, ikke sant, hehe. N�r Dovre faller s� har vi turnestart.
ET: S� da blir det aldri noen mulighet til � f� sett Darkthrone live i framtida da?
F: H�per ikke det. Til og med Quart ringte og sa s�nn "si hva dere vil ha s� ordner vi det"! Ja, vi skal ha Anita Skorgan p� dobbelt fretless bass � s�nn, hehe. Poenget er at nei, ikke det. Jeg vil ikke det da, jeg har veldig mange issues rundt det der.
ET: Ted har jo sagt at han gjerne vil spille live, etter � ha v�rt med Satyricon p� turne.
F: Ja, han fikk lyst til det sist vi var p� Wacken og han. Men jeg har sagt at han kan kj�re med stand-in trommis, s� jeg slipper det, men da sier han nei. Der st�r saken. Vi m� vel snart skaffe oss advokater n� da, hehe.
ET: Dere ville i alle fall dratt mer enn nok folk.
F: Jeg synes vi dro nok folk n�r vi avslutta p� Rockefeller i 96 jeg. Jeg liker ikke den der preacher-vibben, med det der � se band live, for alle ser det samme. Hvis man h�rer p� musikken s� ser alle noe forskjellig, det blir det samme som "hvorfor er boka bedre enn filmen"? Jo, fordi n�r folk leser boka har alle sin personlige visjon, mens filmen har alle en kollektiv versjon av. Det samme skjer live igjen. Jeg liker godt � se band live jeg, men jeg liker helst og oppdage nye band live. Da blir ikke den visjonen s� veldig stor. Jeg har aldri sett Iron Maiden live, for jeg satt og nih�rte p� platene n�r jeg var liten og hadde mine visjoner, og ikke faen om jeg skal dra og se det sammen med en gjeng med andre sulliker � ha noe felles, hehe, det kan du bare drite i! Jeg liker ikke s�nn fellesskapsgreie. I alle fall ikke blackmetal heller. S� jeg har mellom 15 og 20 grunner til � ikke spille live. Jeg kan grave i hodet mitt � slenge fram noe. Jeg er ustoppelig p� det punktet. Hadde det v�rt riff s� hadde jeg hatt nok stoff til � gi ut skive N�!
ET: Hva med en DVD med gamle �vingsopptak eller noe s�nt?
F: Nei, men jeg s� opptakene der jeg og Ted intervjuer hverandre om de 4 f�rste skivene som kom p� Peacville. De blir utgitt n� s�nn at man kan sette cd`en inn i dataspilleren s� f�r man se intervjuene. Da m� jeg si at, vel, det blir en del italienske fakter og s�nt, hehe. Ivo Cap, nei, hva sier jeg, s�nn Kjell Aukrust greie.

ET: S�nn avslutningsvis, har du noen morsomme historier fra Darkthrone`s tid?
F: Nei, egentlig ikke, det g�r mer p� s�nn mobbing av eksmedlemmer og s�nt. Tror ikke det er s� j�vlig mye morsomt egentlig.
ET: Nei, satanister skal vel ikke ha det moro.
F: Eh, tar du den! Vel, noe jeg syns er moro er at det virker som om fansen v�r h�rer p� helt annen musikk enn det vi gj�r. Selv om det er metall. Vi liker s�nn Abscess og Ravenous og slikt. Og det virker det som om det ikke er noe blackmetal fans som liker. De ha kanskje litt av samme tankegangen som oss, � bare s�le av g�rde. Jeg synes flere folk skal h�rer p� Abscess og Ravenous! Det skal dere kj�pe n�! Og 1349, og Nattefrost, n�r den kommer. Ja, og Orcustus!
ET: Ja, da vil jeg bare takke for praten Fenriz!
F: H�per du fikk litt kj�tt p� beinet, hehe, ikke p� k�lla.
ET: Beinet ja, hehe. Takker nei til det andre alternativet. Ikke fra deg i alle fall, hehe.
F: Hehehe, nei, hadet n�!