04.04.2017

DØDHEIMSGARD - Oslo

Revolver

Anmeldt av Robin Syversen
(17.03.2017)

Undertegnede skal være den første til å innrømme og ikke ha det nærmeste forholdet til Dødheimsgard. Men da bandet ved gjentatte anledninger hadde blitt anbefalt å få med seg på en scene så var det bare å troppe opp på Revolver da de skulle spille «Monumental Possession» fra start til slutt. Det skulle vise seg å være en god anbefaling å dra, ikke bare på grunn av kveldens headliner, men også fordi oppvarmingen rocka som bare fanden.

Midtveis i Vesen sin konsert innfinner jeg meg på et stappfullt Revolver, med et allerede ganske så engasjert publikum. I hvert fall første rekke er godt med, noe som kan kalles godt engasjert av et typisk norsk black metal-publikum. På siste halvdel av konserten satt uansett både lyd og fremførelse akkurat som det skulle. Og med et knippe fengende og akkurat passe skitne låter på programmet kunne ikke Dødheimsgard ha fått stort bedre oppvarming. Det er mulig min egen smak farger opplevelsen av Vesen, men at dette var moro å se live var det ingen tvil om.

Det samme kan sies om Dødheimsgard. Ikke bare kom låtene relativt bra til sin rett, men bandet, og da spesielt vokalisten gjorde et særegent og bra show. For å ta låtene først så var det moro å høre klassiske black metal-riff og driv slik man kan huske det fra 90-tallet. Faktisk fungerte disse vel så bra live som på skive, da de fikk et helt annet trøkk. Låtene sto meget godt på egne ben, selv for en anmelder som ikke har hørt albumet mer enn et titalls ganger siden det kom. At «Monumental Possession» kommer til å gå langt oftere på anlegget fremover er sikkert og visst.

Tilbake til showet så kjører Dødheimsgard en ganske alternativ stil i forhold til din gjengse svartmetall. Litt på samme måte som Arcturus sin eklektiske sammensetning, ser Dødheimsgard ut som en blanding av noe futurisk, noe rock n' roll og en vokalist som like gjerne kunne dratt frem skinntromma og rocka ritualistisk messing som en annen sjaman. Men så kliner de til med god gammaldags black metal som virkelig gledet alle oss som husker sjangerens storhetstid på 90-tallet. Da bandet i tillegg vet å bevege seg langt utenfor sjangerens grenser, og i tillegg stiller med en karismatisk frontfigur er det klart det blir bra konsert. Har du ikke sett bandet så gjør det, og har du sett de, så er det bare å gå igjen.

DØDHEIMSGARD

VESEN

REVOLVER