07.02.2017

NIFROST - Bergen

Inside

Anmeldt av Nichlas Håvik
(21.01.2017)

Svart Lotus
fra Hallingdal har holdt på siden 2012. Bandet inneholder medlemmer fra Disintegration og 1349. Bandets litt okkulte form for black metal ressonerte helt greit i publikum, men cirka halve setlisten virket desverre noe tom. En åpenbar svakhet som ble enda mer åpenbar av at publikum heller ikke virket helt til å spille på lag med bandet. De sterkeste sangene fungerte godt og fenget bra, men på de svakeste punktene falt konserten litt gjennom, og det trakk hele opplevelsen beklagelig langt ned. Bandet har mye potensiale, da de beste sangene var veldig bra, og bandets medlemmer åpenbart er gode musikere, men det må litt arbeid til for å definere bandets lyd i en positiv retning.

Disintegration leverte et generelt solid show, med god lyd og fengende, tung og mørk metal. Bandet hadde grei kontroll på bergenspublikumet, og begge partene så ut til å kose seg under konserten. Hallingdølene gjorde et godt inntrykk og serverte et tight show. Materialet var bra, og når det blir spilt til et publikum som liker musikken og av musikere som leverer bra, så er dette en oppskrift på suksess! Disintegration kan nå langt om de fortsetter, og det vil absolutt være fortjent!

Vestlandet har siden 90-tallet vært hjem for mange spesielle former for black metal. Fra Windirs Sognametall til Taake sin spøkelsesaktige black metal og videre til Gorgoroths mer ekstreme retning til Immortal sin Holocaust metal. Nifrost kunne altså gå i mange forskjellige retninger, og fremdeles representert en del av vestlandet. Det som er merkverdig med Nifrost er at de kan minne om Windir på noen punkter, selv om de er svært forskjellige. En ting er sikkert: Nifrost på Inside er absolutt en versjon av at bygda reiser til byen. En nøktern gruppe på scenen med et veldig entusiastisk publikum, pluss svarte folketoner, er lik en utrolig artig opplevelse! De nye sangene som ble presentert ble godt mottatt av publikum, samtidig som at de spilte mange gode sanger som allerede har fått klassiker-stempel av fansen.

Nifrost må dog jobbe litt med et mer konsist image om de ønsker å nå opp og frem. I dag er det masse konkurranse, og Nifrost har absolutt en mulighet til å bryte gjennom massen om de virker litt mer som en samlet enhet enn de gjør per dags dato. Absolutt et band å følge med på i fremtiden!

25.04.2017: INFERNO FESTIVAL 2017 - Day three #2 - Rockefeller & John Dee
24.04.2017: INFERNO FESTIVAL 2017 - Day two #2 - Rockefeller & John Dee
16.04.2017: INFERNO FESTIVAL 2017 - Day three #1 - Rockefeller & John Dee