09.02.2017

DJEVEL - Oslo

Krøsset

Anmeldt av Robin Syversen
(28.01.2017)

Det var duket for nye opplevelser for undertegnedes del denne kvelden, da det både var første gangen jeg gjestet Krøsset, og første gangen jeg så Djevel live. Begge deler ga mersmak. For de uinnvidde er Krøsset gamle Crossroad, som ligger i krysset rett ovenfor nedre innfart til Vulkan. Puben er liten, akkurat passe brun, og utsolgt når Djevel kommer på besøk. Det skulle ikke ta mange sanger før lokalet ble tett av dårlig luft og svettelukt, men det var det knapt noen som enset, for her stilte et band som visste å ta all oppmerksomhet.

Ikke at Djevel er noe unikum i black metal-sammenheng. Sånn sett var dette en ganske ordinær konsert, men samtidig gjorde bandet det meste riktig. Spesielt lyden gjorde dette til en god opplevelse for en anmelder med lettere allergi mot alt nekro. Dette låt nemlig skittent men distinkt fra første sekund. Eller ikke helt fra første sekund, men det som fantes av gruff ble kjapt luket vekk i løpet av første låten. Sett bort fra noen små lydtekniske problemer underveis så hevet lyden opplevelsen betraktelig. Hvert gitarriff og hver eneste vokallinje kom bra frem i miksen, og da er det ekstra moro å høre et band av denne typen.

Når det gjelder bandets opptreden så gjorde de så mye de kunne, forholdene tatt i betraktning. De balanserer litt mellom ekte kulde og parodi på old school black metal hele veien, men klarer å overbevise med sine onde positurer og flagrende lokker. Det er tross alt musikken det dreier seg om, og den er bunnsolid. Faktisk var dette vel så tøft på scenen som på albumene, og da sier det seg selv at gutta fortjener et stort klapp på skuldrene. Er du fan av denne type black metal er det bare å ta turen neste gang Djevel står på en scene. Det skal mye til at du blir skuffet over det som venter.

12.03.2017: SWANS - Trondheim - Byscenen
11.03.2017: DISTURBED - Oslo - Telenor Arena
05.03.2017: MISTUR - Bergen - Garage