MELT-BANANA på Oslotur (3/10)

MELT-BANANA på Oslotur (3/10)

Søndag 3. oktober 2010 – Oslo/Garage

MELT-BANANA

+

DEATHCRUSH

C.C.C NOK 150,-

18 år leg plikt

MELT-BANANA (JP)

I 1991, startet Yasuko bandet Mizu, etter kort tid rekrutterte hun en fenomenal gitarist, Ichirou Agata. Mizuzs opprinnelige trommeslager og bassist sluttet et halvår før Agata kom inn i blildet. Yasuko overtok både bassen og hovedvokalen før bassist Rika dukket opp.

For en kort tid opptråde Mizu på diverse scener i Tokyo uten trommeslager, men i 1992 ble det mer fart på utviklingen da Toshiaki Sudoh tok over stikkene og Mizu ble til sagnomsuste Melt-Banana.

In 1993 var Melt-Banana support for K.K.NULL fra kjente Zeni Geva som ble  imponert nok til å tilby produksjon på hans egen label, senere ble de introdusert til Mark Fisher i Skin Craft Records og Steve Albini.

Melt-Banana utga ti langlengdere og 23 EP-er (hovedsakelig splitter med andre band), de fleste samlet på CD i 2005. For å nevne noen få av de mest kjente skivene;

  • 1995 Scratch or Stitch
  • 1998 Charlie
  • 1999 MxBx 1998/13,000 Miles at Light Velocity
  • 2000 Teeny Shiny
  • 2003 Cell-Scape

     

    Bandet er også velkjent for å gjøre sin umiskjennelige vri og unike teknikk på coverlåter. De mest kjente er The Stooges "Fun House", Dead Kennedys "Goverment Flu" og "Heart of Glass" av Blondie. En god pekepinne på hvor i det musikalske landskapet de befinner seg.

    Året 1997 formet japanerne sitt eget selskap, A-ZAP og utga tidlige album på nytt. Massive U.S og U.K turnèer fulgte, i tillegg til kortere turer i hjemlandet. Sudoh sluttet, og siden den gang har en rekke trommiser hjulpet til både med innspillinger og på show.

    Melt-Banana bidro med låta "Hair-Cat (Cause the Wolf Is a Cat!)" på Perfect Hair Forever på Cartoon Network’s Adult Swims lineup. Dermed var det klart for verdensherredømme.

  • meltbana3.jpg

    Den siste studioskiva "Bambi’s Dilemma" ble utgitt i 2007. Et nytt livealbum, "MELT-BANANA Lite LIVE:ver.0.0", ble sluppet ifjor.

    De har spilt support for sværinger som bl.a Ufo or Die, Mr, Bungle, Melvins, Tool og Fantômas.

    Det er på scenen Melt-Banana vinner mange av deres utallige fans. Mens mange kritikere mener at gruppa er for "innviklet" lytting på skive, er soundet lettere å fordøye live. Showene minner mye om hvordan punkerere opptrer, høyt energinivå, volumknappen på fullt og raskt tempo. Slikt blir det lett herlig kaos og moshpit av!

    Midt i settet kommer de mest eksentriske låtene som varer i få sekunder, og er pustehull for overopphetede hjerner og skaper ivrig forventning til neste runde med up-tempo og snedige tegneserieklær.

    Yasukos ild-raske levering og Agatas ukonvensjonelle spillestil oppfordrer til akutt frenzy blant publikum. Yasuko er ofte ikledd fargerike og/eller metalliske outfits, Rika foretrekker svart og Agata foretrekker en maske av gaffatape.

    "A band who have justifiably been championed across the world, Tokyo’s MELT-BANANA have been responsible for some of the most
    complex punk rock ever made…. that far outshines ninety-nine percent of most other bands out there. The band once described their live
    show as "Shooting machine gun and laser beam, chaos in order". And I think that pretty much sums them up."

    – Olli Siebelt, BBC

     

    "MELT-BANANA are in a league of their own. There are other extreme hardcore bands out there who are experimental and unique but
    MELT-BANANA are more than that. They are giants amongst infants. Masters amongst pupils. Kings amongst serfs. Nobody can do what
    they do and nobody can adequately use words to describe them.

    -Jeb, Crass Menagerie

     

    http://www.youtube.com/watch?v=-IUomBTYanY&feature=related 

    http://www.myspace.com/azap

    DEATHCRUSH (N)

  • "Med gitarer som ligger like mye på gølvet som de henger rundt halsen har Deathcrush det siste året gjort seg markert i hovedstaden med sitt noise rock-angrep på no-wave. "Skitten nowave for skitne tøser og sprengkåte menn" uttalte Nam fra Fjorden Baby, uten at helt streite, aseksuelle skapninger bør føle seg ekskludert av den grunn."

  • – (Lars Preus, Tiger Platebutikk)

  •  

  • "Sykt bråkete! Sykt upassende!"

  • (Anne Nordheim /// Radio Nova & Simen Herning /// Spoon Train Audio)

  • "Urørt-låta deres "Lesson #1 (for Snoop Dogg)" har rotert tungt på iPoden min i mange måneder nå."

    (Anette Basso /// Upop, Bergen)

  • deathcrush1.jpg

    I løpet av et begivenhetsrikt første halvår har Deathcrush blant annet spilt support for Nisennenmondai (JPN) en lummer sommerkveld på Mono, blitt booket til Musikkfest Oslo av kulturimperiet Sten Ove Toft, kasta seg rundt for og under en Berlin-konsert hvor svetten rant og folk hang inn gjennom vinduene, nylig involvert Nam Phuong Nguyen (Fjorden Baby!) som gjesteartist under Phonofestivalen – og konserthøsten er praktisk talt fullbooket.

    Første konsert er 3. oktober, som support for det legendariske japanske støybandet Melt Banana, og flere blir annonsert i disse dager – deretter går det slag i slag til Deathcrush står på scenen under by:Larm i februar.

    De to første låtende fra bandets sessions i Crystal Canyon har fått sin anerkjennelse både hos NRK og studentradioene. Både "Lesson #1 (for Snoop Dogg)" og "Lesson # 2 (for Cliff Burton) er anbefalt av Urørt og spilles jevnlig på programmet. Sistnevnte er dessuten å finne på "Bransjevelter #5" (Tiger/Diger/Fysisk Formats samleutgivelse, aug. 2010) og har blitt trukket fram i lyset av både "Bra Trommis" og "Musikk, Dans og Drama" på Radio Nova.

  • " "I have the same horror of evil as you do, but I do not share your hope"

    Camus til Dominikanerordenen (1948)

    DEATHCRUSH LINKER

    http:www.myspace.com/deathcrushbaby

    http://www.youtube.com/watch?v=NGUQMxHO7Zk&feature=player_embedded

  •  

  • FORSALG BILLETTER:

  • http://tigernet.no/shop/search.php?search=melt%20banana

  •