10.03.2017

CRIMINAL ELEMENT

Criminal Crime Time

Anmeldt av Rune Grande
(Metal Age Productions, 2015)

Karakter: 4/6

criminalelement_criminalcrimetime.jpgNår et band har halve Suffocation i lineupen, burde det være mer enn nok for en metalfan til å sjekke ut hva dette handler om. Criminal Element ble startet opp som et sideprosjekt av daværende Dying Fetus medlemmer Vince Matthews og Sparky Voyles tilbake i 2001. Ble ikke et fungerende band før fire år senere. Har gitt ut fem EP-er og tre fullengdere (inkludert Criminal Crime Time). De har hatt en god del utskiftninger i line up og har pr dags dato foruten Vince Matthews to Suffocation-medlemmer i Derek Boyer og Terrance Hobbs i tillegg til noe mer ukjente Maliq Emanuel. Stilen til bandet er old school death metal/grindcore uten noen form for lurenfakserier. Ekte metal slik ekte metal skal spilles. Ikke helt top notch, men godt plassert på øvre halvdel av pottitsekken. Der har du Criminal Element.

Skal vi se. «Criminal Crime Time» består av åtte låter på totalt litt over en halvtime. Varierte låter med temposkift, overganger og mye tøft all over. For å ta temposkiftene og tempoet først. Det er veldig liten grad av triggede trommer. Mulig det er ingenting, for tempoet på trommene er ikke av den umenneskelige typen. Vokalen høres innimellom ut som Kam Lee (Massacre), ellers ikke noe überfantastisk med den. Til slutt må jeg nevne at dette er lekegrinda til Terrance Hobbs og gitaren hans. Det er flust av gitarsoloer stort sett over hele skiva.

Nja, det skulle vel være det hele. Ei grei skive, men oddsen for at jeg spiller en eller flere av Suffocation skivene fremfor denne, er dessverre ikke høy.

21.03.2017: GJENDØD - Nedstigning
20.03.2017: RITCHIE BLACKMORE'S RAINBOW - Memories in Rock – Live in Germany